husøy Startet 10.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2007 Har planer om å fjærne alt gml bunnstoff. Er det noen som har noe tips eller er det kun arbei og skrape som hjelper ? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Bosch elektrisk skrape sies det. På Tjøme Båtsenter selger de bunnstoff fjerner til kr 200 pr liter. Du kan få prøve den på båten min hvis du vil Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Rå muskelkraft i mengder er det som skal til, det kan hende ei sånn elektrisk skrape duger. Div kjemikalielurium er uansett lite tess og bare søl. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Man kan også lage malingsfjerner selv: 1 kg soda (lut) oppløses i 6 l vann (kaldt) Luten helles i vannet, kun små mengder av gangen. Ikke omvendt, altså vann i luten. Beskyttelsesutstyr MÅ brukes, lut i øynene er svært farlig. Deretter 5ml salo og 4-500gr tapetklister. Men det er for kaldt ute nå for å bruke kjemiske midler, må være romtemperatur. Og det er et griseri. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Skader ikke lut gelcoaten da Ingar ? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Er det noen som har noe tips eller er det kun arbei og skrape som hjelper ? Muskelkraft og en god skrape med jevnlig skifte av blad hjelper iallefall. (slip av hjørnene) Har ikke hørt noen som har gode erfaringer med kjemi. Som Ingar skriver krever det også god temperatur. Ser at noen har god erfaring med elektrisk skrape, men har ikke prøvd selv. Lykke til. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Skader ikke lut gelcoaten da Ingar ?Ikke som jeg vet. Det er vel bare mekanisk påvirkning som kan skade gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Hmm. Mener å ha hørt at Reprin ødelegger plastbåter. Plasten blir myk . En myte ? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Jeg prøvde malings fjerner syntes dette ble dårlig,for og få dette bra er en avhengi av varmt vann.Brukte slipe maskin også dette ble meget dårlig resultat,men så brukte jeg hånd skrape dette gikk veldig greit.Så bruk skrape og puss eventuelt med maskin etter på.Brukte to dager på min 26 fot.MvhBjørn Redigert 10.Oktober.2007 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Slagskibet Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Jeg gruer meg ! Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Jeg gruer meg ! Konemor også Geir Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Hei ! Jeg reingjorde bunnen på en Nidelv 26 med ei slik Bosch skrape - og den var verdt penga - ingen tvil om det. Bunnstoffet sprutet av uten nevneverdige anstrengelser. MEN det er en forutsetning for at den skal funke - bunnstoffet må være smurt rett på plasten. Dersom det er brukt primer under bunnstoffet er det en helt annen historie. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Hadde kansje vært noe og tatt noen sånne jobber,med maske og riktige klær bare sette i gang.Selvfølgelig uten moms Redigert 10.Oktober.2007 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
boort Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Husk å slip skrapen rund på hjørnene av skjæret. Vent på kulda,da går det lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Kulda har kommet! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Ikke som jeg vet. Det er vel bare mekanisk påvirkning som kan skade gelcoat. Vi er 3 båter i båtforeningen som skal fjerne bunnstoffet i høst. Vi har kontaktet et firma i Oslo som bruker lut og varmt-høytrykk. Alt bunnstoff blir borte og gelcoaten er like fin. Kostnad ca 6000,- for en 30 fot båt. Jobben gjøres i to omganger (luten virker over natten). Gleder meg til å se resultatet. Firma som gjør jobben blåser også med sand/kalk og is, men hvis det ikke er plastpest i skroget anbefalte de lut/høytrykk behandling da denne er 100% gelcoat-vennlig..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pledd 74 Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Jeg brukte noe kjemigreier som jeg kjøpte hos watski for et par år siden. Jeg smurte på og la over gladpack da det var gassen som skulle gi utslaget ikke selve klisseriet. Jeg smurte på i små områder og skrapet av med en liten sparkelspade. Stoffet myknet opp gammelt bunnstoff. Jeg gjorde dette på en 17 fots båt fra 1972 med MANGE lag gammelt bunnstoff. Det var en hinsides jobb, men det skal også sies at jeg låg under båten å skrapet! Arbeidsforholdene var uutholdelig men produktet funket Og etter jeg hadde fikset alle småsår, primet på nytt og lagt teflon bunnstoff i stedet så var jobben verdt det!! Farta økte, årlig smøring var halve jobben pga tyntflytende teflon middel med radiatorrulle. Teflon bunnstoff er å anbefale! Skal nok gjøre det på båten jeg har nå også men må få igjen motivasjonen Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 Konemor også Geir Hva er det egentlig du har gjort med henne siden hun er mykere enn ei pakke Soft ? Det kommer sånne stygge bilder i hodet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 har det noe særlig hensikt å fjerne noen lag ujevnt bunnstoff?? hjelper ddet på farten ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Geir Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Har begynt å skrape bort bunnstoff og primer. Det er en skikkelig møkkajobb, men med Bosch skrape, går det relativt greit. Har imidlertid vært litt "brutal" ert par steder, slik at jeg har gått gjennom gelcoaten, slik at glassfiberen er blottlagt. (Når Konemor overtar skrapingen blir det sikkert bedre ) Spørsmålet nå er: - Hva sparkler jeg med? - Hva primer jeg med? Kan dette gjøres nå, eller må jeg vente til våren? Geir Sitér dette innlegget Link to post
