Jump to content

Mercury 4hk startproblemer


Sleipner93

Recommended Posts

Jeg og Seilaren har idag prøvet å få en 4hk Mercury fra (92'??) til å gå. Når vi først prøvde måtte vi dra en stund med choken for og så ta den av så startet den, sveiv en stund uten at det kom kjøling. Den stoppet så etter et halv minutt kanskje?? Vi prøvde så litt videre å fikk den til å gå smått av og til. Så skrudde vi av undervannshuet for å sjekke impelleren, den var rimelig slitt men etter en test med drillen pumpet den ihvertfall. Siden fikk vi den ikke til å gå i det hele tatt lenger, nå virker det som det er ingen liv i det hele tatt. Vi har byttet bensin, skiftet plugg (det er gnist på) og dratt uendelig mye :lol: I slutten skulle vi tappe av bensin fra forgasseren men av en eller annen grunn knakk tappeskruen på forgasseren. Vi/han regner med å fylle hullet med lim, fyllmasse eller lignende.

 

Men har noen tips til hvorfor den ble "død" plutselig??

 

Kan også si at motoren har vært under vann (3??) ganger..

 

Sleipner93

Link to post

Se her ja!

 

Denne motoren er en merkelig skrue...

 

Den har ikke startet etter denne heldelsen i april.

Har alltid gått som en klokke før det. Nå virker den mer som en stoppeklokke...

 

At den har vært under vann noen ganger tror jeg ikke har noen betydning i denne sammenheng....

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Har selv en 5hk Mercury av litt nyere årsmodell, og hvis det er samme motoren (4/5hk Tohatsu) så skal du ikke dra mer enn tre ganger i snora med choke. Drar du mer blir den sur. Har den ikke startet på tredje draget, må du dytte inn choken før du prøver videre. Står i instruksjonsboka :smiley:

 

Men den vi har starter bestandig på første eller andre draget :cool:

Link to post

Joda. Det er samme motoren. Både Tohatsu, Nissan, Mariner og Mercury har produsert/produserer denne.

 

Det med choke er et kjerringråd. Står på de fleste motorer. Det er bare og dra med choken inne noen ganger så går det greit. Det har hvertfall gjort det de 14 årene motoren har gått rundt... :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Har 2 slike motorer selv (97 Mercury og 02 Tohatsu). Konstruksjonen er meget enkel og det er ikke så mye som kan gå galt. Rusk/avleiringer i forgasser er vel en av de vanligste årsakene til problemer, men denne forgasseren er meget enkel å demontere og rense. Skru den av fra blokka, skru av flottorkammer, rens flottørkammer og blås forsiktig med trykkluft gjennom dysene/kanalene. Dersom dette ikke hjelper, sjekk om tenningsmodulen virker så det slår gnist (ev. skifte tennplugg om dette ikke allerede er gjort).

Link to post
Droll du har vel kanskje noe hjelp å komme med?? :wink:

 

Egentlig ikke, er alt for ny :lol: ....

 

Men se igjennom denne feil søking guiden side 41+( OBS PDF fil ), sjekk også over ALLE elektriske koblinger, puss rent ALLE koblinger, spesielt jordings legningene.... vil anta at problemet ligger på tenningsiden ( ikke gnist hele tiden eller på feil tidspunkt ).

 

Sjekk også om magnetene inne i svinghjulet sitter som de skal, er vist også et problem på enkelte modeller.

 

Er også en svakhet på ledningen på noen av de små motorene til Mercury, ledningen ifra triggeren til switch boksen kan utvikle brudd pga bevegelsen når en gasser ( frem og tilbake)

 

Ville også sjekket HELE bensin systemet ifra tank til forgasser, prøv gjerne en annen god ( en du vet er god ) tank med FERSK bensin blanding.

