Jump to content

Topp turtall med/uten belastning


tuffff

Recommended Posts

Jeg har - som jeg har vært inne på noen ganger her på BP - hatt en del problemer med motoren i meklingen det siste året. Når jeg endelig fant en som fikk liv i den igjen så oppdaget jeg på første tur at det manglet en del på topp turtall. Motoren måtte elektronisk justeres på tomgangsturtall etter at mekanikeren hadde fått liv i den igjen og dette gikk fint. Men ute på prøveturen (og på resten av turene hittil i år) har jeg kun fått sånn rundt 3600 omdr. Topp er 4300. Jeg mister dermed 7-8 knop på toppfarten. Nå er nok båten mye grodd siden den har ligget helt stille i havna i 2 1/2 måned, men kan dette gjøre hele forskjellen? Jeg testet på lørdag og dro opp turtallet i fri og da nådde jeg 4400 omdr. uten problemer. Jeg tenker sånn at da er det ikke noe galt med innstillingene, og jeg kan slå meg til ro med at rengjort bunn til neste år vil gi meg toppfarten "tilbake". Er jeg helt på jordet, eller har det faktum at motoren gir meg fullt turtall ubelastet noe å si?

 

Motoren er en 6 sylindret OMC/Steyr 246? på ca. 206 hk.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...