Jump to content

Katamaran, fordeler og ulemper?

Enzo

Recommended Posts

Tar du en katamaran på ca. 15 x 8 meter har du hus på sjøen. Har du egen havn så er saken biff. Ellers må du ligge andre til last, eller i uthavn. Fordelen er som oftest 4 lugarer +++. God uteplass. Og ikke minst best av alt du kommer deg inn på grunne steder dersom det ikke er for smalt i innløp. Du kan også kjølhale på den nermeste stranden i fint vær. Om du oppnår noe større fart er vel heller tvilsomt i denne størrelsen. I mitt neste liv skal jeg satse fult ut på katamaran eller trimaran, dersom neptun tillater det. En ting er sikkert og det er at når jeg ser en katamaran blir jeg svak i skjela. Derfor har jeg kjølbåt i dag, men det var på hengende håret at det ikke ble en ....

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

denn båten f.eks

båttest

Det er jo veldig lite katamaraner i Norge men det er visst på tur til å bli mer populært , hva mener du er fordelene/bakdelene med en slk båt ?

Båtplass i hjemmehavnen er vel det eneste problemet de fleste ser med en slik båt eller ?

Båtplass ordner seg alltid for snille gutter...

Ask her på forumet har en Athena 38. Han forteller deg nok villig om alt du lurer på.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hei

Ja eg har ein slik. Fordelene med katamaranar er mange. Sjå www.flerskrog.org

Første spørsmålet ditt bør vera om du faktisk vil ha ein så stor båt?

Skal du ha ein katamaran med dekkssalong, som samstundes seglar bra, så må den vera meir enn 36 fot.

For meg har det med hamneplass aldri vore noko problem. Plassar som kan vera mindre attraktive for andre er attraktive for oss.

Me har segla båten til Sørspania og tilbake, og aldri blitt avvist i ei einaste hamn.

Passar du på å ikkje overlasta båten så seglar den bra. Vår båt, som er identisk med testbåten i linken din, segla ARC-regattaen i 2002. Då hadden den ein snittfart på 8,5 knop. Dvs. 14 dagar frå Gran Kanaria til St. Lucia.

Håper dette var til hjelp. Bare spør om det er noko meir du lurer på.

Båten du viste til i den andre linken er for sal, men det veit du vel.

Ask

• 1 month later...

Det ligger flere katamaraner på land rundt omring i landet.

Hvet ikke om det er en grunn til at flere av dem havner på land? :confused:

Står 2 bare i Stavanger Seilforening. En Quest 31 blandt annet.

Den er ganske pen, og er en aktuel bobåt, og meg skulle finne på å bosette meg i båt. JEg har erfaring med å kjøpe båter som ikke er til salgs.. :lol:

Vet det står en katamaran på land i Kristiansand også, i en havn like ved "Roligheden" Har obsert mange på land de senere årene...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Forskjeller?

Det finnes mange forskjellige flerskrogsbåter (katamaraner/trimaraner) og det kan derfor være like mange forskjeller mellom 2 flerskrogsbåter som mellom en enskrog og flerskrogsbåt.

Pris

Når det gjelder bruktbåt er ofte de utenlandske mye dyrere en de du kan få brukt i Norge. Husk på at man må legge til 25% av kjøpsummen ved kjøp i utlandet. Båtsesongen i utlandet er lenger enn i Norge så en 4 år gammel utleie båt i syden har gjerne flege ganger så mange timer på vannet som en 10 år gammel båt i Norge.

Plass

Flerskrogsbåter er ikke så store og uhåndtere som mange vil ha det til.

De Danske Dragonfly www.dragonfly.dk er trimaran når du seiler dem, men sideskrogene kan enkelt svinges inn når man ønsker å legge til i havner. Disse båttypene har sånn sett mindre problemer med å finne havner enn mange blysvingere.

Fart

Det som gjør at flerskrog går fort er at de har liten vekt iforhold til seilareal. Istedenfor en tung kjøl brukes båtensbredde for å motvirke kregning, og det er derfor viktig at man passer på under seilas i mye vind. Men så er det også et utrolig kick å seile avgårde i 20 knop med et skrog 1 meter over vannet. Men man kan reve eller bytte til mindre seil for fortsatt å ha en sikker seilas. Kan de seiles alene - JA 60 fots flersgrogsbåter seiles singlehanded men ikke noe du bør satse på som nybegynner.

