Jump to content

Hva gjøre med kjølesystemet på en SABB 10HK om vinteren


Ficher

Recommended Posts

Hei.

Har en 10 HK Sabb ( saltvannkjølt) som brukes de kalde vindstille dagene på vinteren/vår ( Stavanger/Rennesøy). Setter ikke motoren inn med frostvæske.....blir for mye jobb/styr etter fisketuren. Så hva er best og gjøre etter som jeg ikke har mulighet for varme ombord.

 

Jeg pleier og stenge sjøvannsinntaket og kjøre motoren tom for saltvann/kjøling ( har gjort dette de 3 siste årene). Kan dette skade motoren ( frost skader)

 

Noen som har negative erfaringer med denne metoden ?

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Har en 10 HK Sabb ( saltvannkjølt) som brukes de kalde vindstille dagene på vinteren/vår ( Stavanger/Rennesøy). Setter ikke motoren inn med frostvæske.....blir for mye jobb/styr etter fisketuren. Så hva er best og gjøre etter som jeg ikke har mulighet for varme ombord.

 

Jeg pleier og stenge sjøvannsinntaket og kjøre motoren tom for saltvann/kjøling ( har gjort dette de 3 siste årene). Kan dette skade motoren ( frost skader)

 

Noen som har negative erfaringer med denne metoden ?

 

Kan ikke forstå det, den frostsprenges jo ikke uten vann i? Så visst du kjører den tom for vann etter turene er det vel greit. Skal bli rimelig kaldt for å ødelegge noe annet tenker jeg? Og vi snakker jo om Stavanger, blir ikke så kaldt her vet du :lol:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forstå det, den frostsprenges jo ikke uten vann i? Så visst du kjører den tom for vann etter turene er det vel greit. Skal bli rimelig kaldt for å ødelegge noe annet tenker jeg? Og vi snakker jo om Stavanger, blir ikke så kaldt her vet du :lol:

 

Det trodde jeg og, men får jeg alt vannet ut av i maskinen ?( hva med kjøling/saltvann i sylinder vegger eller sjøvannspumpe )

Link to post
Share on other sites

På vannpumpen har du to messingskruer som du kan bruke til å tappe motoren for vann med. Men husk å stramme dem til igjen etterpå, ellers vil ikke pumpen suge vann! Selv gjorde jeg dette de første par årene, men la så opp en T med kuleventil og slange etter sjøvannsinntaket. Da var det bare å stenge inntaket, åpne kuleventilen og deretter kjøre gjennom en kanne med frostvæskeblanding. Men det går litt frostvæske på en vinter da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du vil nok ikke kunne tømme motor for kjølevann på denne måten. Saltvannspumpa leverer vann inn på sylinderkappa i nedre del, derfor løftes det oppvarmede vannet opp mot topp for så å renne ut i eks.potta og derfra ut i bendet og over i eks.utløp. Du vil ha omtrent full syl.kappe når det ikke kommer mer vann ut i eks.slange, fordi du ikke fyller mer på fra pumpa .Det er to drens. løp på pumpa ett før pumpe, mot inntak og et etter pumpe mot sylinder. Disse kan du åpne for å dreine,men når du tømmer kjølekanaler slik vil rust få fritt leide. Lang tid uten noe i kjølekan. vil gi korrosjon, men det er vel bedre enn frostspreng. Jeg vet de som har montert kran på toppen, rett overfor temp.føler, og fyller frostvæske gjennom denne etter at sjøvann er tappet ut ved hjelp av drensløp.

Link to post
Share on other sites

...... pleier og stenge sjøvannsinntaket og kjøre motoren tom for saltvann/kjøling ( har gjort dette de 3 siste årene).

Hei Ficher! :o)

Nå får vel ikke du så streng kulde i Rogaland som vi kan få her på Østlandet, men å "kjøre motoren tom for saltvann" høres ikke helt bra ut. Jeg ville ikke følt meg trygg...

 

Du tømmer nok bare eksossystemet ditt for kjølevann, men ikke motoren. Hva med vannpumpen, hva med sjøvannsinntak frem til vannpumpen, hva med vannet som forblir i kjølekretsen i blokk og topp?

Som Index sier, så kan du tappe mesteparten av vannet i blokk / topp og det som er i selve vannpumpehuset, men du har fremdeles saltvann fra inntaket og frem til vannpumpen.

