tuffff Startet 8.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2007 Jeg har - som jeg har vært inne på noen ganger her på BP - hatt en del problemer med motoren i meklingen det siste året. Når jeg endelig fant en som fikk liv i den igjen så oppdaget jeg på første tur at det manglet en del på topp turtall. Motoren måtte elektronisk justeres på tomgangsturtall etter at mekanikeren hadde fått liv i den igjen og dette gikk fint. Men ute på prøveturen (og på resten av turene hittil i år) har jeg kun fått sånn rundt 3600 omdr. Topp er 4300. Jeg mister dermed 7-8 knop på toppfarten. Nå er nok båten mye grodd siden den har ligget helt stille i havna i 2 1/2 måned, men kan dette gjøre hele forskjellen? Jeg testet på lørdag og dro opp turtallet i fri og da nådde jeg 4400 omdr. uten problemer. Jeg tenker sånn at da er det ikke noe galt med innstillingene, og jeg kan slå meg til ro med at rengjort bunn til neste år vil gi meg toppfarten "tilbake". Er jeg helt på jordet, eller har det faktum at motoren gir meg fullt turtall ubelastet noe å si? Motoren er en 6 sylindret OMC/Steyr 246? på ca. 206 hk. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 Jeg klarte å få båten opp i den svimlende hastigheten av 1,5 knop på grunn av groen på propellen etter en sommer med lite bruk. Vanlig marsjfart er 6-6,5 knop. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tuffff Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Ja, jeg håper jo det er bare det, men er det ingen med peiling på dieselmotorer som har et synspunkt på om den elektroniske innstillingen av turtallet er ok eller ikke når jeg oppnår fullt turtall ubelastet, men mangler 800 omdr. med belastning. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.