M/S Bastard Startet 10.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2007 Jeg kjøpte en fin søkelampe i messing, men den er lakkert fra fabrikk antar jeg. Messingen skinner gjennom flere steder, så jeg kunne tenkt meg og få denne ren. Tips ønskes Sitér dette innlegget Link to post
oddkt Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Prova pensla på bromsvätska,låt ligga ett dygn Odd Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Det skader ikke messing regner jeg med Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Legg den i en bøtte med Coca Cola. Fikk et tips om noe slikt en gang og forsøkte på messing som hadde irr. Ble ren som en barnerumpe etter ett døgn. Om dette tar lakken gjenstår å se. Kom med resultat om du prøver . Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
M/S Bastard Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Sløsing med blandevann a gitt, venter på flere tips før jeg prøver det Lurer vel egentlig på om kaustisk soda (plumbo?) skader messing Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Uten å si 100% så vil jeg anta at dette tærer på messing. Spørsmålet er om det tærer mer enn hva du vil få med normal god polering. Kan du ikke ta en liten messingbit fra noe annet og prøve? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Kan jo rappe en lysestake eller noe i skapet her for og sjekke. Polering har jeg tenkt på, men litt plundrete på enkelte steder. Tror denne lampa vil bli lekker i ren messing, noe som passer på trebåt Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Du kan trygt bruke kaustisk soda på messing. Ikke la den ligge lenger enn nødvendig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
M/S Bastard Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Høres bra ut, ta det i flere korte omganger må vel bli oppskriften kanskje. Husker bare en gang jeg gjorde rent noe i en gammel kjele, kjelen så ny ut etterpå. Så derfor kom tanken om kaustisk soda.. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Fruen her i huset mener kaustisk soda tærer på messing ...det finnes malingsfjerner i malerbutikkene å få kjøpt som ikke er fullt så agressive... Varmepistol kan jo også være en mulighet ... Redigert 10.Oktober.2007 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
rogeri Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Om du får den blank, etter diverse prosesser, tar det ikke lang tid før den irrer og blir stygg igjen. Tror jeg ville beholdt lakken, eller lakke den på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Nå blir jeg i tvil ja, er noe dritt med noe som hele tiden må pusses. Men kan den lakkes med klarlakk, etter at den er blitt ren? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Sløsing med blandevann a gitt, venter på flere tips før jeg prøver det Lurer vel egentlig på om kaustisk soda (plumbo?) skader messing Det er jo bare unger som bruker blandevann, det neste du kommer med er vel at du blander konjakk med den dram killeren. Klarlakk går fint det. Denne er foresten en orginal lanterne fra Cristian Radich Beklager dårlig bilde kvalitet Redigert 10.Oktober.2007 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Det er jo bare unger som bruker blandevann, det neste du kommer med er vel at du blander konjakk med den dram killeren. syns ikke det er så værst, men tar den helst uten. Så da kan den lakkes altså, høres bra ut Sprayes med boks antar jeg? Redigert 10.Oktober.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 På slutten av syttitallet var det populært med aluminiumshjelmer i oljeindustrien. Den gangen var det heller ikke noe spesielt strenge krav til vernesutstyr. Det ble innkjøpt flere aluminiumshjelmer. Et oljefat med vann og caustic soda ble blandet. Hjelmene ble lagt opp i fatet natta over. Neste dag var det bare selve kransen på hjelmene igjen. Så poenget må bli, vær varsom og ikke minst bruk korrekt blandingsforhold. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 Absolutt! Ikke legg hue i bløtt over natta. Var det ikke Bown Root som hadde gullhjelmer? En av gutta hadde fått fatt i en slik hjelm. Så var det en eller annen konkurranse i verkstedsjappa der man med bind for øya skulle slegge i filler gamle hjelmer. Så var det en skøyer som la frem gullhjelmen til kan som holdt slegga. En hjelm med masse prestisjetunge klistremerker på. Han traff blink med slegga. Det var den gangen vi landet på Sola og kjørte taxi til Forus. Og overnattet på Esso Motor Hotel. De to sistnevnte eksisterer ikke lenger. Sitér dette innlegget Link to post
IVO Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 hei! tror jeg hadde satset på varmluft pistol som LALUNA er inne på og så polert med AUTOSOL kromglans. sinnsykt bra til kobber og messing! har forøvrig spraylakket ett par messing deler med klar lakk fra biltema med bra resultat IVO Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Jeg prøver med soda først, på ett par deler som ikke syns noe særlig. Fungerer ikke det prøver jeg tipsene i denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Jeg har med godt resultat fjernet lakk på messing med neglelakkfjerner. Pusset opp med messingpuss etterpå. Lut (kaustisk soda) misfarger kobber, og kan derfor også misfarge messing. Ellers kan du antagelig bruke STS 2 (metylenklorid). Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
M/S Bastard Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Har ikke kommet igang med dette prosjektet enda, men hva er STS 2? Hvor får man kjøpt det? Kommer til og prøve neglelakkfjerner først Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Fargehandlere har det. Du kan også stikke innom STS i Sweigaardsgate i OSLO, så får du en liters prøve. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
M/S Bastard Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Ok, skal sjekke hos den lokale pusheren. Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Dette blir litt Off Topic, men jeg kunne ikke dy meg. Jeg jobbet tidligere for Henkel KgAa som er et tysk firma innen "Anvendt Kjemi". Der hadde jeg en kolega som var spesialist på overflatebehandling. Han solgte avfetting-fosfatering etc. og har blandt annet Fundo Weels i Høyanger som kunde. En annen kunde, et mekanisk verksted i Oslo kjøpte en basisk vask av han som de benyttet som dypp-vask for deler. En av de ansatte skulle renovere toppen på sin VW Golf og tok like gjerne hele toppen og hang den etter kamakselen i dypp-karet. Der hang den over natten. Neste dag hang fremdeles kammen der, men intet annet va å se....i bunnen lå ventilene, men hele toppen var borte....LØST OPP ! Hvilken Ph denne basen hadde vet jeg ikke, men at den var effektiv er hevet over en hver tvil Sorry avsporingen... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
M/S Bastard Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Skal jeg dyppe lyskasteren så blir det i korte intervaller i såfall. Litt kjedelig om bare ledningstumpen er igjen Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Prøv Hycote Lakk og pakningsfjerner på sprayboks. Etter to minutter kan du tørke av malingen ned til bart metall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.