Jump to content

Tatt ut motoren, hva bør gjøres?


Geir

Recommended Posts

Som dere kan lese om i denne tråden har jeg tatt ut motoren fra båten.

 

Det jeg lurer på nå, er hva bør jeg gjøre med motoren av vedlikehold nå som jeg har den på en pall i garasjen?

 

Jeg skal selvfølgelig vaske og male der hvor jeg kommer til, men hva annet bør jeg gjøre?

 

Fant forøvrig ut at jeg muligens har, eller har hatt en vannlekasje, for starteren så slik ut:

 

img_4271.jpg

 

Kabelen inn til starteren var også veldig irret, så jeg benytter muligheten til å bytte denne kabelen til en med større tverrsnitt.

 

Men tilbake til spørsmålet:

Hva bør jeg gjøre nå?

 

Motoren er en TAMD31 97 modell som har gått 806 timer.

 

 

Geir

Link to post
Share on other sites

HVis motoren fugerte fint når du tok den ut. Ikke gjør annet en nødvendig service da det er lite vits i å endre noe som fungerer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Spørs hvor mye tid og penger du har :rolleyes:

Skift i allefall olje og filter (om du ikke har vært veldig flink til å følge servicene)

Kan jo være greit å bytte reimer og pumpeimpeller også, nå når det er lett å komme til...

Sjekk sinkanoder.

Dersom du skal ha den på land en stund kan det også være lurt å spyle igjennom sjøvannsystemet med ferskvann og en dose frostvæske for å hindre korrosjon.

Jeg hadde nok også gjort noe med den lekkasjen og kablene på starteren!

Lykke til uansett :crazy:

Link to post
Share on other sites

Er enig med alle som har svart deg. Men det jeg også ville gjort som ikke nevnes er:

Fiks opp motor-rommet nå når motoren er på land. Vask grundig og litt maling og du får et "stas-rom" når motoren er tilbake. Kanskje også titte litt på lydisolering.

Lykke til iallefall

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Skift dieselfilter Geir ! :yesnod:

 

Jeg har flyttet dieselfilteret, slik at på mitt Skib er dieselfilterbytte gjort på 2 minutter :yesnod:

 

Har også tenkt å bytte alle slanger som ligger "knottete" til.

Det er usannsynelig trangt når motoren er montert på plass.

 

Olje og filter er selvfølgelig skiftet. Zinkanoder tror jeg ikke det er på denne motoren.

Starteren er tatt ut og skal vaskes og sjekkes. Har en reserverstarter jeg kjøpte her på Båtplassen for en stund siden (kjekt å ha :lol: ), så det er mulig at jeg monterer denne.

 

Utover det er jeg ikke sikker på om jeg skal gjøre så mye mer.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...