Jump to content

Fagutrykk og deres betydning, og tekniske spek


Yankee

Recommended Posts

Hei, når man leser båttester så blir det brukt endel beskrivelser som ikke forklares ytterligere, eks. dyb v-bunn 24 grader. De fleste vet jo hva gradene på v bunnen står for, men hva er mye og hva er lite, hvordan virker det inn på sjøegenskapene?

 

Andre uttrykk, steppet skrog. Hva er det, og hva har det å si?

 

Planingsterskel, hva avgjør om en båt får planingsterskel eller ikke? Ingen terskel går vel ofte på bekostning av andre egenskaper.

 

Noen som har andre uttrykk de funderer på betydningen av?

 

Håper mange kan lære litt av denne tråden!

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å gi noen meninger. Om de ikke er korrekte, regner jeg med korrigering :yesnod: (Svarer med blå skrift)

 

Hei, når man leser båttester så blir det brukt endel beskrivelser som ikke forklares ytterligere, eks. dyb v-bunn 24 grader. De fleste vet jo hva gradene på v bunnen står for, men hva er mye og hva er lite, hvordan virker det inn på sjøegenskapene?

 

12 - 15 grader er lite. 24 grader er ganske mye. :rolleyes: Men så er det spørsmål om denne vinklelen flater ut mot hekken da; Noe som vil påvirke sjøegenskapene.

Kort kan det vel sies at et skarpt skrog (stor skrogvinkel) vil skjære sjøen bedre, gå fortere i bølger. Men stor skrogvinkel vil kreve mere motorkraft.

Båt med liten skrogvinkel vil plane letter (og med mindre motor), men vil slå mye i bølger, ikke være så behagelig å være ombord i da, og du må sette ned farten ganske mye (deplasement-fart 5-8 knop, avhengig av skroglengden).

 

Andre uttrykk, steppet skrog. Hva er det, og hva har det å si?

 

Arealet av våt flate på skrog, er en faktor som er med på å bestemme motorstørrelse / fart. Enkelte hurtiggående båter (noen Flipper og skikkelige raserbåter (35+++ knop) har steppet skrog... DET betyr at endel av bakre del av undervannsskroget er delt op med 1 eller 2 "trappetrinn"... :crazy: Det dannes da et luftlag (skumlag) rundt disse steppene, som begrenser arealet av våt flate, og dermed går de letter ved høy fart. Disse skrogene har som regel stor skrogvinkel.

Noen bedre??

Planingsterskel, hva avgjør om en båt får planingsterskel eller ikke? Ingen terskel går vel ofte på bekostning av andre egenskaper.

 

At en båt planer, betyr at den "løfter seg" ut av vannet p.g.a. farten... (Ta en flat stein og kast den bortover sjøen, så vil den plane / hoppe bortover til farten avtar så mye at den synker...)

Hvis du gir på gass fra stille-liggende med en planende båt (f.eks. 20 fot og 50 - 150 Hk) vil den til å begynne med gå som en deplassementsbåt (= båt som ikke forandrer dypgående ved full fart); På grunn av den økende farten vil etter hvert baugen løfte seg, hekkbølgen bli temmelig stor, (båten går nå i "halvplan") og har båten god nok bæring bak (og skroget er ganske rettlinjet (i lengderettningen)) vil den etterhvert "heve seg" opp av sjøen og flate ut; Farten øker nå MYE.... Planingsterskelen er den hastigheten båten har i det den flater ut.

Hvis du ser på en drivstoffkurve, vil du se at forbruket er meget stort før båten når planingsterskelen; I det denne er nådd, vil forbruket synke MYE før det igjen stiger når båten nærmer seg full fart.

Noen bedre?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

De fleste vet jo hva gradene på v bunnen står for, men hva er mye og hva er lite, hvordan virker det inn på sjøegenskapene?

 

Jeg tror faktisk at de fleste (sikkert ikke på dette båtforumet!) IKKE vet hva v-bunnen står for! Har mang en gang sett folk stå foran en båt og se på baugen av båten og kommentere hvor fin v-bunn den har som har så spiss baug og hvor godt den må gå i sjøen!

 

Engelskmennen kaller dette "deadrise" som er et mye bedre beskrivende ord: The measurement of the angle between the bottom of a boat and its widest beam. A vessel with a 0º deadrise has a flat bottom, high numbers indicate deep V shaped hulls.

 

Ellers så står det en del om dette i denne artikkelen hentet fra Redningsskøyta; http://www.redningsselskapet.no/archive/in...inary/2378/file

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...