Jump to content

Montering av GPS antenne

oddgeir

Recommended Posts

Jeg må montere ekstern GPS antenne på båten, og har så vidt jeg kan forstå 2 alternative metoder.

Begge illustrert på dette bildet.

gpsmount2.jpg

Spørsmålet er hva som lønner seg:

Montere den flush, som på bildet, eller montere den på pullpiten i den stussen som er beregnet for dette.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Flush eller ikke betyr ikke noe, monter den slikt at den "ser" hele "himmelen", det er der satelittene finnes. :wink:

Lars H.

Ja det er greit, jeg tenkte mer på det praktiske på dekk. Om den er lett å skade om den er montert på dekk, eller om den står utsatt til.

Så sant den har fritt "utsyn" på dekk, ville jeg montert den der. Ser ikke ut som om det er der du tråkker mest? Minst jobb med kabelen også tenkte jeg.

Da er begge plasseringer foreslått, og du er sikkert like langt...

Ben Sin

Man må vel lage hull til kabelen uansett? Eller er det mulig å tre den gjennom røret og gjennom skroget der pullpitten er skrudd fast?

På min forrige båt var kabelen tapet fast på pullpitten, og løse ledninger skal jeg ikke ha. I alle fall har jeg sett at flere og flere velger å montere rett på skroget. Hullet blir ikke større enn kabeltykkelsen. Vanskelig å bestemme seg.

Trodde hullet ble mye større enn det du eventuelt trengte til kabelen. Er resten av denne "soppen" like tynn som en kabel?

Soppen er flat under, og ikke større enn det du ser på bildene. :yesnod:

Tviler vel på at røret i pushpit er borret gjennom dekket? Vel, vet ikke, uansett må du borre hull for å få den ut der antennen skal stå, hvis det da ikke er tenkt på slikt og dermed allerede er et hull i underkant. Har borret et par hull i en rustfri plate for å monterte VHF-antenne på min tidligere båt og tross skikkelig utstyr og olje var det hardt å borre gjennom rustfritt stål, ser for meg at det er svært vanskelig å få borret på et rør som ikke har en flat anleggsflate... Tenker hvis du skal ha med utstyr å gjøre dette i Frankriket...

Har samme utfordring som deg, har ikke kommet på noe smart enda...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Noen bruker den til flaggstang, noen til antenne. Jeg vet ikke om min kommer med eget feste for flaggstang.

Båten min er fortsatt bare en liten ubefruktet celle i en polyestertank i Frankrike et sted.

Avventer det til Galileisystemet er operativt, da øker nøyaktigheten betraktelig, visstnok til 1 meter.

Hei roaldbj

Settes antennen midt i båten må du ta hensyn til lengden frem til baugen. :wink:

Er kartet så presist at du får noe nytte av det?

mvh

giver

Edited by giver (see edit history)

Forklarte meg for kort. Jeg avventer å anskaffe kompass som viser kurs på grunnlag av satelittene i GPS systemet, og vil i stedet anskaffe kompass som baserer seg på Galilei-satelittene. Forestiller meg at når posisjonsangivelsen blir mer nøyaktig med Galileisystemet så vil også kompasskursen bli mer nøyaktig. Jeg synes kompassene jeg har ombord i dag er for dårlige. Jeg synes at deviasjonstabellen stadig forandrer seg. Det er kursretningen jeg er opptatt av. Så kan man selvfølgelig anføre at kompasskursen som bygger på satelittsystemer er sårbar for strømutfall.

Forestiller meg at når posisjonsangivelsen blir mer nøyaktig med Galileisystemet så vil også kompasskursen bli mer nøyaktig.

Uten å ha forsket så mye på dette tviler jeg på at nøyaktigheten på styrt kurs blir bedre, en trenger ikke nøyaktig posisjon for å beregne styrt kurs med gps-kompass, en bruker tidsforsinkelsen mellom mottakene på de 3 antennene og den avhenger som vi skjønner ikke av posisjon. Nå det er sagt så tror jeg det hører hjemme i en annen debatt :wink:

Den ene GPS antennen er til kartplotteren (Raymarine),

den andre er til VHFen (sending av posisjon) og

den tredje er til AIS ombord.

Skjønner ikke hvordan jeg kan klare meg med kun en GPS antenne, tror jeg må til båtpusheren og handle ett par til.

MVH Chrian

Skjønner ikke hvordan jeg kan klare meg med kun en GPS antenne, tror jeg må til båtpusheren og handle ett par til.

Vel en ais må ha egen gps, de andre enhetene kan benytte posisjon fra aisen.

Grunnen er nok en enklere installasjon mener mange...