Jump to content

Får ikke inn kanal 16 (VHF).


Karavoli

Recommended Posts

Har montert ny VHF (M-Tec) og ny antenne på 1,5meter. Jeg snakker greit med nabobåten på L kanalene når vi går sammen. Men jeg får ikke inn kanal 16. Kystradioen hører ikke meg, og jeg hører ikke kystradioen. Jeg har vært ca 400meter unna "landantenna" og fikk inn kanal 16 såvidt. Det var masse forstyrrelser å jeg hørte knapt hva de sa. Jeg fatter ikke hva som er galt :nonod:

 

Kann noen please hjelpe meg!!!

Redigert av måsinj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enten har du brudd eller kortslutning i antenna, eller så er utgangen på radioen din defekt. Prøv å ta med radioen til kompisens båt, og prøv med hans antenne. Samme problem - bytt radioen. Fungererer det - bytt antenna.

 

Kanskje du har montert endekontakten til antenna selv? Det er lett å få kordeler fra coaxens skjerming inn på senterlederen. Sjekk kontakten.

Link to post
Share on other sites

Enten har du brudd eller kortslutning i antenna, eller så er utgangen på radioen din defekt. Prøv å ta med radioen til kompisens båt, og prøv med hans antenne.

Kanskje du har montert endekontakten til antenna selv? Det er lett å få kordeler fra coaxens skjerming inn på senterlederen. Sjekk kontakten.

 

Jeg byttet til høyere antenne fordi jeg trodde det kunne bli bedre med høyere antenne. Det var akkurat samme problemet med den gamle antenna.

Alt virket med den gamle VHF'en.

Jeg har kuttet antennekabelen i riktig lengde og montert endekontakten selv. Men hvis alt virket på den gamle VHF'en ser det ut som om det er VHF'en som er problemet. Skal sjekke opp dette. Takk for svar!

Link to post
Share on other sites

En annen grunn til problemet dersom andre kanaler en 16 funker OK kan være en lokal støykilde ombord som forstyrrer akkurat på k16. For å eliminere dette kan du slå av alt annet elektrisk ombord og teste igjen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du sertifikat da, kanskje det er det som mangler for å få inn kanal 16? :wink:

 

Misforstå meg ikke, jeg tok en fleip med deg.

 

Antar du har brukt en VHF-antenne. For å friske opp litt i teorien fra kurset, så er det viktig at antennelengden er avstemt etter radiosignalets bølgelengde, så jeg regner vel med at du har bruker VHF-antenner.

 

Ellers er det viktig ved påsetting av kontakt at kabelens skjerm og kjerne er adskilt, altså at ikke noen buster fra skjermen skaper overledning. En annen ting jeg har erfart er at settskruen til kjernen er blitt så hardt tilstrammet at kjernen har brukket etter en stund.

 

Feil impendans på antenna (feil lengde) kan i verste fall forårsake at senderens utgangseffekt går i retur og sprenger senderen i VHFen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål, den står ikke i DW da?

 

DW = Double Watch??? JA jeg bruker å kjøre dobbelvakt mellom kanal 16 (som blir med på dobbelvakten uansett) og ønsket arbeidskanal. Hvis det var det du mente?

 

Har du sertifikat da, kanskje det er det som mangler for å få inn kanal 16? :wink:

 

Antar du har brukt en VHF-antenne. For å friske opp litt i teorien fra kurset, så er det viktig at antennelengden er avstemt etter radiosignalets bølgelengde, så jeg regner vel med at du har bruker VHF-antenner.

 

Ellers er det viktig ved påsetting av kontakt at kabelens skjerm og kjerne er adskilt, altså at ikke noen buster fra skjermen skaper overledning. En annen ting jeg har erfart er at settskruen til kjernen er blitt så hardt tilstrammet at kjernen har brukket etter en stund.

 

Feil impendans på antenna (feil lengde) kan i verste fall forårsake at senderens utgangseffekt går i retur og sprenger senderen i VHFen.

 

Har sertifikat ja. Det er jo strengt forbudt å bruke VHF uten :lol:

Både den gamle og den nye antenna er VHF antenner. Skal demontere endepluggen å sjekke "innholdet" der.

Hva mener du egentlig med skjerm og kjerne? Kan det forklares på dum og dummere språk :smiley:

Redigert av måsinj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En antennekabel for VHF er en såkalt Coaxialkabel. Den er bygget opp med en ledning midt inni kabelen, isolasjon rundt dennne, så den andre lederen som en flettet skjerm rundt isolasjonen og til slutt ytre issolasjon.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et kjent problem det Hilmar2. Min gamle Garmin 75 fra 1994 (som forøvrig fungerer 100%) støyer også på L1.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...