Jump to content

Demontering av ror og aksling


Bonita I

Recommended Posts

Er det noen som har demontert ror og aksling på en Fjord 880? Har registrert en liten vibrasjon som jeg vil få sjekket/rettet opp i vinter - og samtidig få skiftet talgpakningene på pakkboksen. (nedslitt)

Er dette en stor jobb - evt. noe man bør sette bort til andre ? Fingjusteringer etter montering? Spesielle råd og tips fra Båtplassens kyndige medlemmer mottas med takk. :cheers:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har ikke jeg samme båt som deg, men en Saga 27 hvor jeg hadde ut akslingen i våres. Da skiftet jeg cuttleslageret i propellhylsen, og byttet simmeringer i pakkboksen (jeg har simmeringer og ikke fettpakning). Det hele er beskrevet i en lang tråd med bilder hvor det også sies en del om talgpakninger. Det var en del jobb, men absolutt noen en klarer selv dersom en ikke har mer enn 10 tommeltotter. Tråden finner du her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for linken Lars . Her var mye nyttig informasjon - ikke minst mht skifte av lager samtidig, noe jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt på - men nok bør gjøre i samme rennet.

Er det ellers noen her i forumet som vet hvem i Bergens-området som kan sjekke ut akslingen. Antar tidligere eiere kan ha hatt et propellhavari og skiftet/fikset denne, uten at akslingen ble sjekket ut samtidig.

Takknemlig for svar. :smiley:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...