Jump to content

Vann/kondens i olje, Volvo V8 5,0l. Forslag/tips?


Pledd 74

Recommended Posts

Hei,

Har fått noe kvitskum på oljetoppen min. Det startet ganske tidlig i sesongen i år. Motoren er totaloverhalt i 2005 med ny veiv og lagere +++og går veldig fint.

Jeg har saltvannskjøling UTEN termostat. På temperaturmåleren min så viser det på nåla i underkant av 40 grader.

 

Slik oppsto poblemet:

En dag MED termostat; Var en runde med båten der jeg testet den ganske bra (men ikke skikkelig hardkjør)alt fungerte perfekt og jeg var strålende fornøyd temperaturen viste rundt 60 grader.

 

Dagen etterpå så fikk jeg ikke utslag på temeraturen, men motoren gikk tilsynelatende greit (noe fuskerier i oppstarten)

Kom hjem så sjekket jeg oljetoppen, og den var da hvitskummet. samme var oljepinnen.

 

Hadde av begge manifoiler og risere og testet med å kjøre vann gjennom dem, ingenting kom da ned i eksosgangene.

Delte ene manifoil og byttet pakning. (Kan vel ikke kalle det en trykktest akkurat men men..)

 

Monterte på og tappet av olje og prøvde med ny olje og filter. Alt virket greit, var på lengre tur OK.

 

Nå har problemet kommet delvis igjen, hvit topp og litt grå olje..

Er frustrert ettersom jeg ikke vet hva som var feilen i først omgang, og har liten tro på at slike ting bare fikser seg av seg selv...

 

Hører en liten "sugelyd" eller knirking akkurat i skjøt mellom riser og manifoil rett etter jeg har stoppet motor..

Som om trykk skal ut eller inn..

Har hørt av fagfolk at risere/manifoiler var et typisk problem på disse motorene?

Ellers så merket jeg at når jeg tappet av oljen, lot den stå over natten å renne tom så var det fullt av kondensperler på oljetoppa mi :confused:

En mekaniker i havna mente kanskje hele greia kom av varm motor og kaldt motorrom der aliminiums toppdekslene "slår seg" og etter hvert blander dette seg i oljen og blir grå.

Skal i hvertfall dele riser nummer 2 også.

Andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Olja blir ikke grå av kondens, her er det i tilfelle mer vann enn vanlig kondens.

 

Vanlige problemer er risere/manifoldere som begynner å lekke vann. Dette trenger inn i sylindere og forårsaker rust i sylindere og er det mye, også gjerne en sprekt topp-pakning (vann kan ikke komprimeres). Å kjøre vann i riser/manifoild gir skjelden noen godt tegn. Prøv heller å fylle med bensin. Dette er veldig tynntflytene og vil trekke seg gjennom sprekker i langt bedre grad. Du vil da kunne se om du får noen våte flekker innvendig.

 

Er de gamle (5-6 år eller eldre), ville jeg ha byttet disse uansett og så heller feilsøke på problemet. Ta ut samtlige tennplugger og sammenlign disse. Er en av disse rusten, da har du årsaken der.

 

Dersom motor nylig er renovert, så er det ikke alle som greier å få det tett mellom innsugsmanifoild og topper/blokk. Gjøres ikke dette korrekt, så vil det komme vann inn i motor fra dette området. Alternativt kan blokk være tæret i stykker og du har en liten lekasje der. Holder selv en knapp på manifoild eller riser som lekker, dette har lekt inn i sylinder og også skadet topp-pakningen. Skade på denne pakningen gjør også at lekasjen kan fortsette mellom kjølekanaler og oljekanaler. En kompresjonstest er både billig og enkelt å ta, men det er ikke alltid at du avdekker en sprekt pakning på denne måten. Men viser den variasjon mellom sylinderene, så er det godt trolig du har et problem der.

