Jump to content

Diverse filter til TMD30.


Seesnake

Recommended Posts

Jeg må nesten spørre da jeg ikke har noe særlig greie på denne dieselen... :confused: TMD 30

Hvordan er det med filter? Oljefilter dielsefilter luftfilter? Må man kjøpe dette orginalt eller kan man kjøpe dette andre steder?

Hva gjør dere som har samme motor? Lurer faktisk også på hvilke olje jeg skal bruke. :eek: både på motor og gear

Har faktisk hørt litt forskjellig om oljene,men må vel kanskje kjøpe orginalt... hum...

men,men glad for alle svar jeg. :flag:

Link to post
Share on other sites

Regner med at det er det samme som på en tamd30A som jeg hadde for noen år siden. Brukte der både originale og uoriginale filtere. En advarsel mot uoriginale drivstoffiltere. Pakningen er løs og jeg så ikke en gang at denne hadde sklidd ut av stilling slik at jeg fylte kjølen med 20 liter diesel. Etter dette kjøpte jeg kun originale filtere da prisforskjellen på Maritim var minimal. Kvaliteten ellers er det nok ikke noe å si på de uoriginale.

Link to post
Share on other sites

Om du ikke har så kan du kjøpe brukerhåndbok og rep håndbok til motoren. Ang. Oljer så kjøper du mineralolje 15W40 til motordelen og er giret ms3 så var det på min samme olje på giret. Å kjøpe Volvo Pentaolje til denne motoren er bortkastede penger. Felleskjøpet eller Reginol har utmerkede oljer til denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har samme motoren og samme peilingen :lol::lol:

 

Jeg har funnet ut at å bruke originalfiltre og originaldeler (og olje fra volvo fra maritim) nok er billigere enn å kjøpe noe uoriginalt som i værste fall resulterer i større reparasjoner på motoren...

Og i den store sammenhengen (årlig pengeforbruk på båten) er ikke forskjellen på original og uoriginal det avgjørende.

 

Giret på min motor er et ms3 (tror jeg...) og det skal ha samme oljen som motoren (og jeg bytter samtidig). dette står ganske så greit forklart i servicemanualen til motoren/giret.

 

Og et tips fra Slagskibet: Når du bytter sinkanoder på varmeveksler (1 stk) og på giret (2 stk) så ikke rør den nederste anoden på giret, den har visstnok en lei tendens til å brekke (med biter i kjølingen som resultat...?)

 

:flag: TrondT

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jag använder inte orginalfilter.....

 

jag går in her

 

http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur...ktlg_01_fzart=3

 

leter opp vilket filter som gäller för min MD31A

 

sen använder jag filternumret för att kolla vilka andra motorer dette oljefilter sitter på

 

finner ut att det er samme oljefilter till Volvo 240 B20 motor.......sen blir det Mekonomen eller noe annen :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Brekker anoden så har den en lei tendens til å blokkere kjølevannskanalen. Ved for høy motortempereatur bør en sjekke at dette ikke har skjedd. Den beste metoden for å unngå dette er ikke å sette inn anoden i det heletatt. Rådet fikk jeg av Yttrebøe som er VP mekaniker. En annen ting som bør sjekkes på denne motoren er blandebendet etter turbo. Kjølevannet blandes i eksos etter turbo og vannet kommer ut av en serie hull. Disse hullene har en lei tendens til å tette seg med rustflak. Stak opp regelmessig her så vannstrømmen til eksos ikke hindres. Jeg går utifra at det samme er tilfelle på 31 motoren, har ikke sjekket på den nye motoren enda men til våren går bendet av for kontroll ihvertfall. Det har ikke vært rørt siden motoren ble satt inn i 2004.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...