Jump to content

Montering av GPS antenne

oddgeir

Recommended Posts

Tråden heter riktignok "Montering av GPS antenne", men det er vel ikke den største avsporingen her på BP å informere litt om grunnen til de tre antennene. Raymarine antennen var orginalmontert og er knyttet til Seatalk hs kommunikasjonssystemet ombord.

AIS senderen (den fremste) må ha separat GPS mottager med spesielle krav til mottagerstabilitet, anvender bl.a. RAIM signalbehandling. RAIM er en forkortelse for Receiver Autonomous Integrity Monitoring, en teknologi utviklet for å måle integriteten av GPS signalene i et GPS mottager system. For min egen AIS sender er det opplyst at "ProAIS-B has an internal high performance 16-channel RAIM DGPS receiver, ready for SBAS services (WAAS, EGNOS and MSAT).

For at de andre medlemmene skal kunne aktivere VHFens mulighet for direktesending av nødsignaler har jeg koblet en separat GPS mottager til VHFene ombord. Disse kan da stå på med posisjonsangivelse uten at navigasjonssystemet trenger å stå på. De skrur bare på VHFen og aktiverer den, uten at andre apparater trenger å skrus på.

(Men jeg har bare en radarantenne - beklageligvis)

Jeg må montere ekstern GPS antenne på båten, og har så vidt jeg kan forstå 2 alternative metoder.

Antenner montert rett på pushpit'en blir sårbare både for støy/dempning og skader.

Alternativene må da vel være flere enn de 2 du har nevnt ?

Skal du f.eks. ha flere antenner enn GPS og VHF - f.eks. antenner for TV/radio, navtex, AIS, vil du ha behov for å plassere disse også.

I såfall bør du vurdere å montere egen antennemast akterut - festet til pushpit. Da kommer antenne høyt og fritt og ute av veien.

Selv har jeg montert 5 antenner på denne måten og er veldig fornøyd.

Du må uansett bore hull for kablene. Syntes selv at det er greiest å ta alle i en skottgjennomføring.

Det finnes greie kabelgjennomføringer i handelen som tar flere kabler samtidig. Som f.eks.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jeg har satt (min eneste) GPS antenne på pushpiten.

Kabelen kunne teoretisk gått inni pushpit-røret, men den eneste støtta som er åpen fra under dekk er opptatt av lanternekabelen.

Viktig å sette antenna på det nederste og ikke det øverste 'nivået' på pushpiten for at ikke liner o.l. skal få tak i den så lett.

Dette er antenna til kartplotteren, og så tar jeg ut NMEA data til VHFen og AIS mottakeren fra denne.

Har reserve-GPS ombord i form av Clas Ohlson GPS "mus" som kan kobles til PCen på kartbordet. Til vanlig får også PCen NMEA data fra kartplotteren via RS-232 plugg (D-sub mini) på bryterpanelet ved kartbordet.

Antenna sees rett ved min høyre albue her:

garmin_antenne.jpg

En "fan-out" på 3 (VHF, AIS og PC) går greit på den ene NMEA porten på kartplotteren (Garmin GPSmap 192C). Den andre NMEA porten på plotteren bruker jeg foreløpig ikke.

S/Y Surprise

Spørsmålet er hva som lønner seg:

Antennen skal stå fritt.

Vi befinner oss inne i en halvkule av satelittbaner. Jo bedre skjæring det er på rangene, jo bedre navigasjon. Det er ikke til noen nytte å motta en bråte satelitter dersom de befinner seg rett over hodet alle sammen.

Jeg har de primære GPS antennene på en mast bak på båten, og de mer sekundære montert på rekkefester.

For å unngå forstyrrelser på satelitter som står lavt, har jeg satt elevasjonsmaske til 10 grader.

Avventer det til Galileisystemet er operativt, da øker nøyaktigheten betraktelig, visstnok til 1 meter.

Da tror jeg du skal få vente en stund. Dessuten har det ingen betydning for nøyaktigheten av et GPS kompass. De er allerede svært gode. Furuno sier en nøyaktighet på 0.8 grader, og da er man i nærheten av en svindyr gyro som aldri blir bedre enn 0.5 grader.

