Jump to content

Hjelp til å pusse opp båten min...


YTM

Recommended Posts

Hei.

Først og fremst vil jeg bare beklage at jeg er helt fersk når det kommer til emne å pusse opp båt.

 

Jeg trenger litt gode tips og triks.

Jeg har nylig kjøpt meg en (solgt som) Rana 14 med 35 hk Mercury.

Båt ble oppgitt til å være fra 80 tallet og motor ble opgitt til å være fra 90 tallet.

Dvs, ingen konkret alder på noen av delene.

 

Båten er pr idag orange, men skal helt klart bli en annen farge over vinteren.. (Fortsatt under vurdering)

Jeg har en garage som det er ganske god trekk i som jeg skal pusse opp inne i over vinteren nå.

 

Som jeg begynte med innledningsvis er jeg helt blank når det gjelder oppussing.

Det jeg vet er at jeg har et minimalt budsjett og må hele tiden jobbe utifra dette.

Alt av verktøy som skal brukes må lånes og heller ingenting skal bli gjort av profesjonelle mennesker (sand blåsing etc. etc.)

Eneste jeg faktisk kan ta meg råd til er litt materiale og lakk.

 

 

Jeg har planer om å pusse ned båten selv, for så å lakkere den.

Hvordan går jeg frem?

Skal jo selvfølgelig strippe båten ned for alle ting og så videre.

Har lest endel på nettet om hvordan det gjøres, men jeg trenger en abc guide for amatører.

 

Hvor langt skal jeg pusse ned ?

Hvordan ser jeg hva gelcoat er?

Er jotun epoxy holdbart til å få båten glatt og fin igjen ? Eventuelt er dette i stand til å tåle en støt når båten er ferdig?

Må jeg lakke i en farge som "dekker over" det orange? eller kan jeg f.ex ta hvit?

 

Jeg vet egentlig ikke helt hva mere jeg skal spørre om på dette tidspunktet.

Eller dvs. jeg vet mer, men jeg kommer til å ta dette etterhvert som jeg kommer meg videre på dette "kose" prosjektet.

 

Det kommer helt sikkert mye flere dumme spørsmål innenfor denne posten, så folk som blir irritert over å lese kjedelige lange poster vennligst ikke følg med på denne noe mere :-)

 

Men jeg takker og lytter på alle som har noen gode råd :-)

 

 

-=YTM=-

 

 

baat01kk5.th.jpg

baat02bf2.th.jpg

baatnj6.th.jpg

baat2gj8.th.jpg

Redigert av YTM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eneste jeg faktisk kan ta meg råd til er litt materiale og lakk.

 

Må jeg lakke i en farge som "dekker over" det orange? eller kan jeg f.ex ta hvit?

Hei og velkommen.

Gratulerer med ny båt.

 

Jeg gjorde noe tilsvarende på gamlebåten, og da brukte jeg to-komponent maling fra biltema og syntetisk rulle. Ble fint som bare det og dekker helt suverent.

Jeg sparklet og pusset sår og hakk, vasket med aceton og rullet ivei :lol: , fort gikk det og.

Skal se om jeg kan finne "før og etter" bilder

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen!

 

Mitt først råd til deg, er at du bruker litt tid fremover på å finne informasjon på nettet og i bøker. Det finnes masse skrevet om plastreperasjoner og annet som kan hjelpe deg med et slikt prosjekt. Selv synes jeg prossessen med å lære noe nytt er spennende i seg selv.

 

Fordelen med dette er at du da selv kan evaluere de vidt forskjellige rådene du etterhvert vil få her på Bp, og gjøre dine beslutninger om fremgangsmåte utifra dette.

 

Mitt andre råd er at du ikke må gi opp når du finner ut at dette er ganske mye jobb! :smiley:

 

Lykke til!

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til bp :flag:

I fjor vinter gjorde jeg den jobben du nå har planer om å gjøre. Grunnarbeidet er det som tar mest tid, og som er viktigst. Pussepapir trenger du ganske mye av. Jeg både pusset manuelt og med pussemaskin. Min båt hadde mye hakk og riper i skroget, så det var mye jobb å pusse ned.

roret4.jpg Dette er roret på båten min. Det gule er gelcoaten. Den prøvde jeg så godt jeg som mulig å ikke skrape bort når jeg fjernet gammelt bunnstoff. Etterpå ble resultatet under vannlinjen slik Til all lakkering, sparkel, bunnstoff osv. valgte jeg å bruke en leverandør, International. Rett og slett fordi jeg hadde hørt fra en annen at denne lakken fikk bra resultat selv for amatører. Det kan jeg bekrefte! Etter at du har pusset er det viktig å fjerne støv og fett med klut med aceton eller rødsprit for eksempel, før du begynner på lakkeringsjobben. På International Yachtpaints hjemmesider er det en malingshåndbok (snarvei på forsiden) som er grei å lese før man går i gang.

 

Hvis du søker litt på forumet finner du garantert masse tips til oppussing av båt. Lykke til :seeya:

 

Redigert for bildekrøll..

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før

cimg0680.jpg

 

Etter

cimg0907.jpg

 

Vindskjermen malte jeg med noe en-komponent fra Jotun (tror jeg), men der burde det også vært to-komponent.

 

Det er bare til å gå på med godt mot og er det noe du lurer på så får du alltid (minst) ett svar her på forumet :lol:

 

:flag: TrondT

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...