Jump to content

Slepe-generator


Servicemannen

Recommended Posts

Dersom du ikke behøver å koble fra, giret er det jo bare å montere gummihjul på generatoren og sette dette i spenn mot akslingen. Mange har dette opplegget og det funker like bra. Ellers kan en anvende clutch fra en bilopphugger og tilpasse dette. Gjør samme nytten som du er ute etter.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Clutch fra en lastebil burde vel holde 20 tonn ++++ og ombygd på rette måten blir dette holdbart. Må jo dimmensjoneres etter forholdene.

 

Erindrer at det også finnes en mekanisk løsning for dette. Motstående klo som griper inn i hverandre. Problemet her er at det kan slites ned ganske fort. Finnes på en del traktorer for å koble til utstyr.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke behøver å koble fra, giret er det jo bare å montere gummihjul på generatoren og sette dette i spenn mot akslingen. Mange har dette opplegget og det funker like bra. Ellers kan en anvende clutch fra en bilopphugger og tilpasse dette. Gjør samme nytten som du er ute etter.

mycket intressant tråd..........

 

har vart inne på o montere ett reimhjul på akseln osv.....men vad gör man ner reimen brister....

mye jobb med ny reim.....

 

en annen tanke ett reimhjul med gummi reim bare runt dette o en generator oxo med gummihjul som ligger

emot akselhjulet med egen tyngd alt spenns ned med en enkel strekkfisk...er ju seglare... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

mycket intressant tråd..........

 

har vart inne på o montere ett reimhjul på akseln osv.....men vad gör man ner reimen brister....

mye jobb med ny reim.....

 

en annen tanke ett reimhjul med gummi reim bare runt dette o en generator oxo med gummihjul som ligger

emot akselhjulet med egen tyngd alt spenns ned med en enkel strekkfisk...er ju seglare... :smiley:

Jeg vet at det finnes akselgenerator og skulle også gjerne ha sett en skisse på det. Ang. reim mener jeg det finnes reimer som leveres i seksjoner - i alle fall kan en ha en reservereim på aksling. Når det gjelder gummihjul er jeg vel litt i tvil om en for nok friksjon.

Slepegeneratorer slepes etter båten og finnes både som kombinerte vind-og vanngeneratorer og rene vanngeneratorer. Men det skulle ha vært moro å vist noe mer om akselgeneratorer som jeg forstår denne tråden handler om. En magnetkobling vil vel kunne fungere som inn- og utkobling.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DuoGen 2, en vindgenerator -som vi, ved å bytte propell og vippe ned i vannet, også kan benytte som slepegenerator. Under sleping er DuoGen veldig bra. Den gir godt med strøm når vi seiler i fem knop og fortere, og er enkel å håndtere. Dersom farten kommer under fire knop pleier vi å ta den ut av vannet, da gir den så lite strøm at det kun en en brems. Vi mister mellom 0,3 og 0,5 knop ved å slepe generatoren. Vindmoden ser ut til å trenge jevnt over 20 knop for å lade bra. Vi er meget godt fornøyd med DuoGen'en.

 

Ovenstående er klippet fra Internett, og beskriver det som egentlig kalles slepegenerator. En akselgenerator er på større båter en generator som koples til propellaksling eller ekstra uttak på gear, for å kunne produsere vekselstrøm i perioder da hovedmotor går med fast turtall.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv seilt med skip med akselgenerator, men her tenker en vel i småbåtskala på en (ekstra) dynamo drevet av en roterende propellaksel under seiling. Jeg tror kanskje (bare tror) at det vil gi mindre bremseeffekt enn en slepegenerator.

Når det gjelder vindgenerator har jeg dårlig erfaring med tanke på støy.

Link to post
Share on other sites

...en generator oxo med gummihjul som ligger emot akselhjulet med egen tyngd alt spenns ned med en enkel strekkfisk...er ju seglare...

 

Monter gummihjulet (trillebårhjul e.l.) mot eller direkte på dynamo. Ta hensyn til utvekslingen for å få maks effekt ut av dynamo. Spenn dette mot aksling (helst et område som har lager på begge sidene av hjulet for å ungå skeiv belastning) ved hjelp av spiralfjør (ikke så på krevd dersom hjulet har luft) og juster kreftene med en strekfisk. For å oppnå friksjon mot aksling kan en lime på sandpapir e.l. Mekanisme for frikobling av hjulet må også finnes. Her må en tenke som Reodor Felgen og tilpasse det hele. Reimdrift medfører slitasje raskere på reima. Har en en fast propell som roterer uansett så blir jo ikke friksjonen i sjøen noe nevneverdig større. En kan jo la opplegget stå tilkoblet under motorgang og har da to dynamoer som gir masse strøm. Husk å prøvekjør slik at ikke alt fyker opp gjennom dørken.