 

Det eneste pålitelige vil være å erstatte saltvannet i kretsen (fra sjøvannsinntaket og frem til eksosslangen) med glycolblandet ferskvann. Har gjordt dette 1. vinteren med min egen Sabb G-modell (vinteren kom litt for raskt på meg den høsten...) før jeg bygget motoren om til ferskvannskjøling. Alt sammen beskrevet her: Frostsikring av saltvannskjølt motor

 

Men, det er klart - det blir en del ståk ut av dette. Spørs hvor mye tid (og glycol...) du er villig til å offre. Jeg brukte båten mye den vinteren og fant etterhvert ut en måte å "gjenvinne" glycolvannet ved oppstart, slik at ikke alt gikk på sjøen. Men jeg hadde tørr eksos, så det var enklere da.

Koblet_til_1125_10.JPG

 

 

Redigert: Glemte å legge til at du må skru ut sinkanoden som sitter i lyddemperen, før du fyller clycol, ellers blir den spist opp ganske fort...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

De siste to vintrene mine med saltvannskjølt Sabb monterte jeg et ute/inne termometer med føler i motorrommet for å følge med på hvor kaldt det egentlig ble der nede. Og selv med 15 minus ute var det faktisk et par-tre pluss nede hos Sabben. Så det er ikke sikkert det er noe stort problem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nettopp. Det må vere minst 5 kuldegrader over svært lang tid før dette skal vere problem når båten ligg på sjøen. Ta det med ro, bruk båten ofte - så blir ikkje dette noko problem. Blir det lengre kuldeperioder, så legg over nokre matter med glava eller liknande så har motoren det som plomma i egget (NB! Dette "tipsa" gjeld vestlandskysten....)

Link to post
Share on other sites

De siste to vintrene mine med saltvannskjølt Sabb monterte jeg et ute/inne termometer med føler i motorrommet for å følge med på hvor kaldt det egentlig ble der nede. Og selv med 15 minus ute var det faktisk et par-tre pluss nede hos Sabben. Så det er ikke sikkert det er noe stort problem...

 

 

Nettopp. Det må vere minst 5 kuldegrader over svært lang tid før dette skal vere problem når båten ligg på sjøen. Ta det med ro, bruk båten ofte - så blir ikkje dette noko problem. Blir det lengre kuldeperioder, så legg over nokre matter med glava eller liknande så har motoren det som plomma i egget (NB! Dette "tipsa" gjeld vestlandskysten....)

 

 

Takk for svar.

Dette er vel blitt gjort i MANGE år her på veslandskysten kan jeg tenke meg. Mulig jeg skal la sjøvann stå i eksosen også ( mindre tæring).....dvs ikke stenge sjøvanninntak og kjøre den tom. :confused:

Har også lagt et ullteppe over maskinen, selv om dette fører til MYE kondens rundt motoren. Dette har gått fint de siste 3-4 årene ( selv med 10-15 minus noen få dager) .....så jeg håper de neste årene med vinterfiske også skal gå bra. :rolleyes: ( uten frostspreng )

 

Samt de kaldeste/fine dagen får jo motoren kjørt seg varm .........for da er jeg ute og fisker. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Beste og billigaste tipset er vel å bruke båten kvar dag. Dette er vel diverre vankeleg å få til for dei fleste av oss....

Onkelen min på nordvestlandet hadde samme motor som deg i ein tresjark på 21 fot, skorgenes trur eg. Det einaste han gjorde med motoren, var å skifte olje. Motoren var udødeleg.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har en 10 HK Sabb ( saltvannkjølt) som brukes de kalde vindstille dagene på vinteren/vår ( Stavanger/Rennesøy). Setter ikke motoren inn med frostvæske.....blir for mye jobb/styr etter fisketuren. Så hva er best og gjøre etter som jeg ikke har mulighet for varme ombord.

 

Jeg pleier og stenge sjøvannsinntaket og kjøre motoren tom for saltvann/kjøling ( har gjort dette de 3 siste årene). Kan dette skade motoren ( frost skader)

 

Noen som har negative erfaringer med denne metoden ?

i

Hei.

Hadde ikke brydd meg med å tappe vannet av motoren.

Har du isolert motorrom så er det bare og kjøre motoren varm og deretter hiv en god pressening over kassa og gir ,dette for at trekk skal komme til. :smiley:

Dessuten er det minimal sjangs og få vanntemp under 0 grC 0,5 m under havflaten med den strømmen vi har her på vestlandet. :wink:

Ikke kjør foringen tørr dette er ikke heldig du ødelegger mere en det gagner. :nonod:

Redigert av Xerb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...