Jump to content

Moms på båtopplag, eller ikke?


Mouche

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg skifter opplagsplass for båten i vinter så har jeg vært igjennom en runde med undersøkelser om alternative steder med tanke på tilgjengelighet, pris, service, om masten må taes ned eller ikke, og ser da at det praktiseres forskjellig med hensyn til om man må/må ikke betale moms på leie av opplagsplass.

 

Tok derfor en telefon til skatteetaten i dag og snakket med en skattejurist. Forstod da på ham at man kan unngå/komme rundt å betale moms på leien av selve opplagsplassen forutsatt at dette var en separat tjeneste og ble fakturert separat fra utgifter til f.eks opptak/utsetting, høytrykksspyling, ettersyn osv.

 

Med tanke på at man i dette området betaler alt fra 100/400 kroner per kvadratmeter så blir jo det mange kroner spart!

 

Hva er folks erfaring rundt omkring?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som du korrekt har fått opplyst er leie av opplagsplass å anse som avgiftsfri utleie av fast eiendom. Tjenester i forbindelse med opplaget er mva-pliktig.

 

Jeg har båten i kommunal båtopplag, dvs opplagsavgift er avg.fri mens opptak/ løft av båten er mva pliktig.

 

Red: Når det gjelder innendørslagring vil jeg tro en del firmaer er frivillig registrert for bygg/lager, dvs alt er mva-pliktig.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utleige av fast eigedom er ikkje meirverdiavgiftspliktig. Eigarar av forretningsbygg kan velga å vera frivillig registrert. Forutsetnaden er at leigetakar(ane) er avgiftspliktig(e). Det er neppe du. Frivillig registrering er mest intressant ved oppføring av bygg med avgiftspliktige leigetakarar.

 

Tilleggstenester føl som utgangspunkt hovudtenesten. Eg reknar med at det er opplaget som er "hovudvara".

Det kan spørjast om kjøp av event. andre varer (vatn, straum mm) skal "følga" grunnleiga. Dvs. ikkje avgiftspliktig.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Se her for Finansdepartementets avgjørelser: Finansdepartementet bestemte i brev av 14. februar 1975 og med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 10 sjette ledd at en båtforeningikke var å anse som næringsdrivende. Båtforeningen hadde til formål å skaffe medlemmene en båthavn og sørge for vinteropplag av medlemmenes båter. Grunnarealet var leid av kommunen, det var reist nødvendige bygninger, anskaffet utstyr, opparbeidet brygger mv. Båtforeningen lønnet en mann som bisto ved båtopptrekk, oppsyn mv. Kostnader med reparasjon mv., utgifter til administrasjon, grunnleie ble dels dekket gjennom medlemskontingent og dels ved dugnadsinnsats. Medlemmene betalte særskilt for en del spesielle ytelser som isfri havn, garderobeskap, vimpelsalg mv. (U 4/75 av 11. august 1975 nr. 2).

 

I høringsbrev av 29. mars 2001 til merverdiavgiftsreformen, uttalte Finansdepartementet at foreninger som er dannet for å ivareta medlemmenes private interesser utenfor næring og som i det vesentlige baserer driften på medlemskontingent og medlemsdugnad og ikke på forretningsmessige utleieinntekter, og som hverken har overskudd til formål eller som faktisk har vedvarende overskudd, ikke blir ansett for å drive næring. Skattedirektoratet har lagt til grunn at dette også må gjelde velforeninger som for eksempel brøyter og vedlikeholder veier i et hytteområde. Henvender imidlertid foreningen seg til en videre krets av deltakere og omfanget av virksomheten er betydelig, vil foreningen kunne blir ansett som næringsdrivende selv om vederlaget oppkreves i form av medlemskontingent.

 

Konkretisert: En marina som har som har som næring å drive båtopplag, service- og verkstedvirksomhet er MVA-pliktig.

En båtforening som driver for medlemmenes kontingent uten å ha næringsvirksomhet som formål er ikke MVA-pliktig.

Link to post
Share on other sites

Konkretisert: En marina som har som har som næring å drive båtopplag, service- og verkstedvirksomhet er MVA-pliktig.

 

Ja, men skattejuristen jeg snakket med i Skatteetaten (har hans navn også, men det føles ikke riktig å offentliggjøre det i denne tråden) bekreftet at også en profesjonell aktør som er avgiftpliktig og omsetter for mere enn 50.000 i året, IKKE behøver å ta moms på den delen som KUN omhandler leie av grunn for opplag av båten. Det må da også presiseres at dette må det lages egen regning for separat fra alt annet som man tar betalt for som løft opp/ut av båt, spyling osv osv for av disse beløpene skal det svares avgift.

 

Mener du at han har sagt noe feil, eller at jeg har oppfattet dette feil?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, Mouche, jeg mener at han tar feil. Når du driver næringsvirksomhet, omsetter for over kr 50.000 i året og er registrert i MVA-mantallet, kan du ikke fakturere enkelte tjenester/arbeider MED MVA og andre UTEN. Alt er MVA-pliktig.

 

Det vil vel si at du mener jeg skal betale mva på leie av båtplass også da? Og botillegget mitt?

marinaen her er en næringsgreie, og omsetter for laaangt mer enn 50k i året, mvaregistrert er de også.

 

Vi betaler mva av klesvask, men ikke leie av båtplass, og botillegg.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det føl av meirverdiavgiftslova § 5 a at "Untatt bestemmelsene i kapittel ... gjelder loven ikke for omseting og utleie av fast eiendom eller rettighet til fast eiendom. Unntaket for utleie av fast eiendom omfatter også omsetning av varer og tjenester som leveres som ledd i utleien.

Unntaket i første ledd gjelder ikke for: ..."

 

Det er mange unntak. Men båtplassar eller opplagsplassar er ikkje blandt desse.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Ja, Mouche, jeg mener at han tar feil. Når du driver næringsvirksomhet, omsetter for over kr 50.000 i året og er registrert i MVA-mantallet, kan du ikke fakturere enkelte tjenester/arbeider MED MVA og andre UTEN. Alt er MVA-pliktig.

Er det virkelig riktig? Sånn var det i alle fall ikke for få år siden...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...