Jump to content

Hva er forskjellen på TMD30 og TAMD30?


Seesnake

Recommended Posts

Jeg tror, jeg gjentar; jeg tror, at forskjellen er at TMD 30 er versjonen beregnet på stiv aksel, og at TAMD 30 samme motor, men med drev. Jeg har TMD 30 selv, enn så lenge (selger snart). Instruksjonsboken ligger i båten, og der er begge motorene beskrevet. Den (TMD 30) har forøvrig durt og gått problemfritt så lenge jeg har hatt den, dvs ca 4 år, unntatt da festene til saltvannsrøret løsnet, og spylte dynamoen. Det kunne jeg muligens ha sluppet litt lettere unna hvis jeg hadde gått over motoren da jeg kjøpte den og dermed avslørt det rustne festet..

Lykke til med ny båt!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror, jeg gjentar; jeg tror, at forskjellen er at TMD 30 er versjonen beregnet på stiv aksel, og at TAMD 30 samme motor

 

 

Feil. TMD 30 har turbo og yter ca 86 hk. TAMD 30 har turbo og intercooler og yter ca 105 hk. Begge motorene brukes til rett aksel. Dette er forkammer motorer som ryker lite og som kan dunke og gå på lave turtall i timesvis uten å bli sure. Husk forresten på at du ikke setter inn anode på nederste pluggen i gearkassa da denne knekker lett og kan hindre vanngjennomstrømmingen på gearkasse kjølinga. Grei og hyggelig motor. Drev versjonene heter AQAD såvidt jeg husker (?) og de har vel litt høyere ytelse og (?).

Link to post
Share on other sites

MD Marin Diesel

Dieselinombordare med backslag

 

TMD

TurboMarinDiesel

Dieselinombordare, turboladdad, med backslag

 

TAMD Turbo Aftercooler Marin Diesel

Dieselinombordare, turboladdad med laddluftkylare, med backslag

 

KAMD Kompressor Aftercooler Marin Diesel

Dieselinombordare, Kompressormatad med laddluftkylare och turbo, med backslag

 

AQ Aquamatic

Bensinmotor med Aquamaticdrev

 

AQD Aquamatic Diesel

Dieselmotor med Aquamaticdrev

 

AQAD Aquamatic Aftercooler Diesel

Dieselmotor med laddluftkylare och turbo samt Aquamaticdrev

 

KAD Kompressor Aftercooler Diesel

Dieselmotor med kompressor, laddluftkylare och turbo samt Aquamaticdrev

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Muligens at det er forskjell på turboene mellom TMD 30 og TAMD 30 motorene, men i prinsippet så er svaret ja. Men det er ikke lønnsomt å gjøre det. For mange år fifflet jeg med tanken om det samme og den gang kom bare delene på kr. 20 000,-. Orginalt VP. Bytt heller til en TAMD 31 motor i god stand. Den vil passe på motorfestene men regn med å bytte aksel og propell også. Den nye gearkassen er kortere en den gamle og da blir propellakselen ca 10 til 15 cm for kort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...