Rastløs Startet 10.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2007 (redigert) Etter å ha kjøpt ny båt, driver jeg en stor grad av etterkjøps rasjonalitet. Når jeg ser på båter rundt 30 fot så har de enorm forskjell i parameteret diplacement. Dufor 30 classic har f.eks 2800 mens en Bavaria 30 cruiser har hele 4.400. Sier dette noe om seilegenskapene ? ( eller hva sier det egentlig noe om ? ) Redigert 10.Oktober.2007 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Nei. Det sier bare hva båten veier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Ja, det seier mykje om seilegenskapane. Deplasementet er vekta av vatnet båten trenger vekk. Dvs. vekta av båten. Jo meir ein båt veg, jo større blir den våte flata. Noko som fører til større friksjon og dårlegare fart. Det er difor alle regattabåtar blir konstruert så lette som mogeleg. Det er sjølvsagt mange andre faktorar som spelar inn. Det er mellom anna kor vekta er plassert, seglareal, skroglengde, riggtype +++ Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Nej, Mulligan har rett att 'enbart' se på deplacement säger inget skrogform, våtyta, segelarea etc måste vägas in Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
NovaMalin Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Det er interessant å se på forholdet mellom deplacement og ballast/kjølvekt. Så er det selvfølgelig en rekke andre faktorer som seilareal, skrogform etc. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Ja, det var det jeg ville fram til. Deplasement i seg selv sier ikkeno. Båten min er like stor som en Bavaria 30 og har samme deplasement. Jeg har 1800 kg. kjøl, Bavariaen 1100. Jeg har 60 kvm. seil, Bavariaen 50. (Nei, jeg vil ikke ha enda en fordømt Bavariadiskusjon) Bavariaen går fra meg så det griner nedoverbakke. En AC båt har et deplasement på rett over 20 tonn. Og en kjølvekt på 17-18 tonn. Så kan en jo prøve å henge på en sånn en oppoverbakke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Eg er sjølvsagt samd i at å berre sjå på deplasementet ikkje seier så mykje om seilegenskapane, men at det har stor innverknad meiner eg likevel. Td. så vil ein lasta båt ha større deplasement enn ein "tom" båt. Det verkar inn på seglegenskapane. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Dette blir vel nokså spissfindige påstander. Ser en på to like store båter med så ulik vekt som Dufor30 og Bavaria30 vil det være sansynlig at Dufor har noe høyere lystall dvs er en raskere båt, selv om det er slik at depl. bare er en av mange faktorer som bestemmer båtens seilegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Takk for interessante svar. Nå viser det seg imidlertid at seilmagasinets bruktbåt katalog var feil. Dp. på Duforen var 3650 og ikke 2800.Utgangspunktet for mitt innleg var at det var så voldsomt sprik i dette nøkkeltallet. Ad Bavaria30 vs Duforen så har faktisk Bavariaen en del større seilareal også, så da kullseiler jeg vel ikke i liten kuling med min Dufour allikevel og må anta at båten er velproposjonert og trygg. Redigert 10.Oktober.2007 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Nå skal ikke jeg slakte båtkjøpet ditt.. Båten er nok trygg, men stivhetet er nok mer basert på bredt skrog og lav rigg enn på kjølvekt. Kjølen er grunn og lett for båtstørrelsen. På kryss vil du antagelig ha problemer med å følge 20-30 år gamle båter i samme størrelse, men på en spinnakerslør i en del vind er det du som har fordelen. Duforbåtene i "classic" serien er beryktet for dårlige slagvinkler.. Bavaria 30 har riktignok like lett kjøl, men den stikker 1,85 og får derfor større rettende moment. På den annen side kommer du inn steder der de må melde pass. Båtene har samme lys-tall. (1,07) Kilde: Curt Celin, 500 segelbåtar i test. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Men deplasementet har stor betydning for en seilbåts akselrasjons egenskaper. Dette har de fleste som seiler regatta sett ved lite og vekslende vind som kommer og går. Mvh. Barsk II (tung båt som blir fraseilt ved ovenfor nevnte forhold av små x-79`er ol.) Redigert 10.Oktober.2007 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.