frihågen Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Har begynt å skrape bort bunnstoff og primer. Det er en skikkelig møkkajobb, men med Bosch skrape, går det relativt greit.Har imidlertid vært litt "brutal" ert par steder, slik at jeg har gått gjennom gelcoaten, slik at glassfiberen er blottlagt. (Når Konemor overtar skrapingen blir det sikkert bedre ) Spørsmålet nå er: - Hva sparkler jeg med? - Hva primer jeg med? Kan dette gjøres nå, eller må jeg vente til våren? Geir 1. Gelcoat spakkel 2. 2 komp. epoxsy grunning (anti pest) 3. Jeg ville hat litt varme når jeg spakklet og grunnet, men er det ikke blitt minuskrader der du bor, kan du sikkert gjøre jobben nå. Det er vell ikke store skader du har? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Ikke gelcoat sparkel under vannlinjen! Kun over! Under vannlinjen bruker man kun epoxysparkel, evt bare pusser det slett og gir det noen ekstra strøk med epoxybasert primer (antipest). Det viktige er at det blir slett og tett, og det er det primeren som gjør. Ikke gelcoaten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 (redigert) har det noe særlig hensikt å fjerne noen lag ujevnt bunnstoff?? hjelper ddet på farten ? Det skal jeg svare deg på til neste år hifo....jeg hadde 19,7 knop på maks med fulle tanker og 2 ombord i år.... Har, siden båten min har veldig mye "våt flate" ett håp om en knop eller to Kanskje noen andre her inne som allerede har gjort seg noen erfaringer ? Redigert 15.Oktober.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
MagnarA Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Har selv brukt oppskriften med kaustisk soda og vann med tapetklister. Fant oppskriften i et båtblad. Brukte en gammel malerrulle og la på stoffet. Lot det sitte på en time og gikk deretter på med høytrykkspyler. Jeg gikk 4 runder med høytrykkspyleren før alt var borte. Det var morro å se at nesten alt det gamle bunnstoffet var borte. Til kommentaren om at dette skader gelcoat, kan jeg si at Hempel sitt bunnstoff fjerner også inneholder kaustisk soda. Det er selvfølgelig viktig å skyle bort alle rester av denne blandingen. Jeg la på primer fra SeaJet og nytt bunnstoff etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Falx Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 (redigert) Hei. Tenkte jeg kunne blåse litt liv i denne tråden igjen, sikkert aktuell for flere. Grublet en del over hvordan jeg skal få av 16 år gammelt bunnstoff på båten jeg kjøpte ifjor brukt. Hadde tidligere en Draco SC 24, 1982 mod, og brukte Epifanes malingfjerner på denne. Det gikk greit, kverken topcoat eller gelcoat-skade av det. Men måtte gå over x antall ganger med en forholdsvis kraftig høytrykk-spyler før resultatet ble ok. Primet med 2-komponent x 3, og la på ett lag med selvpolerende blått bunstoff. Ble fint som fy :) På denne vil jeg ikke bruke malings-fjerner. Det beror på flere ting, bl.a: det er lagt på et hvitt bunn stoff som sitter noe inn gamp-ræva hardt fast, og flere steder krakelerer dette. Det er greit å skrape dette av noen steder, men de fleste steder sitter det dønn. Se bilder under. Gikk derfor til innkjøp av en eletrisk maling-slrape idag, og resultatet kan dere ta en titt på. Får ikke av alt i første omgang (jobbet 2 timer med resultatet dere ser på bildene ikveld), men kan alltids slipe ned det resterene med slipemaskin eller for hånd. Beror igjen på om jeg virkelig trenger å fjerne alt for å legge på ny 2-komp primer igjen, eller rett og slett kun legge på nytt selvpolerende bunnstof. Hva synts dere? OBS: primært var målet å få av det harde, hvite bunnstoffet. Hva som skjer videre, avhenger hvor mye tillatelse jeg får med en gravid, hormonell gravid kone med nr 2 på gang og et villdyr av en 16 mnd gammel villbass :) hehe Imorgen skal jeg ha på meg værnebriller og hørsels-værn, det surrer i øra, og hodet tunker. Skulle ha lært, men men ;) --------------------------------------------------------------------------------- Trimflapsen babord som ennå ikke har fått gjennomgått min vrede på Scand'en: https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6118/dsc00318.jpg --------------------------------------------------------------------------------- Trimflapsen styrbord som derimot har fått gjennomgått på Scand'en: https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6118/dsc00319.jpg --------------------------------------------------------------------------------- Og et bilde fra litt lenger avstand av resultatet: https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6118/dsc00320.jpg --------------------------------------------------------------------------------- Draco'en ble seende slik ut (synd jeg ikke har bilder fra den under vannlinken), men det ble ok resultat også der.... :) https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6118/6.jpg På Draco'en valgte jeg å fjerne alt av dekor da denne ikke så veldig pen ut. Var meningen å legge på nytt, men fikk plutselig en heldig kjøper :) før jeg kom så langt... Ha en fortsatt fin kveld, og takk til forumet for å være en bunnløs informasjons-kilde for oss litt mer amatører :) mvh ket Redigert 16.April.2008 av ket (see edit history) Sitér dette innlegget Bavaria Sport 39, 2013 mod. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.