bjorngb Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Vår er montert flush som på bilde - i hjørnet forran pushpit. Dersom det er noen som sitter i hjørnet her og dekker mottakeren med et sort hull, forsvinner signalene. Tror ikke det er noe problem å spenne/stå på den. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Tråden heter riktignok "Montering av GPS antenne", men det er vel ikke den største avsporingen her på BP å informere litt om grunnen til de tre antennene. Raymarine antennen var orginalmontert og er knyttet til Seatalk hs kommunikasjonssystemet ombord. AIS senderen (den fremste) må ha separat GPS mottager med spesielle krav til mottagerstabilitet, anvender bl.a. RAIM signalbehandling. RAIM er en forkortelse for Receiver Autonomous Integrity Monitoring, en teknologi utviklet for å måle integriteten av GPS signalene i et GPS mottager system. For min egen AIS sender er det opplyst at "ProAIS-B has an internal high performance 16-channel RAIM DGPS receiver, ready for SBAS services (WAAS, EGNOS and MSAT). For at de andre medlemmene skal kunne aktivere VHFens mulighet for direktesending av nødsignaler har jeg koblet en separat GPS mottager til VHFene ombord. Disse kan da stå på med posisjonsangivelse uten at navigasjonssystemet trenger å stå på. De skrur bare på VHFen og aktiverer den, uten at andre apparater trenger å skrus på. (Men jeg har bare en radarantenne - beklageligvis) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Jeg må montere ekstern GPS antenne på båten, og har så vidt jeg kan forstå 2 alternative metoder. Antenner montert rett på pushpit'en blir sårbare både for støy/dempning og skader. Alternativene må da vel være flere enn de 2 du har nevnt ? Skal du f.eks. ha flere antenner enn GPS og VHF - f.eks. antenner for TV/radio, navtex, AIS, vil du ha behov for å plassere disse også. I såfall bør du vurdere å montere egen antennemast akterut - festet til pushpit. Da kommer antenne høyt og fritt og ute av veien. Selv har jeg montert 5 antenner på denne måten og er veldig fornøyd. Du må uansett bore hull for kablene. Syntes selv at det er greiest å ta alle i en skottgjennomføring. Det finnes greie kabelgjennomføringer i handelen som tar flere kabler samtidig. Som f.eks. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Antenner montert rett på pushpit'en blir sårbare både for støy/dempning og skader.Geir intygas härmed .....Navtex-antenn-festet rök när vi skulle lyfta i år nu får det bli Super-Epoxy eller noe Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Jeg har satt (min eneste) GPS antenne på pushpiten. Kabelen kunne teoretisk gått inni pushpit-røret, men den eneste støtta som er åpen fra under dekk er opptatt av lanternekabelen. Viktig å sette antenna på det nederste og ikke det øverste 'nivået' på pushpiten for at ikke liner o.l. skal få tak i den så lett. Dette er antenna til kartplotteren, og så tar jeg ut NMEA data til VHFen og AIS mottakeren fra denne. Har reserve-GPS ombord i form av Clas Ohlson GPS "mus" som kan kobles til PCen på kartbordet. Til vanlig får også PCen NMEA data fra kartplotteren via RS-232 plugg (D-sub mini) på bryterpanelet ved kartbordet. Antenna sees rett ved min høyre albue her: En "fan-out" på 3 (VHF, AIS og PC) går greit på den ene NMEA porten på kartplotteren (Garmin GPSmap 192C). Den andre NMEA porten på plotteren bruker jeg foreløpig ikke. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
baatsman Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Har også ant på pushpit, ikke øverste rekke men under. Har ikke merket noe "skygge" av rekken over. Ledningen er enkelt stripset fast nedover til en gjennomføring rett over ankerwinchen. Når gjelder GPS antenner blir de gjemt ved montering av tracking-utstyr, så gjennomslag gjennom glassfiber har de. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Spørsmålet er hva som lønner seg: Antennen skal stå fritt. Vi befinner oss inne i en halvkule av satelittbaner. Jo bedre skjæring det er på rangene, jo bedre navigasjon. Det er ikke til noen nytte å motta en bråte satelitter dersom de befinner seg rett over hodet alle sammen. Jeg har de primære GPS antennene på en mast bak på båten, og de mer sekundære montert på rekkefester. For å unngå forstyrrelser på satelitter som står lavt, har jeg satt elevasjonsmaske til 10 grader. Avventer det til Galileisystemet er operativt, da øker nøyaktigheten betraktelig, visstnok til 1 meter. Da tror jeg du skal få vente en stund. Dessuten har det ingen betydning for nøyaktigheten av et GPS kompass. De er allerede svært gode. Furuno sier en nøyaktighet på 0.8 grader, og da er man i nærheten av en svindyr gyro som aldri blir bedre enn 0.5 grader. RAIM er en RAIM er ikke noe mer hokuspokus enn at mottageren begynner å regne på pseudoranges når den mottar 5 eller fler satelitter og ser på hvor sannsynlig målingen er. Har den i tillegg exclusion forkaster den en pseudorange som er usannsynlig. Dette gjør de fleste mottagere. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 12.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 (redigert) Det ble etter hvert en interessant diskusjon dette. Avveiningen mellom det estetiske, det praktiske og det kvalitativt beste signalet. Jeg mener, og flere med meg, at en flushmontering er det mest elegante og estetisk riktige. Om det er slik at dette reduserer kvaliteten på GPS-signalene i så stor grad at det går utover navigasjonen, så må en slik løsning forkastes. En stor mast bak på seilbåten oppfyller utvilsomt kravet til kvalitet på signalene, men vil, etter min mening få seilbåten til å se ut som en russisk tråler. Det mest vanlige er vel montering på pushpit, med den risiko det medfører mhp skade av antenne. (selvopplevd) På fly er antennene flushmontert på utsiden av skroget, og er godkjent etter alle kunstens regler. Redigert 12.Oktober.2007 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