Men ikke alle flerskrogsbåter er raske noen er bygget for komfort (tunge) og for sikker seiling (lite seilareal).

Men som med alt annet, prøv selv og se hvordan det er.

Som en seilmaker sa etter en prøvetur "Dette er den morsomste turen jeg noen gang har hatt i en seilbåt, og jeg har vært med på en del seilbåter.

Dess mer jeg ser, dess mer interessant blir Dragonfly 920.

Dansk kvalitetsbåt.

Monoskrog når havneavgift skal kreves opp.

Den er så grundtgående at den kan seiles opp på stranda.

Og, den seiler fra det meste.

Få bakdeler med katamaran,men fordommene er mange. Blir ofte spurt om kullseiling og om den lett gjør kolbøtte.

Ang havneavgifter så kan det telles på en hånd når vi er avkrevd dobbel avgift etter mer enn 10 000 nm. Dessuten har en katt så stor plass at trangen etter å komme i havn for å strekke bena minimeres. Mange katter har også meget god plass ombord,så det er god plass til generator,solcellepaneler,vindgenerator osv. Konklusjonen blir at derfor er det enklere å ligge i uthavn når man ikke trenger å være koblet til landstrøm eller å gå i butikken hver dag,det er også letter å installere fryser,vaskemaskin.etc.

Bakdelen er at båten kan bli tung med så mye "kjekt å ha" ting som det er plass til ombord.

Vi kommer også inn på meget grunne havner så utvalget blir større,de fleste katter med faste kjøler er beregnet på å stå på bunn med kjølen,så en "grunnberøring er ingen katastrofe.

Manøvreringsevnen er også overlegen p.ga de fleste "cruisingkatter" har en motor i hvert skrog og dermed snurrer rundt sin egen akse.

Erfaringen er også at mange som ikke er komfortable med å bo på skrå hele ferien trives bedre ombord i en katamaran.

Dessuten slipper en å bo i kjelleren,mannskap i salong og cockpit er alltid på samme høyde.

Sikkerhetsmessig er det også tryggere å jobbe på et 6-7 meter bredt dekk i dårlig vær,i mann overbord situasjoner er det enkelt å dra opp en person fra sjøen opp akter på en katamaran som ligger nesten i høyde med sjøen.

Den fordømte jolla kan vanligvis henge i daviter mellom skrogene akter.Lett også å komme ut og inn av jolla.

Bakdelen med det store dekket er snømåking om vinteren og mere flate å vaske.

Seilmessig så er de fleste turkatamaraner raskere på slør og lens enn blysvingere,men kan ikke holde samme høyde på skarp kryss.Spinnakerseiling er en fryd, spristaker vet vi ikke hva er!

Tenk fart i stedet for høyde.

Dess mer jeg ser, dess mer interessant blir Dragonfly 920.

känner oxo en viss dragning till en Dragonfly.........tom 35an skulle gå in på min båtplass

kansje kan bli en sånn ner man blir pensjonist..... :smiley::smiley:

tror jag får begynne en övertalningsprosess........

lurer på om jag skall vise litt actionbilder :lol:

TrimaranCapsize.jpg

S/Y Gunga Din

Jeg har forstått at det ikke er så mange seil-katamaraner i Norge. Men det er vel enda færre motorbåt-katamaraner.

Jeg kjenner bare til en i Oslofjorden (ligger ved Storsand). Er det noen som har observert flere motorbåt-katamaraner i Norge?

• 3 years later...

Tar frem denne da det stadigt blir flere Catter i Norge.

Her er blogg og hjemmeside til 2 nye som er på vei.

Og til en som er på vei sydover.

http://www.littkjappere.com/

http://lagoon380careka.blogspot.com/

http://www.sailsamson.com/

Ha en flott sommer.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

God tur med hentingen :flag_bp:

Mye vind ankommer område ditt i de nærmeste dagene :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 2 months later...

Erfaring så langt, fra Frankrike og opp til Kiel, har vi ikke hatt problemer noen plass med å finne plass i Marina.

en del av dem har dog tatt 50% i tillegg på havneavgiften. for vi er bredere en de fleste andre, Men det gjør ingen ting.

Flott vær her i Kiel i dag og mye båt på sjøen.

i morgen er det meldt litt regn.

Ha en fortsatt flott sommer.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.