RAIM er en

RAIM er ikke noe mer hokuspokus enn at mottageren begynner å regne på pseudoranges når den mottar 5 eller fler satelitter og ser på hvor sannsynlig målingen er. Har den i tillegg exclusion forkaster den en pseudorange som er usannsynlig. Dette gjør de fleste mottagere.

Det ble etter hvert en interessant diskusjon dette. Avveiningen mellom det estetiske, det praktiske og det kvalitativt beste signalet.

Jeg mener, og flere med meg, at en flushmontering er det mest elegante og estetisk riktige.

Om det er slik at dette reduserer kvaliteten på GPS-signalene i så stor grad at det går utover navigasjonen, så må en slik løsning forkastes.

En stor mast bak på seilbåten oppfyller utvilsomt kravet til kvalitet på signalene, men vil, etter min mening få seilbåten til å se ut som en russisk tråler.

Det mest vanlige er vel montering på pushpit, med den risiko det medfører mhp skade av antenne. (selvopplevd)

På fly er antennene flushmontert på utsiden av skroget, og er godkjent etter alle kunstens regler.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

ProNav som forhandler den AIS senderen jeg benytter har fått typegodkjent systemet i et tysk laboratorium, og ifølge spesifikasjonene skal jeg benytte en medfølgende GPS. Hvorvidt signalet fra denne GPSen også kan splittes og benyttes for andre enheter har jeg ikke testet ut. Jeg har heller ikke sjekket med eksempelvis hyperterminaltilkobling om den medfølgende GPS antennen sender ordinære NMEA setninger, men skulle anta det.

Transponder.

Mottageren trenger vel ikke GPSantenne?

Nei du trenger ikke GPS signal inn på AIS mottakeren, men f.eks. på Nasa's AIS Engine kan du kople GPS'en til denne

for at du skal kunne bruke en og samme comport på PC'en for både AIS og GPS inngang.

Å kople AIS og GPS på hver sin comport på PC'en er også en løsning.

Vedr. GPS på transponder så kan ikke alle antenner kombineres uten videre. Årsaken er at det finnes typer GPS antenner.

- SMART antenner. De kjennetegnes med flere trådpar til/fra antennen.

Ett par gir drivspenning (12VDC) de andre NMEA inn/ut. Det er disse man kan kople direkte mot PC/VHF osv.

- Den andre typen fødes med coax kabel - med 5 VDC og den gir tilbake radiosignal i 1547,2 MHz. Mottakeren sitter i dette tilfellet

ikke i antennen, men i plotter/eller i AIS transponderen. I min AIS transponder er det slik. Og jeg mener roaldbj's transponder er det på samme måte.

Du kan ta ut GPS signal fra transponderens comport, men det er ikke i like fullgodt format, som på en dedikert antenne.

Så du må nok ha separate antenner til disse.

Geir :seeya:

PS. Russisk tråler du lixom... hehe..

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Bekrefter at jeg kan lese signalene fra com-porten på transponderen med egen programvare som følger med. Her kan jeg via PCen overvåke alle signaler som mottas og som sendes. Dette har jeg tidligere lagt ut i annen tråd. Koblingen fra com-porten til navigasjonssystem er litt forskjellig mellom ulike systemer, det var bl.a. spesifikasjon for Raymarine-systemet som var aktuell for meg. Videre kan AIS transponderen oppgraderes med egen software - men nå er jeg langt utenfor tråd-emnet.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Er det slik at AIS må ha egen GPS antenne, eller er en sentral antenne nok, hvor fra alle de andre instrumentene henter signalet?

En AIS transponder må ha egen antenne for å virke, denne er av coax type. Grunnen til dette er at den bruker klokke fra gpsen for å beregne når den skal sende. Klokkesignalet fåes ikke via nmea...

En kan likevel motta AIS uten gps antenne...

Så tilbake til plassering av gps antenne folkens :smash:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...