 

MAO. Sjekk riser/manifoild med bensin om de er yngre enn 5 år gamle. Eldre, bytt de. Skru ut pluggene og sjekk status på disse, alle skal være like og "gylne". Ta en kompresjonstest av alle sylindere og sjekk variasjonen på trykket. Bør ikke være store forskjellen på de. Og termostaten, få inn den igjen, er ikke noe grunn til å kjøre uten. Lager bare lavere arbeidstemperatur for motor og pøfølgende mer slitasje og forbruk.

 

Ang. surklingen:

Når du stopper motoren, så vil etterhvert vann trenge inn og oppover i eksoskanalen (det er noen flapper i systemet som gjør at dette ikke skal skje umiddelbart, men gradvis). Da blir det et overtrykk i eksosen. Denne lufta kan da "lekke" ut på mange områder. Er det en pakning som ikke er tett, en ventil som ikke lukker skikkelig, eller det mest vanlige når det er tett, er at det går over i kjølekretsen. Dvs. at lufta blir trykket ut hvor kjølevannet til motoren kommer inn i manifoild. Sistnevnte er ikke noe problem, og jeg ville ikke bekymret emg så altfor mye for disse lydene i første omgang.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen ting du bør sjekke er om båten ligger lavt i vannet, da kan sjøvann slå tilbake inn i motoren når den ligger stille/ ikke går.

Dette i sammenheng med dårlige "klaffer" i bukkehornet kan få fatale konsekvenser.

 

Enkelte båter har montert inn mellomstykker mellom manifold og eksosbend/ albue for å øke avstanden fra vannoverflaten.

Link to post
Share on other sites

klaffene er ikke ment å holde vannet ute ved "parkert" båt.

det er de ikke designet for.

 

formålet med de er å hindre vann i å suges inn i motoren via eksos/ventiler.

dette skjer om man drar av gassen for raskt på bensinmotorer - da oppstår et voldsomt vakuum på eksossiden og vann trekkes helt inn i motoren via eksoventilene med mulig havari som resultat.

 

det er imidlertid veldig viktig at de er i orden.

 

forøvrig synes jeg (desverre) det smaker toppakning av problemstillingen som er beskrevet for denne motoren.

 

gamle Castrol GTX oljen hadde en finurlig egenskap til å danne skum under toppdekslet på en del bilmotorer under kjølige forhold men det ble aldri dannet noe skum på selve oljereservoaret i bunnpanna.

kun toppdeksel/lufting.

 

forøvrig går board klokka feil:

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Jeg har tatt kompresjonstest og der var mellom 10-11 (?) på alle sylindere, alle var bortimot lik.

 

Ble litt betenkt på eksosflapsene mine...

Jeg har et 280 DP drev. I fjor var eksosbelgen MED tilbakeslags ventil men den byttet jeg til en UTEN pga jeg har en gummiventil bak på drevet også..!!??

Las en plass at der ikke skulle være to. Hvordan vet jeg at den virker skikkelig?

 

Ellers så er motor godt over vann når den ligger stille.

Skal sjekke litt i kveld..

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt kompresjonstest og der var mellom 10-11 (?) på alle sylindere, alle var bortimot lik.

 

Ble litt betenkt på eksosflapsene mine...

Jeg har et 280 DP drev. I fjor var eksosbelgen MED tilbakeslags ventil men den byttet jeg til en UTEN pga jeg har en gummiventil bak på drevet også..!!??

Las en plass at der ikke skulle være to. Hvordan vet jeg at den virker skikkelig?

Hva selve verdien på kompresjonstesten viser er lite interessant, det er variasjonen som er av interesse. Er det mellom 10-11 på alle sylindere, så er dette veldig bra. Sjekk pluggene dine, de forteller veldig mye om status på motoren (om de ikke akkurat er byttet).

 

Det holder med et sett klaff, og du bør ikke teste dette noe videre, enn å se at gummien beveger seg og legger seg forran hullet. At det ikke dekker helt er ikke farlig, ei heller om gummien er litt slapp. Når det blir "sug" på innsiden, eller "trykk" på utsiden så vil disse legge seg inntil og tette bedre, og nok til at ikke litervis med vann kan transportere i løpet av et par sekunder.