oddgeir Svart 12.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 I forlengelsen av dette resonementet ville det være interessant å spørre; er det slik at AIS må ha egen GPS antenne, eller er en sentral antenne nok, hvor fra alle de andre instrumentene henter signalet? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
roaldbj Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 ProNav som forhandler den AIS senderen jeg benytter har fått typegodkjent systemet i et tysk laboratorium, og ifølge spesifikasjonene skal jeg benytte en medfølgende GPS. Hvorvidt signalet fra denne GPSen også kan splittes og benyttes for andre enheter har jeg ikke testet ut. Jeg har heller ikke sjekket med eksempelvis hyperterminaltilkobling om den medfølgende GPS antennen sender ordinære NMEA setninger, men skulle anta det. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 hej Oddgeir AIS...snakker du AIS mottager eller AIS Tranponder? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
oddgeir Svart 12.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 hej Oddgeir AIS...snakker du AIS mottager eller AIS Tranponder? Transponder. Mottageren trenger vel ikke GPSantenne? Her er en enkel AIS mottager som kan benytte VHF antennen. RAYMARINE AIS250 RECEIVER Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Transponder. Mottageren trenger vel ikke GPSantenne? Jo, mottageren må vite hvor den er sånn at den kan plotte andre båter relativt til egen båt. (Ihverfall om den har egen skjerm sånn som min... ) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Gunga Din Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 min mottagere er oxo sånn .....för o spare en comport i PC'n ...GPS in i blackboxen og GPS+AIS info ut Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 (redigert) Transponder. Mottageren trenger vel ikke GPSantenne? Nei du trenger ikke GPS signal inn på AIS mottakeren, men f.eks. på Nasa's AIS Engine kan du kople GPS'en til denne for at du skal kunne bruke en og samme comport på PC'en for både AIS og GPS inngang. Å kople AIS og GPS på hver sin comport på PC'en er også en løsning. Vedr. GPS på transponder så kan ikke alle antenner kombineres uten videre. Årsaken er at det finnes typer GPS antenner. - SMART antenner. De kjennetegnes med flere trådpar til/fra antennen. Ett par gir drivspenning (12VDC) de andre NMEA inn/ut. Det er disse man kan kople direkte mot PC/VHF osv. - Den andre typen fødes med coax kabel - med 5 VDC og den gir tilbake radiosignal i 1547,2 MHz. Mottakeren sitter i dette tilfellet ikke i antennen, men i plotter/eller i AIS transponderen. I min AIS transponder er det slik. Og jeg mener roaldbj's transponder er det på samme måte. Du kan ta ut GPS signal fra transponderens comport, men det er ikke i like fullgodt format, som på en dedikert antenne. Så du må nok ha separate antenner til disse. Geir PS. Russisk tråler du lixom... hehe.. Redigert 12.Oktober.2007 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 (redigert) Bekrefter at jeg kan lese signalene fra com-porten på transponderen med egen programvare som følger med. Her kan jeg via PCen overvåke alle signaler som mottas og som sendes. Dette har jeg tidligere lagt ut i annen tråd. Koblingen fra com-porten til navigasjonssystem er litt forskjellig mellom ulike systemer, det var bl.a. spesifikasjon for Raymarine-systemet som var aktuell for meg. Videre kan AIS transponderen oppgraderes med egen software - men nå er jeg langt utenfor tråd-emnet. Redigert 13.Oktober.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Er det slik at AIS må ha egen GPS antenne, eller er en sentral antenne nok, hvor fra alle de andre instrumentene henter signalet? En AIS transponder må ha egen antenne for å virke, denne er av coax type. Grunnen til dette er at den bruker klokke fra gpsen for å beregne når den skal sende. Klokkesignalet fåes ikke via nmea... En kan likevel motta AIS uten gps antenne... Så tilbake til plassering av gps antenne folkens Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 13.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 En kan likevel motta AIS uten gps antenne... Låne litt antennesignal fra VHF'en altså? er det det du mener? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Låne litt antennesignal fra VHF'en altså? er det det du mener? Niks! Jeg mener at du ikke trenger en gps antenne for å ta i mot AIS signaler, vi holder oss til GPS antenne i denne tråden tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 13.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 thanx Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.