Jump to content

Kan jeg dyppe messing i kaustisk soda, for fjerning av lakk

M/S Bastard

Recommended Posts

Sløsing med blandevann a gitt, venter på flere tips før jeg prøver det :wink:

Lurer vel egentlig på om kaustisk soda (plumbo?) skader messing

Det er jo bare unger som bruker blandevann, det neste du kommer med er vel at du blander konjakk med den dram killeren.

Klarlakk går fint det.

Denne er foresten en orginal lanterne fra Cristian Radich

lanterne_i_messing.jpg

Beklager dårlig bilde kvalitet

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

På slutten av syttitallet var det populært med aluminiumshjelmer i oljeindustrien. Den gangen var det heller ikke noe spesielt strenge krav til vernesutstyr. Det ble innkjøpt flere aluminiumshjelmer. Et oljefat med vann og caustic soda ble blandet. Hjelmene ble lagt opp i fatet natta over. Neste dag var det bare selve kransen på hjelmene igjen. Så poenget må bli, vær varsom og ikke minst bruk korrekt blandingsforhold.

Absolutt! Ikke legg hue i bløtt over natta. Var det ikke Bown Root som hadde gullhjelmer? En av gutta hadde fått fatt i en slik hjelm. Så var det en eller annen konkurranse i verkstedsjappa der man med bind for øya skulle slegge i filler gamle hjelmer. Så var det en skøyer som la frem gullhjelmen til kan som holdt slegga. En hjelm med masse prestisjetunge klistremerker på. Han traff blink med slegga. Det var den gangen vi landet på Sola og kjørte taxi til Forus. Og overnattet på Esso Motor Hotel. De to sistnevnte eksisterer ikke lenger.

• 2 uker senere...

Jeg har med godt resultat fjernet lakk på messing med neglelakkfjerner. Pusset opp med messingpuss etterpå. Lut (kaustisk soda) misfarger kobber, og kan derfor også misfarge messing.

Ellers kan du antagelig bruke STS 2 (metylenklorid).

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Fargehandlere har det. Du kan også stikke innom STS i Sweigaardsgate i OSLO, så får du en liters prøve.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Dette blir litt Off Topic, men jeg kunne ikke dy meg.

Jeg jobbet tidligere for Henkel KgAa som er et tysk firma innen "Anvendt Kjemi". Der hadde jeg en kolega som var spesialist på overflatebehandling. Han solgte avfetting-fosfatering etc. og har blandt annet Fundo Weels i Høyanger som kunde.

En annen kunde, et mekanisk verksted i Oslo kjøpte en basisk vask av han som de benyttet som dypp-vask for deler. En av de ansatte skulle renovere toppen på sin VW Golf og tok like gjerne hele toppen og hang den etter kamakselen i dypp-karet. Der hang den over natten. Neste dag hang fremdeles kammen der, men intet annet va å se....i bunnen lå ventilene, men hele toppen var borte....LØST OPP ! :eek::eek::eek:

Hvilken Ph denne basen hadde vet jeg ikke, men at den var effektiv er hevet over en hver tvil :smash:

Sorry avsporingen...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...