Jump to content

Walk Around - 25 - 30 fot


Rolf

Recommended Posts

Ok, da var Friendship'en solgt og mulighetenes marked ligger der og venter.....

 

Sitter igjen med en 19 fots Nimbus Nova og må si jeg er blitt begeistret for wa båter som denne. Åpent akterdekk med enkel og rask tilgang til hele båten er egenskaper som jeg liker.

 

Synes wa konseptet gir et stort bruksområde og i størrelsen 25-30 fot skulle det være mulig å finne en båt som gir komfortabel soveplass for minimum 2 men gjerne opptil 4 stk, separat toalett, pentry, varmeapp, v/k vann osv. og samtidig enkelt kan brukes til vannsport og fisking uten at cockpit interiør ødelegges. Like god langturbåt for 2 som dagstur båt for 4-5.

 

Har sett på en Nimbus 29 Nova og en Aquadore 25wa men er også begeistret for Forbina 850F. Noen som har innspill på disse?

 

Andre wa båter i denne størrelse? Helst med kalesje topp men hardtopp kan også vurderes.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

....Synes wa konseptet gir et stort bruksområde og i størrelsen 25-30 fot skulle det være mulig å finne en båt som gir komfortabel soveplass for minimum 2 men gjerne opptil 4 stk, separat toalett, pentry, varmeapp, v/k vann osv. .....

 

Jeg har en "Walk around" på 25+30 fot som jeg etterhvert har tenkt å selge: Poseidon.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Windy 845 Oceancraft - joda, absolutt en båt å merke seg, takker. Og det avbildede eksemplar var jo ikke gal i pris heller, syntes jeg.... helt til jeg så den var utstyrt med bensinmotor.

 

Ellers så hadde jo den nye Nimbus 27 Nova S vært den perfekte (finnes det egentlig?) båten:

 

cakxp2oa.jpg

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Finske Targa, Minor

 

 

Barske båter, kanskje litt for barske. Men røffe og praktiske. Notert

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo vært (er) tilhenger av WA båter, dette er utrolig praktiske båter. Problemet er at det blir svært kostbart med nye slike, hvis en ser på innvendigplass pr kr... Hvis det ikke er et problem, har disse båtene svært mange fordeler hvis en bedriver et aktivt båtliv...

 

En båt jeg har notert meg bak øret nå er den nye Finnmaster 28WA, den syns jeg var snasen, dessverre gjaldt det også prisen som startet på 1.5 mill... En 28 foter med liten innvendig plass til prisen av TO fult utstyrte Hanse 320... Det er forståelig hvorfor mange endre med seilbåt, men nok om det...

 

28wa_0017.jpg

 

Grandezza WA28

 

Ellers har du jo som andre har nevnt Nimbus, veldig flott, men akk så dyrt... Fikk pris på en 30 S Nova, 1.9 mill takk... Litt artig at den har asymetrisk styrhus, tilsvarende slik 27 foteren. Jeg eide en Viksund 850 Combi, nå Wiking 900 med slik løsning. Dette er den smarteste måten å lage WA uten at det går så sterkt utover innvendig plass, dessverre blir båtene ikke så praktiske med denne løsningen så du har jo baken bak, uansett... Dessuten har jo Nimbus lagd et lite dollbord på babord i motsetning til det Viksund valgte og det tror jeg var smart...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

En båt jeg har notert meg bak øret nå er den nye Finnmaster 28WA, den syns jeg var snasen, dessverre gjaldt det også prisen som startet på 1.5 mill... En 28 foter med liten innvendig plass til prisen av TO fult utstyrte Hanse 320... Det er forståelig hvorfor mange endre med seilbåt, men nok om det...

Når en D6 350 som mange av disse båtene går med koster omtrent like mye som en ny Bavaria 31 så forstår man kanskje også forskjellen i pris. Og at mange kjøper seg seilbåt om fart ikke betyr noe

Link to post
Share on other sites

Windy 845 Oceancraft er ikke en egentlig WA, til det er passasjen rundt fordekket for grunn (men du får det til en viss grad igjen i form av bedre plass under dekk). Men lekker (og dyr) båt er det med et bra skrog (samme som Ghibli).

 

Min Aquador 25WAe er jeg etter hvert bra fornøyd med. Løsningsmessig veldig god, motoren er en traust og god motor, det var mangler ved den elektriske installasjonen som skapte problemene med motorstopp. Lite hyggelig, men jeg har tillitt til at den nå vil fungere godt. Når jeg drar litt på det og ikke er superfornøyd så er det selvsagt disse opplevelsene som ligger til grunn, men også at jeg har gått fra nesten ny Windy 37 til en 25-foter. Kvalitetsforskjellen er betydelig, og jeg erkjenner vel at 25 er i minste laget ift hva jeg egentlig ønsker meg. Men jeg kommer nok til å beholde båten noen år, og så finne en noe større WA senere.

