Jump to content

Ballast nede i kjøl eller i vær side av båt. ?


Ficher

Recommended Posts

Det kommer an på om du ligger mye stille, eller er mye ute i sjø!

Jeg sjonglerte litt med dette i Aurora. Der hadde jeg mye ballast i skutesida og da var båten stabil.

Flyttet dette ned i kjølen, og da ble rullingen helt for j...lig :wink:

Man må prøve seg frem på dette området.

 

Med ballasten ute i siden(litt under vannlinja) ble rullingen mer behagelig :crazy::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Heisann .Jeg har mye ballast i båten . Var sånn da jeg kjøpte den så dette skal sjekkes ut når varmen kommer og se om det er nødvendig med så mye . Men tidligere eiere har sikkert prøvd seg fram dem også .Men når det gjelder rulling har jeg altid hørt at det skal legges i vannlinje ut på sidene av båten .Men som sagt  ,det beste er vel og prøve seg fram .

 

Hilsen Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver meg på en analyse:

 

Skal ballasten motvirke statiske krefter (vindtrykk i seilet) burde ballasten plasseres lengst nede i kjølen.

 

Skal ballasten motvirke dynamiske krefter (rulling) burde den ligge lengst vekk fra rullingsaksen. På en flatbunnet båt er det sannsynligvis lengst mulig ut til siden.

 

Correct me if I'm wrong

Link to post
Share on other sites

Har ingen referanser til hvordan det er uten, men i Sjømannen min er hele kjølen under kabinen fyllt med sement, i tillegg til at det ligger en masse kampesteiner framme i baugen. Virker greit nok slik det er nå. Har vært i snekker som har vært adskillig mer urolige enn Sjømannen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Andreas har helt rett. For rullingens del. er det om å gjøre å få vekten lengst mulig vekk fra massemiddelpunktet i båten. I flatbunnede båter så vil det si helt ute i sidene, for snekker med dyp kjøl så kan de være i kjølen. Om man putter det i kjølen får man også senket massemiddelpunktet, noe som også gjør båten mindre rank.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Min Saga 27 har originalt ballast (betong) i kjølen litt fremfor motoren, pluss litt aktenfor motoren. Selv uar jeg lagt bly ut i sidene like under vannlinjen. Dette demper rullingen når jeg ligger i ro og en eller annen tu . . ing raser forbi med hekkbølgen sin. Men med den mengden ballast jeg har lagt i (60-70kg på hver side), påverker det ikke rullingen ved tung sidesjø under fart.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...