 

Sto en artikkel i et Boat Owner for noen år siden (10, 15). Mitt eget aksemplar er mistet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

DuoGen 2, en vindgenerator...

 

Fikk en demostrasjon av denne på SBShow. Virket som et vettug prinsipp, men synes ikke avkastningen av strøm var noe å skrive hjem om. Glemte igjen info og CD i London. Hentes muligens på nyåret.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Her i tråen snakkes det om generator og dynamo. Jeg går ut fra en dynamo til bil/båt som sparker ut strøm ved lav hastighet på dynamoens aksling. Hjulet mot propellakslingen kan være så stort og kraftig som en ønsker og har plass til under dørken. Dess større hjul, dess raskere går dynamoen. Er hjulets diameter i størrelse slik at det dekker dynamoen slipper en unna med mye ekstra koblinger. En trenger da feste mot "skott" på begge sider (senterlinjen av dynamo) av dynamoen for å ungå skjev belastning. Justerbart med lufthjul. Ellers som tidligere beskrevet. Og regulator må til som nevnt i andre tråder.

 

Utvekslingen fra propellaksling til dynamo blir forholdet propellaksling : dynamoaksling. Gummihjulet har liten effekt i dette forholdet bortset fra at det sørger for overgangen mellom enhetene. Nå ble det vell rett - tror jeg.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

lurer litt på o montere en Satraknut/CVA.....da ligger propp o Scatran med lager i både ender

o ett reimhjul/eller gummihjul nära scatran........skulle dette hålla?

 

en annen sak.....kjöling av bakkslaget....borde man vende kjölvannsintaget så att vann(kjölvann) presses igenom

bakkslaget vid seilas........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

GD:

Ta det siste først som kan bli et dilemma. Kjøling under seilas er ikke lett å få til. Om det blir noe press på kjølevannet dersom inntaket snus, er jeg ikke overbevist om. Vannet skal jo også ut igjen. Dette medfører sikkert ekstra problemer under motorgang ved at det tettes igjen. Tror jeg ville ha anvendt en separat liten mekanisk pumpe koblet opp mot akslingen. Blir jo ikke så varmt under kun seilas. Men har ikke du oljekjøling på giret/bakkslaget.

 

Satraknut/CVA kan kobles slik som jeg har beskrevet tidligere. Ta hensyn til vektbalanse og feste/oppheng mot "skott". Og ikke minst, test det ut før det settes i full drift. Gjerne på tomgang på motoren.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

GD:

Du nevner at du alt seiler med fri propell. Hvorfor skal du da forandre på kjølevannsinntaket ? Dette er vel ikke strenkt nødvendig med hensyn til ekstra generator. Jeg ser ikke problemet ditt :confused:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jørg Becker tipset meg en gang om denne.

Lima%20montiert.jpg

Dette dreier seg om spesialtilpassede dynamoer (starter lading på langt lavere turtall enn normalt) for drift som slepegenerator.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

GD:

Du nevner at du alt seiler med fri propell. Hvorfor skal du da forandre på kjølevannsinntaket ? Dette er vel ikke strenkt nødvendig med hensyn til ekstra generator. Jeg ser ikke problemet ditt :confused:.

nej det er sikkert inget problem............

 

 

SveinHa/Joerg

 

den lösningen såg mycket intresant ut !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tar sjansen på å offentliggjøre en IM jeg fikk fra Jørg:

Dette her er disse spesialmodifiserte dynamoer.

Dynamoene fikk både en annen styring og vikling slik at de leverer strøm fra allerede 260 til 380 O/min.

Det finnes forskjellige dynamoer fra Euro 495,- til ca. 700,-.

Holdere og reimskiver for akselen kommer vel ekstra.

 

Dynamoet som han skriver om (montert på båten hans siden 35k sm) leverer

ved 5,5 kn fart 9 Ampere, 6,5 kn fart 13 til 14 Ampere og ladningsbegynn ligger ved 3,6kn.

Propellen hans er forresten 18 x 13.

Anbefaling er minst 16 tommer, men han forteller at noen også klarer seg med 14.

Max effekt av dynamoet er ca. 20A som holder fordi mer enn 15A tilbyr en slik anlegg sjelden, sier han.

 

Tja, flere spørsmål?

Du kan jo kikke litt på sidene hans og hvis det finnes noe du ønsker å vite da sender du meg bare en beskjed.

 

Ha en fin helg så lenge.

Med vennlig hilsen

Jørg

Det er ikke Jørg som selger dette men han tipset meg om denne da jeg spurte han i vår.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...