Ficher Startet 10.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2007 (redigert) Hei. Har en 10 HK Sabb ( saltvannkjølt) som brukes de kalde vindstille dagene på vinteren/vår ( Stavanger/Rennesøy). Setter ikke motoren inn med frostvæske.....blir for mye jobb/styr etter fisketuren. Så hva er best og gjøre etter som jeg ikke har mulighet for varme ombord. Jeg pleier og stenge sjøvannsinntaket og kjøre motoren tom for saltvann/kjøling ( har gjort dette de 3 siste årene). Kan dette skade motoren ( frost skader) Noen som har negative erfaringer med denne metoden ? Redigert 10.Oktober.2007 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Hei.Har en 10 HK Sabb ( saltvannkjølt) som brukes de kalde vindstille dagene på vinteren/vår ( Stavanger/Rennesøy). Setter ikke motoren inn med frostvæske.....blir for mye jobb/styr etter fisketuren. Så hva er best og gjøre etter som jeg ikke har mulighet for varme ombord. Jeg pleier og stenge sjøvannsinntaket og kjøre motoren tom for saltvann/kjøling ( har gjort dette de 3 siste årene). Kan dette skade motoren ( frost skader) Noen som har negative erfaringer med denne metoden ? Kan ikke forstå det, den frostsprenges jo ikke uten vann i? Så visst du kjører den tom for vann etter turene er det vel greit. Skal bli rimelig kaldt for å ødelegge noe annet tenker jeg? Og vi snakker jo om Stavanger, blir ikke så kaldt her vet du Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Kan ikke forstå det, den frostsprenges jo ikke uten vann i? Så visst du kjører den tom for vann etter turene er det vel greit. Skal bli rimelig kaldt for å ødelegge noe annet tenker jeg? Og vi snakker jo om Stavanger, blir ikke så kaldt her vet du Det trodde jeg og, men får jeg alt vannet ut av i maskinen ?( hva med kjøling/saltvann i sylinder vegger eller sjøvannspumpe ) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Det tør jeg ikke svare på... Men må ikke kjølesystemet være relativt "fylt med vann" for at det skal sprenge?? Når det fryser vokser det men visst det ikke er fullt har det jo litt å vokse på ?? Redigert 10.Oktober.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Det tør jeg ikke svare på... Men må ikke kjølesystemet være relativt "fylt med vann" for at det skal sprenge?? Når det fryser vokser det men visst det ikke er fullt har det jo litt å vokse på ?? Noen som har svaret på dette ?? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Kjører du den tom eller tapper du den for vann? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Ficher Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Kjører du den tom eller tapper du den for vann? Kjører den tom ......til det ikke kommer mer vann ut eksose. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Da blir det fortsatt vann inni motoren da. Da kan den fryse! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
index Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 På vannpumpen har du to messingskruer som du kan bruke til å tappe motoren for vann med. Men husk å stramme dem til igjen etterpå, ellers vil ikke pumpen suge vann! Selv gjorde jeg dette de første par årene, men la så opp en T med kuleventil og slange etter sjøvannsinntaket. Da var det bare å stenge inntaket, åpne kuleventilen og deretter kjøre gjennom en kanne med frostvæskeblanding. Men det går litt frostvæske på en vinter da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kajaa Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Du vil nok ikke kunne tømme motor for kjølevann på denne måten. Saltvannspumpa leverer vann inn på sylinderkappa i nedre del, derfor løftes det oppvarmede vannet opp mot topp for så å renne ut i eks.potta og derfra ut i bendet og over i eks.utløp. Du vil ha omtrent full syl.kappe når det ikke kommer mer vann ut i eks.slange, fordi du ikke fyller mer på fra pumpa .Det er to drens. løp på pumpa ett før pumpe, mot inntak og et etter pumpe mot sylinder. Disse kan du åpne for å dreine,men når du tømmer kjølekanaler slik vil rust få fritt leide. Lang tid uten noe i kjølekan. vil gi korrosjon, men det er vel bedre enn frostspreng. Jeg vet de som har montert kran på toppen, rett overfor temp.føler, og fyller frostvæske gjennom denne etter at sjøvann er tappet ut ved hjelp av drensløp. