Jump to content

Oljeskift til besvær?


sharko

Recommended Posts

Byttet nylig olje på motor. Yanmar oppgir ca 6,5L. Med sistnevnte var oljen stående midt mellom laveste og høyeste merke. Burde ikke dette være på øverste merke? Motoren står i en vanlig snekke med normal helning.

 

Kjøpte oljefilter hos Yanmarforhandler og oppgav motortype samt motornummer. Til min store forskrekkelse var det nye oljefilteret "mindre" enn forgjengeren.....skal sjekke igjen med Yanmarforhandleren, men spørsmålet er: hender det fra tid til annen at en endrer på slikt? Man må vel forvente at en får rett filter fra en seriøs forhandler? Filteret ble montert og oljetrykket normalt - bortsett fra støørelsen var det noe mer metall i senter av filteret - er det feil må hele jobben gjøres om igjen.......

Redigert av Metrosen (see edit history)
Link to post

når du fyller på olje skal du fylle til ØVRE merket

 

men dette med oljefilteret var noe rare greier sjekk med er det likt i gjengene og hullene samt diameteret på pakningen på det nye og gammle oljefilteret?

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Jeg fyller alltid olje til midt på pinnen ved oljeskift. Fyller man helt opp, vil motoren bruke mer olje. Så dette høres helt korrekt ut for meg!

 

Kan du komme med en forklaring på hvorfor motoren altså bruker mer olje om man fyller helt opp?

Dette høres ut som en god en!

Link to post

Det er absolutt ingenting som skulle tilsi at en motor bruker mer olje dersom en fyller opp til max-merket. Tvert i mot kan du risikere at i værste fall vil motoren din gå med litt for lite olje over tid, dersom båten kjøres mye med baugen opp hvis du ikke etterfyller før den er nede på Min. Dette igjen kan medføre for dårlig smøring i fremre sylindre og lagre, som kan føre til unødvendig stor slitasje. Motorer har skåret seg av den grunn, og i forkant fått økt oljeforbruk.

 

Fyll opp til max-merket, og ikke la oljenivået gå nevneverdig under midten, i lengden. Det er både du og motoren best tjent med.

Link to post
Det er absolutt ingenting som skulle tilsi at en motor bruker mer olje dersom en fyller opp til max-merket. Tvert i mot kan du risikere at i værste fall vil motoren din gå med litt for lite olje over tid, dersom båten kjøres mye med baugen opp hvis du ikke etterfyller før den er nede på Min. Dette igjen kan medføre for dårlig smøring i fremre sylindre og lagre, som kan føre til unødvendig stor slitasje. Motorer har skåret seg av den grunn, og i forkant fått økt oljeforbruk.

 

Fyll opp til max-merket, og ikke la oljenivået gå nevneverdig under midten, i lengden. Det er både du og motoren best tjent med.

 

Det er ikke helt riktig det der, men les instruksjonsboken. Når jeg fyller Hulda til max-merket, brukes mye olje til jeg er midt mellom max og min. Deretter synker forbruket. Dette gjelder også for en del GM V8 besininstallasjoner. Det som heller ikke er bra, er om eksempelvis veiva tar nedi oljebadet slik at oljen skummer.

 

Volvo har for en del motorer spesifisert oljevolum i bunnpannen etter hvor mye motoren tilter akterover under bruk.

Link to post

Dette med at motoren bruker mer olje når dere fyller til max merket på pinnen enn halvfull stemmer nok i forhold til nivået dere leser av på peilepinnen. Men forbruk målt i liter pr driftstime er nok akkurat likt, dere blir lurt rett og slett.

Pga fasongen innvendig i trunken vil nivået stige fortere på de siste literene dere fyller enn de første. Fra "min" til midt mellom peilemerkene må dere kansje fylle 4 liter, i fra midt mellom merkene og til max fyller man kansje bare en liter.

 

Dette med at litt for lite olje fører til tull og tøys i fremre sylindere er helt feil. En motor har ikke plaskesmøring, svært få i hvert fall og da er de saktegående. Veiven skal overhode ikke subbe nedi oljen som ligger i bunnpannen, da får man veskslag på veiven og det er ganske enkelt ikke heldig. Så lenge det er nok olje i bunnpannen til at smøroljepumpen ikke suger luft så går det fint.

Link to post

det du sier om hvor mye utslag man får på peilepinnen hydrox , kommer jo helt ann på om peilepinnen stikker ned i bunnpannen med en vinkel\skrått ,eller om den står vhelt vertikalt opp\ned .. de første litrene med olje fyller jo den "lille " sumpen i bunnpanne og da stiger nivået fort.. somregel er den lille sumpen størst i toppen og da vil de neste litrene gi mindre utslag på pinnen. selv om oljepumpen da fortrenger noe olje .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...