Jump to content

Statsbudsjettet, langtur og bu i båt


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Forslag til nytt statsbudsjett er lagt fram. Det er ikkje berre godt nytt.

 

"Skattefritaket for inntekter fra utleie av mer enn halvparten av boligen mindre enn halve kalenderåret fjernes. Lave utleieinntekter skjermes ved at det innføres en nedre beløpsgrense på 20 000 kroner."

 

Kva har så dette med båt å gjera? For dei som har bustad på land og ønsker å bu i båten i ein periode så kan verknadane vera dramatiske. Mange langturseglarar finansierer òg deler av turen ved å leiga ut huset.

Eg har sjølv gjort det eit par gangar.

 

For staten utgjer meirinntektene ca. 50 millionar.

 

Dette til orientering.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel at tidligere så kunne man leie ut inntil halvparten av året uten å betale skatt av leieinntektene, mens med de nye reglene så må man betale 28% skatt. Med andre ord er f.eks 100.000 i leieinntekt redusert til 72.000 kroner netto etter skatt.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Uten å virke helt amoralsk så spør deg selv. Er dette noe du trenger å oppgi som andre enn du vet om?

Kommer til å leie ut selv neste sommer men summen av overskuddet blir nok neppe særlig over 20.000,- Iallefall etter jeg har fått regnskapsføreren min til å se på saken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...