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) ...... pleier og stenge sjøvannsinntaket og kjøre motoren tom for saltvann/kjøling ( har gjort dette de 3 siste årene). Hei Ficher! :o) Nå får vel ikke du så streng kulde i Rogaland som vi kan få her på Østlandet, men å "kjøre motoren tom for saltvann" høres ikke helt bra ut. Jeg ville ikke følt meg trygg... Du tømmer nok bare eksossystemet ditt for kjølevann, men ikke motoren. Hva med vannpumpen, hva med sjøvannsinntak frem til vannpumpen, hva med vannet som forblir i kjølekretsen i blokk og topp? Som Index sier, så kan du tappe mesteparten av vannet i blokk / topp og det som er i selve vannpumpehuset, men du har fremdeles saltvann fra inntaket og frem til vannpumpen. Det eneste pålitelige vil være å erstatte saltvannet i kretsen (fra sjøvannsinntaket og frem til eksosslangen) med glycolblandet ferskvann. Har gjordt dette 1. vinteren med min egen Sabb G-modell (vinteren kom litt for raskt på meg den høsten...) før jeg bygget motoren om til ferskvannskjøling. Alt sammen beskrevet her: Frostsikring av saltvannskjølt motor Men, det er klart - det blir en del ståk ut av dette. Spørs hvor mye tid (og glycol...) du er villig til å offre. Jeg brukte båten mye den vinteren og fant etterhvert ut en måte å "gjenvinne" glycolvannet ved oppstart, slik at ikke alt gikk på sjøen. Men jeg hadde tørr eksos, så det var enklere da. Redigert: Glemte å legge til at du må skru ut sinkanoden som sitter i lyddemperen, før du fyller clycol, ellers blir den spist opp ganske fort... Redigert 10.Oktober.2007 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
sailor Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Så lenge du har båten på sjøen, trenger du ikkje gjere noko som helst. Frysepunktet for saltvatn ligg under frysepunktet for ferskvatn. Kun dersom du får lengre periodar med minus 10 grader ville eg gjort noko. Det er vel kanskje ikkje så ofte de får?? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Åjaså Walter har en kanne-patent du også til kjøring av frostveske. Funker veldig bra Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
index Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 De siste to vintrene mine med saltvannskjølt Sabb monterte jeg et ute/inne termometer med føler i motorrommet for å følge med på hvor kaldt det egentlig ble der nede. Og selv med 15 minus ute var det faktisk et par-tre pluss nede hos Sabben. Så det er ikke sikkert det er noe stort problem... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sailor Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Nettopp. Det må vere minst 5 kuldegrader over svært lang tid før dette skal vere problem når båten ligg på sjøen. Ta det med ro, bruk båten ofte - så blir ikkje dette noko problem. Blir det lengre kuldeperioder, så legg over nokre matter med glava eller liknande så har motoren det som plomma i egget (NB! Dette "tipsa" gjeld vestlandskysten....) Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 De siste to vintrene mine med saltvannskjølt Sabb monterte jeg et ute/inne termometer med føler i motorrommet for å følge med på hvor kaldt det egentlig ble der nede. Og selv med 15 minus ute var det faktisk et par-tre pluss nede hos Sabben. Så det er ikke sikkert det er noe stort problem... Nettopp. Det må vere minst 5 kuldegrader over svært lang tid før dette skal vere problem når båten ligg på sjøen. Ta det med ro, bruk båten ofte - så blir ikkje dette noko problem. Blir det lengre kuldeperioder, så legg over nokre matter med glava eller liknande så har motoren det som plomma i egget (NB! Dette "tipsa" gjeld vestlandskysten....) Takk for svar. Dette er vel blitt gjort i MANGE år her på veslandskysten kan jeg tenke meg. Mulig jeg skal la sjøvann stå i eksosen også ( mindre tæring).....dvs ikke stenge sjøvanninntak og kjøre den tom. Har også lagt et ullteppe over maskinen, selv om dette fører til MYE kondens rundt motoren. Dette har gått fint de siste 3-4 årene ( selv med 10-15 minus noen få dager) .....så jeg håper de neste årene med vinterfiske også skal gå bra. ( uten frostspreng ) Samt de kaldeste/fine dagen får jo motoren kjørt seg varm .........for da er jeg ute og fisker. Sitér dette innlegget Link to post
sailor Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Beste og billigaste tipset er vel å bruke båten kvar dag. Dette er vel diverre vankeleg å få til for dei fleste av oss.... Onkelen min på nordvestlandet hadde samme motor som deg i ein tresjark på 21 fot, skorgenes trur eg. Det einaste han gjorde med motoren, var å skifte olje. Motoren var udødeleg. Sitér dette innlegget Link to post
Xerb Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 (redigert) Hei.Har en 10 HK Sabb ( saltvannkjølt) som brukes de kalde vindstille dagene på vinteren/vår ( Stavanger/Rennesøy). Setter ikke motoren inn med frostvæske.....blir for mye jobb/styr etter fisketuren. Så hva er best og gjøre etter som jeg ikke har mulighet for varme ombord. Jeg pleier og stenge sjøvannsinntaket og kjøre motoren tom for saltvann/kjøling ( har gjort dette de 3 siste årene). Kan dette skade motoren ( frost skader) Noen som har negative erfaringer med denne metoden ? iHei. Hadde ikke brydd meg med å tappe vannet av motoren. Har du isolert motorrom så er det bare og kjøre motoren varm og deretter hiv en god pressening over kassa og gir ,dette for at trekk skal komme til. Dessuten er det minimal sjangs og få vanntemp under 0 grC 0,5 m under havflaten med den strømmen vi har her på vestlandet. Ikke kjør foringen tørr dette er ikke heldig du ødelegger mere en det gagner. Redigert 12.Oktober.2007 av Xerb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.