 

Forbina 850 er interessant men de få eksemplarene som finnes begynner vel å trekke på årene, og løsningene er ikke så moderne lenger.

 

Aquador kommer etter hvert med WA basert på 28 og 32-skrogene, og det kan bli veldig spennende, særlig hvis de får bedret kvaliteten i produksjonen.

 

Allikevel er det nok Nimbus som peker seg ut for meg. Drømmebåten i så måte er vel 300R med VP D6-350. En fantastisk båt med et helt utrolig bra skrog som gir en følelse i vannet som heller ikke W37 kan matche. Og den gir en utrolig trygghetsfølelse samtidig som den knapt har planingsterskel. Også meget stillegående. Men heller ikke perfekt - plassutnyttelsen akter er ikke optimal og under dekk kunne det vært bedre plass, Men du får fin bysse, V-sofa som kan res opp, stikkabin som ikke gir klaus og et romslig toalett. 2006-modeller har i høst vært i markedet for drøye 1,6mnok, og det er sikkert prutningsmonn. Litt eldre modeller er nok noe billigere. Båten bør være så ny at den har D6 og ikke 2xKAD300. En del designmessige endringer er gjort på 2007-modellen.

 

En annen veldig spennende Nimbus er Nova 30S. Denne gir vesentlig bedre bofasiliteter tross samme båtstørrelse, men har mindre fartspotensiale og ikke det samme fine steppede skroget. Med priser jeg har sett på drøyt 1,4 gir den mye for pengene I hvert fall til å være Nimbus). Den har fått veldig god omtale i test i Båtmagasinet i år. Fås både åpen og med hardtopp. Et alternativ kan være den nye og mindre 27S. Denne leste jeg kommer med en del innredningsmessige forbedringer når den er leveringsklar neste år.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Forbina 850 er interessant men de få eksemplarene som finnes begynner vel å trekke på årene, og løsningene er ikke så moderne lenger

 

Forbina 850F produseres fremdeles. At det ikke er mange av dem i Norge er nok riktig men det var faktisk 2 stk for salg bare for noen uker siden. Dessverre i min selvpålagte "bare se, ikke røre" periode da Friendship'en ikke var solgt. Synes faktisk det er en vel så grei båt som Nimbus 29 Nova da den har 4 soveplasser, bedre pentry løsning

og bedre sittearrangement på akterdekket. Co pilot stolen er dog noe snodig, en kombi løsning som vel ikke er helt bra.

Men det er klart, det er ikke Nimbus kvalitet.....

 

 

Allikevel er det nok Nimbus som peker seg ut for meg. Drømmebåten i så måte er vel 300R med VP D6-350

 

En annen veldig spennende Nimbus er Nova 30S

 

:yesnod::yesnod:

 

Hm - har ikke 30 S og 27S steppede skrog da?

faktisk er jeg helt sikker :wink:

 

Joda, stemmer det

 

 

Vi driver og kikker på storesøster 42Nova - helt ufropliktende - bare deilig å tenke litt.

 

:lol::lol::wink: Nå sikler du på 42 Nova i minst 2 tråder, synes dette begynner å ligne på tidligere Windy 37 sonderinger.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::wink: Nå sikler du på 42 Nova i minst 2 tråder, synes dette begynner å ligne på tidligere Windy 37 sonderinger.....

Jepp - det gjør nok det. VI ser på mange båter vi. HR 43, Fairline 44Targa, Fairline 47 Targa, Windy 44, Nimbus 42 Nova, Storebor 410 Commander. Deilig å kikke litt. Største forskjellen er at vi nå er meget fornøyde med den båten vi har og at det begynner å bli sinnsykt mye penger å legge i større båt. Og det siste er jo en stor begrensning.

Link to post
Share on other sites

30S (og 27S) har steppede skrog, men jeg har oppfattet 2xKragstad hos Oslo Båtsenter dithen at det allikevel ikke er det samme skroget som på 300R. Det har ikke samme fartspotensiale, noe som også reflekteres i motoriseringen (D4). Forhåpentligvis har det allikevel mye av de samme sjøegenskapene.

 

Jeg har lært en ting - den neste båten skal prøvekjøres grundig før kjøp. Skroget skal testes ut i tilstrekkelige bølger og løsningene sjekkes ut mht hvordan de fungerer i praksis.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Må visst korrigere meg - fra test i tyske Boote:

 

"The famous “Ocke Mannerfeldt” hull offers great performance together with the strong diesel from Volvo Penta. The test boat reached almost 40 knots. The ride is overall stable. The solid hull together with excellent craftsmanship takes you there quietly and quickly. "

 

Denne båten hadde D6-350. Ser på nimbus.se at alternativ motorisering er D4 og D6-310, men det går tydeligvis med mer. Men da øker også prisen... Testet båt koster ca EUR 215.000, ca. NOK 1.650'

 

Link til testen i Boote

 

Salgsannonse

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...