 

Arne Kjetil

Link to post
Men se igjennom denne feil søking guiden side 41+( OBS PDF fil ),

Den er jo på engelsk... :headbang: Ingen som tenker på en stakkars dysletiker... :cryin::lol:

 

Skal prøve alt dette andre du nevner så fort som mulig. Et problem er at motoren kun har intern tank. Men skal prøve og koble en annen tank rett på filteret. Tror ikke motoren har pumpehus heller. Tyngdekraften tar den jobben... Men det er jo bare og sette tanken høyere enn motoren... :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Hvordan kan vi sjekke tenningspunktet Droll? Skulle vel være okei ettersom den sviver av og til?

Nå skal ikke jeg avskrive elektriske feil.... men siden det sies at motoren går av og til vil jeg primært mistenke at det fortsatt er tull med forgasseren (rusk, delvis tette dyser/kanaler).

Link to post

I dag hadde jeg oppe alt som kan løsnes i den motoren. Rene puslespillet og få den sammen igjen, men det gikk nå bra :yesnod:

Etter å ha dratt 10 ganger uten antydning til start var det rett før jeg snudde motoen opp ned i dunken med vann for å drukne hele driten!!! :boxing: :boxing: .

 

Men plutselig helt umotivert startet den.... :crazy: :crazy: :crazy:

Og ikke stoppet den heller :flag: :flag: :flag:

 

Lot den kjøre seg god og varm. Kansje litt for varm, for den kjølte ikke og til slutt røykte det kraftig av den... :headbang:

Skal bytte impeller i morgen. Den var rimelig slitt...

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Er også en svakhet på ledningen på noen av de små motorene til Mercury, ledningen ifra triggeren til switch boksen kan utvikle brudd pga bevegelsen når en gasser ( frem og tilbake)

 

Gleden var kortvarig. Nå er motren like død igjen.

Ligner en dårlig komedie parodi.... :cryin:

 

Kan ligne på et brudd i ledningen ifra triggere ( tennings giveren ) ned til tennings boksen, ledningen bøyer seg når du rører på gassen, vil derfor fungere når det passer seg.....

 

Fin dataene på din motor i min forrige post ( PDF fila ), koble ifra ledningene og mål.... gjerne med et analogt mulitimeter ( er raskere ), fest ledningene godt til multimeteret start deretter med å teste om du kan finne noen brudd på ledningen når du vrir gassen frem/tilbake.

 

Du bør også koble ifra dødmans bryteren, kan også lage denne type problemer, må selvsagt kobles til igjen hvis den viser seg å fungere riktig.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Tror du er inne på noe. Fikk start igjen nettop. Så dauet den plutselig. (Jeg pumpet litt med gassen)

Motoren har ikke dømannsbryter. Så jeg tror neppe problemet ligger der... :lol:

 

Dødmannsbryteren/stoppknappen blir det samma! Flott at du har fått gang på an. Med ny impelleren kan an få kjøra skikkeligt. Men det med gassen å den ledningen kan stemma men analogt multimeter ka e det for noge???

Link to post
Kanskje du kan prøve å demontere flotørkammeret for å se om det er bensin der?

 

Har hatt det oppe i dag. Der var det så mye bensin som det er plass til...

 

Sleipner; Multimeter et et digitalt verktøy en måler strøm med, for å si det enkelt... :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Et multimeter kan være både analogt og digitalt. Mest vanlig nå er selvsagt de digitale. Et meter som bare kan måle strøm kalles ampermeter. Et multimeter er et instrument som kan gjøre flere forskjellige typer målinger. Minimum er vel spenning og motstand, de fleste måler også strøm, kontiniutet og diodefunksjon. Instrumentet kan også ha mange andre målinger som eksempelvis frekvens, kapasitans og transistorkrakterisering.

Link to post
Er det et instrument med en pinne som peker på volt? :lol:

 

Ja, men ikke nødvendig hvis bare volt da :lol: , med det rette exstra utstyret kan de sikkert måle potensen også....

8040500.jpg

 

 

 

 

Nevnte analogt multimeter fordi de som oftest har en kjappere respons, tenkte spesielt på motstands målingen.

Et digitalt vil også fungere men de modellene jeg har hvert borti bruker oftest litt tid før en ser endringen ( ved eventuelt brudd, kan tenkes at bruddet kun kan måle ved en spesiell stilling på ledningene ))

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...