Jump to content

Oljeskift til besvær?


sharko

Recommended Posts

Byttet nylig olje på motor. Yanmar oppgir ca 6,5L. Med sistnevnte var oljen stående midt mellom laveste og høyeste merke. Burde ikke dette være på øverste merke? Motoren står i en vanlig snekke med normal helning.

 

Kjøpte oljefilter hos Yanmarforhandler og oppgav motortype samt motornummer. Til min store forskrekkelse var det nye oljefilteret "mindre" enn forgjengeren.....skal sjekke igjen med Yanmarforhandleren, men spørsmålet er: hender det fra tid til annen at en endrer på slikt? Man må vel forvente at en får rett filter fra en seriøs forhandler? Filteret ble montert og oljetrykket normalt - bortsett fra støørelsen var det noe mer metall i senter av filteret - er det feil må hele jobben gjøres om igjen.......

Redigert av Metrosen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er absolutt ingenting som skulle tilsi at en motor bruker mer olje dersom en fyller opp til max-merket. Tvert i mot kan du risikere at i værste fall vil motoren din gå med litt for lite olje over tid, dersom båten kjøres mye med baugen opp hvis du ikke etterfyller før den er nede på Min. Dette igjen kan medføre for dårlig smøring i fremre sylindre og lagre, som kan føre til unødvendig stor slitasje. Motorer har skåret seg av den grunn, og i forkant fått økt oljeforbruk.

 

Fyll opp til max-merket, og ikke la oljenivået gå nevneverdig under midten, i lengden. Det er både du og motoren best tjent med.

Link to post
Share on other sites

Det er absolutt ingenting som skulle tilsi at en motor bruker mer olje dersom en fyller opp til max-merket. Tvert i mot kan du risikere at i værste fall vil motoren din gå med litt for lite olje over tid, dersom båten kjøres mye med baugen opp hvis du ikke etterfyller før den er nede på Min. Dette igjen kan medføre for dårlig smøring i fremre sylindre og lagre, som kan føre til unødvendig stor slitasje. Motorer har skåret seg av den grunn, og i forkant fått økt oljeforbruk.

 

Fyll opp til max-merket, og ikke la oljenivået gå nevneverdig under midten, i lengden. Det er både du og motoren best tjent med.

 

Det er ikke helt riktig det der, men les instruksjonsboken. Når jeg fyller Hulda til max-merket, brukes mye olje til jeg er midt mellom max og min. Deretter synker forbruket. Dette gjelder også for en del GM V8 besininstallasjoner. Det som heller ikke er bra, er om eksempelvis veiva tar nedi oljebadet slik at oljen skummer.

 

Volvo har for en del motorer spesifisert oljevolum i bunnpannen etter hvor mye motoren tilter akterover under bruk.

Link to post
Share on other sites

Dette med at motoren bruker mer olje når dere fyller til max merket på pinnen enn halvfull stemmer nok i forhold til nivået dere leser av på peilepinnen. Men forbruk målt i liter pr driftstime er nok akkurat likt, dere blir lurt rett og slett.

Pga fasongen innvendig i trunken vil nivået stige fortere på de siste literene dere fyller enn de første. Fra "min" til midt mellom peilemerkene må dere kansje fylle 4 liter, i fra midt mellom merkene og til max fyller man kansje bare en liter.

 

Dette med at litt for lite olje fører til tull og tøys i fremre sylindere er helt feil. En motor har ikke plaskesmøring, svært få i hvert fall og da er de saktegående. Veiven skal overhode ikke subbe nedi oljen som ligger i bunnpannen, da får man veskslag på veiven og det er ganske enkelt ikke heldig. Så lenge det er nok olje i bunnpannen til at smøroljepumpen ikke suger luft så går det fint.

Link to post
Share on other sites

det du sier om hvor mye utslag man får på peilepinnen hydrox , kommer jo helt ann på om peilepinnen stikker ned i bunnpannen med en vinkel\skrått ,eller om den står vhelt vertikalt opp\ned .. de første litrene med olje fyller jo den "lille " sumpen i bunnpanne og da stiger nivået fort.. somregel er den lille sumpen størst i toppen og da vil de neste litrene gi mindre utslag på pinnen. selv om oljepumpen da fortrenger noe olje .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...