Seesnake Startet 7.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2007 Hei på dere. Er det noen som kan forklare meg forskjellen på TMD30 og TAMD30? Vi har nå kjøpt oss Nidelv 26 ac med TMD30(?) Håper noen kan forklare oss dette da vi nå klør oss i hode!! Hilsen Ringes1 Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 jeg tror A betyr after cooler? Turbo, After coler marine diesel kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Jeg tror, jeg gjentar; jeg tror, at forskjellen er at TMD 30 er versjonen beregnet på stiv aksel, og at TAMD 30 samme motor, men med drev. Jeg har TMD 30 selv, enn så lenge (selger snart). Instruksjonsboken ligger i båten, og der er begge motorene beskrevet. Den (TMD 30) har forøvrig durt og gått problemfritt så lenge jeg har hatt den, dvs ca 4 år, unntatt da festene til saltvannsrøret løsnet, og spylte dynamoen. Det kunne jeg muligens ha sluppet litt lettere unna hvis jeg hadde gått over motoren da jeg kjøpte den og dermed avslørt det rustne festet.. Lykke til med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 7.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 ok takk i alle fall. jeg må undersøke dette nermere men begge innleggene høres logiske ut Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Har vært diskutert i ulike tråder her tidligere. Forskjellen er med og uten "aftercooler" og ca. 30 hk i ytelse. Drevutgavenes betegnelser starter med "A". Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 Jeg tror, jeg gjentar; jeg tror, at forskjellen er at TMD 30 er versjonen beregnet på stiv aksel, og at TAMD 30 samme motor Feil. TMD 30 har turbo og yter ca 86 hk. TAMD 30 har turbo og intercooler og yter ca 105 hk. Begge motorene brukes til rett aksel. Dette er forkammer motorer som ryker lite og som kan dunke og gå på lave turtall i timesvis uten å bli sure. Husk forresten på at du ikke setter inn anode på nederste pluggen i gearkassa da denne knekker lett og kan hindre vanngjennomstrømmingen på gearkasse kjølinga. Grei og hyggelig motor. Drev versjonene heter AQAD såvidt jeg husker (?) og de har vel litt høyere ytelse og (?). Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 MD Marin Diesel Dieselinombordare med backslag TMD TurboMarinDiesel Dieselinombordare, turboladdad, med backslag TAMD Turbo Aftercooler Marin Diesel Dieselinombordare, turboladdad med laddluftkylare, med backslag KAMD Kompressor Aftercooler Marin Diesel Dieselinombordare, Kompressormatad med laddluftkylare och turbo, med backslag AQ Aquamatic Bensinmotor med Aquamaticdrev AQD Aquamatic Diesel Dieselmotor med Aquamaticdrev AQAD Aquamatic Aftercooler Diesel Dieselmotor med laddluftkylare och turbo samt Aquamaticdrev KAD Kompressor Aftercooler Diesel Dieselmotor med kompressor, laddluftkylare och turbo samt Aquamaticdrev Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TrondT Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 TMD 30 har turbo og yter ca 86 hk. TAMD 30 har turbo og intercooler og yter ca 105 hk. Betyr dette at jeg kan sette en intercooler på min TMD30 og få en TAMD30? Og i såfall, er dette en overkommelig jobb arbeidsmessig (og prismessig...)? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Slagskibet Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 Muligens at det er forskjell på turboene mellom TMD 30 og TAMD 30 motorene, men i prinsippet så er svaret ja. Men det er ikke lønnsomt å gjøre det. For mange år fifflet jeg med tanken om det samme og den gang kom bare delene på kr. 20 000,-. Orginalt VP. Bytt heller til en TAMD 31 motor i god stand. Den vil passe på motorfestene men regn med å bytte aksel og propell også. Den nye gearkassen er kortere en den gamle og da blir propellakselen ca 10 til 15 cm for kort. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 takk for mange svar ang.TMD 30. Var ikke klarover at det var kjøling på gearkassen. skal sjekke anoder før jeg legger ut selvfølgelig.. Takk skal dere ha Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Pluggene sitter på bb side av gearkassa. 2 svære firkanta knotter. Varmeveksler anoden er lik , både pluggen og anoden. Grei å finne etter litt beføling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.