sharko Startet 8.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2007 (redigert) Byttet nylig olje på motor. Yanmar oppgir ca 6,5L. Med sistnevnte var oljen stående midt mellom laveste og høyeste merke. Burde ikke dette være på øverste merke? Motoren står i en vanlig snekke med normal helning. Kjøpte oljefilter hos Yanmarforhandler og oppgav motortype samt motornummer. Til min store forskrekkelse var det nye oljefilteret "mindre" enn forgjengeren.....skal sjekke igjen med Yanmarforhandleren, men spørsmålet er: hender det fra tid til annen at en endrer på slikt? Man må vel forvente at en får rett filter fra en seriøs forhandler? Filteret ble montert og oljetrykket normalt - bortsett fra støørelsen var det noe mer metall i senter av filteret - er det feil må hele jobben gjøres om igjen....... Redigert 8.Oktober.2007 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 når du fyller på olje skal du fylle til ØVRE merket men dette med oljefilteret var noe rare greier sjekk med er det likt i gjengene og hullene samt diameteret på pakningen på det nye og gammle oljefilteret? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
m/s draugen Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 Fikk også ett filter som av str.var mindre enn forrige år,men vil tro att teknologien har kommet så langt at det renser like mye som før.Har i allefall ikke hatt problemer denne sesongen.Kanskje det er noe i det at det er ikke str.det kommer an på Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 det er også korrekt. full-flow filtere med Bay-pass Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
sharko Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Da fikk jeg bekreftet at jeg hadde fått feil oljefilter fra en autorisert Yanmarforhandler...mer jobb i vente. Er man ikke våken, ville antakelig ikke motoren fått filtrert oljen..... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Jeg fyller alltid olje til midt på pinnen ved oljeskift. Fyller man helt opp, vil motoren bruke mer olje. Så dette høres helt korrekt ut for meg! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anonym Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Jeg fyller alltid olje til midt på pinnen ved oljeskift. Fyller man helt opp, vil motoren bruke mer olje. Så dette høres helt korrekt ut for meg! Kan du komme med en forklaring på hvorfor motoren altså bruker mer olje om man fyller helt opp? Dette høres ut som en god en! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Ja, du kan så si! Har hørt dette fra mange ulike kilder, og derfor fulgt dette selv i alle år. Men om det hjelper, og hvorfor? Tja, si det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ben Sin Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Jeg har alltid fylt til max merket og kommer fortsatt til å gjøre det. Det er derfor det heter max. Om jeg har hatt oljeforbruk? Ikke så det merkes på en båtsesong, eller 15 000 km med bilen. (det er sikkert ikke riktig det heller....) Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Live your life to the max!!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ben Sin Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 I do! Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Det er absolutt ingenting som skulle tilsi at en motor bruker mer olje dersom en fyller opp til max-merket. Tvert i mot kan du risikere at i værste fall vil motoren din gå med litt for lite olje over tid, dersom båten kjøres mye med baugen opp hvis du ikke etterfyller før den er nede på Min. Dette igjen kan medføre for dårlig smøring i fremre sylindre og lagre, som kan føre til unødvendig stor slitasje. Motorer har skåret seg av den grunn, og i forkant fått økt oljeforbruk. Fyll opp til max-merket, og ikke la oljenivået gå nevneverdig under midten, i lengden. Det er både du og motoren best tjent med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Det er absolutt ingenting som skulle tilsi at en motor bruker mer olje dersom en fyller opp til max-merket. Tvert i mot kan du risikere at i værste fall vil motoren din gå med litt for lite olje over tid, dersom båten kjøres mye med baugen opp hvis du ikke etterfyller før den er nede på Min. Dette igjen kan medføre for dårlig smøring i fremre sylindre og lagre, som kan føre til unødvendig stor slitasje. Motorer har skåret seg av den grunn, og i forkant fått økt oljeforbruk. Fyll opp til max-merket, og ikke la oljenivået gå nevneverdig under midten, i lengden. Det er både du og motoren best tjent med. Det er ikke helt riktig det der, men les instruksjonsboken. Når jeg fyller Hulda til max-merket, brukes mye olje til jeg er midt mellom max og min. Deretter synker forbruket. Dette gjelder også for en del GM V8 besininstallasjoner. Det som heller ikke er bra, er om eksempelvis veiva tar nedi oljebadet slik at oljen skummer. Volvo har for en del motorer spesifisert oljevolum i bunnpannen etter hvor mye motoren tilter akterover under bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Det at størrelsen på filteret kan variere gjelder for Volvo og. Men når Pusheren sier det er ok så bruker jeg det jeg får og har aldri hatt problemer med det. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Dette med at motoren bruker mer olje når dere fyller til max merket på pinnen enn halvfull stemmer nok i forhold til nivået dere leser av på peilepinnen. Men forbruk målt i liter pr driftstime er nok akkurat likt, dere blir lurt rett og slett. Pga fasongen innvendig i trunken vil nivået stige fortere på de siste literene dere fyller enn de første. Fra "min" til midt mellom peilemerkene må dere kansje fylle 4 liter, i fra midt mellom merkene og til max fyller man kansje bare en liter. Dette med at litt for lite olje fører til tull og tøys i fremre sylindere er helt feil. En motor har ikke plaskesmøring, svært få i hvert fall og da er de saktegående. Veiven skal overhode ikke subbe nedi oljen som ligger i bunnpannen, da får man veskslag på veiven og det er ganske enkelt ikke heldig. Så lenge det er nok olje i bunnpannen til at smøroljepumpen ikke suger luft så går det fint. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 det du sier om hvor mye utslag man får på peilepinnen hydrox , kommer jo helt ann på om peilepinnen stikker ned i bunnpannen med en vinkel\skrått ,eller om den står vhelt vertikalt opp\ned .. de første litrene med olje fyller jo den "lille " sumpen i bunnpanne og da stiger nivået fort.. somregel er den lille sumpen størst i toppen og da vil de neste litrene gi mindre utslag på pinnen. selv om oljepumpen da fortrenger noe olje . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Dette kommer vel litt an på bunnpannens fasong, tror dere ikke det? Hulda har en liter mellom max og min. Hele systemet tar 8 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.