Link to post
Share on other sites

Sjekket gummien bak på drevet i dag...helt OK!

 

Hmm begynner å lure på om jeg virkelig har et problem i det hele tatt jeg :headbang:

Om jeg bare bruker den for lite :confused:

Tok meg en lengre tur i dag. motoren gikk veldig fint!! På tomgang så rusler den jevnt på 600 Omdreininger.

Kom hjem og skrudde opp oljelokket. Det var ikke den vanlige grøtlignende skummet, men mer helt hvitt mer tyntflytende skum...

Peilet oljen og tror nok jeg har på litt for mye olje. Kan den piske opp olje og skumme utover da?

 

Kjører helsyntetisk mobil 1 olje.

 

Synes ikke peilepinnen bar preg av vann i dag.. Kun lys olje og jeg klarte å lese det som står på peilepinnen gjennom oljen.

Tror jeg dropper trimflaps til neste år og heller investerer i nye risere/manifoiler..

 

Tips om hvor man skaffer dette til en ok pris?

Link to post
Share on other sites

Sjekket gummien bak på drevet i dag...helt OK!

 

Hmm begynner å lure på om jeg virkelig har et problem i det hele tatt jeg :headbang:

Om jeg bare bruker den for lite :confused:

Tok meg en lengre tur i dag. motoren gikk veldig fint!! På tomgang så rusler den jevnt på 600 Omdreininger.

Kom hjem og skrudde opp oljelokket. Det var ikke den vanlige grøtlignende skummet, men mer helt hvitt mer tyntflytende skum...

Peilet oljen og tror nok jeg har på litt for mye olje. Kan den piske opp olje og skumme utover da?

 

Kjører helsyntetisk mobil 1 olje.

 

Synes ikke peilepinnen bar preg av vann i dag.. Kun lys olje og jeg klarte å lese det som står på peilepinnen gjennom oljen.

Tror jeg dropper trimflaps til neste år og heller investerer i nye risere/manifoiler..

 

Tips om hvor man skaffer dette til en ok pris?

 

 

Vet der var noen risere som rett og slett slapp vann tilbake inn i eksosen. Var der ikke en bulletin en plass om dette tru..? Skift risere i først omgang.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

En annen ting du bør sjekke er om båten ligger lavt i vannet, da kan sjøvann slå tilbake inn i motoren når den ligger stille/ ikke går.

Dette i sammenheng med dårlige "klaffer" i bukkehornet kan få fatale konsekvenser.

 

Enkelte båter har montert inn mellomstykker mellom manifold og eksosbend/ albue for å øke avstanden fra vannoverflaten.

 

Er der/skal det være klaffer i "bukkehornet"? Jeg er sikker på at jeg får både eksos og kjølevann fra manifoilene rett ut fra to hull i skjoldet. I tillegg så kommer det eksos fra drevet i bakkant over propell.

 

Ellers så har jeg vel konkludert med å bytte manifoiler og risere uansett, da alderen er uviss.

Link to post
Share on other sites

Nei, det skal ikke være noen klaffer i bukkehornet. Klaffene sitter i tilfelle i eksosbelgen mellom skjoldet og drevet (rynkeslangen), evt. på utløpet av drevet som gummiflapper der.

 

Risere og manifoilder får du uorginalt fra EuroFritid. Alternativt kjøpt noen av god kvalitet på ebay og send de med JetCarrier med båt (tar lang tid, men det er vel ikke noe hast i denne sesongen).

Link to post
Share on other sites

Mercruiser og OMC Cobra har klaffer i bukkehornet, tenkte ikke på at du hadde Volvo...

 

Når det gjelder innkjøp av manifolder og raisere kjøpte jeg dette fra Telmo i fjor til en hyggelig pris,

fant ut at det var nesten like billig som å handle fra USA når en regner med frakt+mva.

 

Telmo forhandler Sierra produkter, det samme som Eurofritid, men når jeg handlet var de mye billigere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...