Jump to content

Frostsikring - metode


Windy37GM

Recommended Posts

God morgen

Jeg har frostsikret min vakre KAD motor igår. Jeg ville gjerne sjekke at fremgangsmetoden er riktig, siden kunnskapsnivået her på forumet er som det er.

 

1. Fjernet drevet, koblet på slangestuss, satt ned i bøtte med ferskvann (som har godt tilsig med rent ferskvann fra hageslangen).

2. Startet motoren, latt den gå i 5-7minutter for å få vekk salt/saltvann.

3. Fjernet hageslangen, blandet 60% glykol/40% vann i samme bøtten, startet opp og lot den gå til det spyttet blått kjølevann. Lot den spytte det blå kjølevannet i 10-15 sek for så å stoppe motoren.

 

Blir dette greit? En kar mente jeg burde kjøre ren glykol inn på sjøvannsiden fordi dfet da blandet seg med vannet som er i systemet. Jeg mener at blandet glykol/vann tåler lavere temp enn ren glykol? + at det står på kanna at glykolen skal blandes med vann...

 

mvh

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg riktig nok snekke slik at det blir litt anderledes men likevel:

 

Jeg ferskvannskjører lengre; lar den gjerne stå å gå opp mot en halv time.

Kobler vekk vannet som går til eksosen opp i samme bøtte som ferskvannet slik at jeg får en lukket krets.

 

Blander 50/50 frostvæske/vann i bøtta (det er jo fortsatt vann i blokka). Sirkulerer dette et par minutter (NB eksosen får ikke kjøling, nå)

 

Da er den frostsikker på rundt 23 grader - noe som vanligvis holder her på sørlandet. Fester begge slangene slik at frostvæskeblandingen står i disse som høyeste punkt (over motoren). Da inbiller jeg meg at jeg har gjordt det som gjøres kan.

 

 

En annen sak er konservering av sylindrene - som jeg foretar samtidig. Dette varierer selvfølgelig fra motor til motor. Poenget er å få inn olje i sylindrene slik at stemplene ikke setter seg i løpet av vinteren.

Link to post
Share on other sites

Du har gjort det riktig,men etter å ha gjennomspylt med ferskvann :

kan du kan forbedre metoden med frostvæske ved å stikke slanger opp i utøpene (2 stk) under på skjoldet og la disse gå opp i et kar sammen med eksosbelgen,i tillegg kjølevannslangen som da suger opp fra karet igjen ,da kan du kjøre ganske lenge så du er sikker på at motoren er blitt gjennomspylt med frostvæskeblanding.I karet må du i begynnelsen ha en kraftig blanding frostvæske/vann da denne blir tynnet ut med ferskvannet som allerede er i motoren.

Underveis kan du med måleapparat sjekke/eventuellt justere så du er sikker på hva motoren vil tåle av kulde.Uansett må du stoppe før det du sirkulerer blir for varmt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...