Jump to content

Kollegastøttegruppe - KSO


roaldbj

Recommended Posts

Jeg tror vi har diskutert tidligere her på Båtplassen om vi skulle ha en innsatsgjeng - kall det gjerne kollegastøttegruppe (KSO) - hvor medlemmer med erfaringer innen ett område kunne hjelpe andre mindre erfarne kollegaer.

 

Det er åpenbart mange områder hvor det er greit å få hjelp av erfarne båtkollegaer innen områder som:

- oljeskift

- vinterkonservering

- kobling av radar

- kobling av vhf

- kobling av ekkolodd/dybdesensor

- kobling av kartplotter

- vansker med vanninntregning i pakkboks

- baugpropell (styring, vedlikehold, anoder)

- anode-vedlikehold

- bunnstoff

- ankervinsjer

- varmtvann

- strøm ombord

- TV ombord

- PC ombord

- Nettverk ombord

- Elektrisk utstyr som radar, vhf, kartplotter, dybelogg

- Leselys

- Ankerlys

- og myyyye annet

 

Jeg har levd noen år og har fått mye hjelp fra innsatsvillige båtvenner.

Jeg begynner nå å nærme meg en fase hvor jeg har lyst til å hjelpe andre.

Hvordan kan vi utvikle dette hjelpesystemet på BP?

Jeg ønsker å formulere dette positivt som en sosial kollegial støtteordniing - K for kollega, S for støtte, og O for ordning.

 

Min visjon er at vi på båtplassen kan utvikle verdens beste maritime KSO.

 

Hva sier mine kollegaer her på BP?

 

Utvilsomt er Ingar ærespresident i den maritime KSO klubben.

Link to post
Share on other sites

Dette er selvsagt en god tanke Roaldbj, men det er grunn til å tenke litt høyt rundt en slik ordning. Dette blir en blanding av dugnad og svart arbeid. Tilsvarende "ordninger" har blitt testet ut blant håndverkere uten at det ble noen suksess, særlig hos skattemyndighetene. En annen side er hvem som skal ha det økonomiske ansvaret i de tilfellene "kamerat-fiksing" ender i havari, eller skade på båt og utstyr. Men en rådgivingstjeneste er jeg helt klar for, hvor medlemmene kan forsøke å definere sin egen kompetanse.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Ja da,

kollegialt støtte arbeid har alltid potensiale for at det går bra og at det ikke går bra.

 

Min erfaring er at jeg har lært svært mye av kollegaer på sjøen, og jeg er villig til å forsøke å videreformilde noe av dette til andre kanksje litt mindre erfarne enn meg.

 

Men det er klart- dresom dette er uønskelig, så er det greit for meg.

Link to post
Share on other sites

Tja jeg synes det var en velig god ide' jeg. Og "foreningsarbeid" tror jeg neppe skatte myndighetene er særlig interessert i.

 

- og båtplassen er jo i grunn en veldig god begynnelse. En "båtforening" på tvers av båtforeningene kunne jo medføre mange nye impulser og nytenkning.

Link to post
Share on other sites

En annen side er hvem som skal ha det økonomiske ansvaret i de tilfellene "kamerat-fiksing" ender i havari, eller skade på båt og utstyr.

Hvis noen i båthavnen spør om en hjelpende hånd til noe som jeg kan bedre enn ham/henne så hjelper jeg selvfølgelig. Det er også klart at dette er "en hjelpende hånd" og at det er den som ber om hjelp som sitter med alt ansvar i og med at jeg ikke på noen måte tar betalt.

Jeg er heller ikke fremmed for å be om hjelp selv, og det vil jo være mitt ansvar om ting går til helv...

 

Dette kan jo sammenlignes med endel tråder her på forumet, en spør om løsning på et problem og får 17 forskjellige svar :lol: Hvis man da følger et råd som gir masse problemer, har man jo selv ansvaret.

Og her på forumet er jo alle i større eller mindre grad anonyme og man har derfor ikke mulighet til å vite hvilke(t) av de 17 rådene som er riktige og hvilke som er bare sprøyt...mens når man tropper opp for å hjelpe så er det som regel fordi man har blitt spurt, basert på kunnskaper/ferdigheter som spørsmålstilleren vet du innehar (hvis ikke så hadde du ikke blitt spurt).

Så ja, kollegastøtte er helt sikkert noe som flere ville sette pris på, man må bare være klare på hvem som sitter med ansvaret uansett

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Emneoversikten her på båtplassen dekker det du etteryser her mener jeg. Her finnes det meste av det man kan lure på ang båt. Og det som ikke allerede ligger der, får man som regel raskt svar på når man legger inn en ny tråd her. Svarene man da får er ofte forskjellige ang valg av løsninger, og jeg er redd de valgene som evt ville bli gjordt i praksis med en slik "gruppe" også ville ha for store kvalitetsmessige sprik. Og hvem er til syvende og sist ansvarlig for arbeidet som blir utført ? Er det da mange her som ønsker å stille gratis opp og utføre alle typer arbeid på andres båter ? Jeg tror ikke dette ville la seg realisere i praksis. La oss svare på det vi vet her på forumet, og heller hjelpe andre i gang på denne måten.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hei GeV

 

Jeg oppfatter det som at man kanskje tenkte på praktisk hjelp ved fysisk frammøte?

 

Eksempel 1:

 

Per har kjøpt seg kartplotter, men har ikke peiling på hvordan han bruker den riktig. Pål - som har samme type plotter og lang erfaring med den - tropper opp, og gir Per en leksjon i hvordan han skal konfigurere og bruke den.

 

Eksempel 2:

 

Knut lurer på hvordan i all verden han skal få ut vannpumpa si. Ørjan har gjort dette før på samme type motor, og stiller opp som konsulent.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter det som at man kanskje tenkte på praktisk hjelp ved fysisk frammøte?

 

Det var slik jeg og oppfattet det ja, men kanskje ikke godt nok forklart :wink:

Jeg mener fremdeles at vi har det vi trenger her uten at vi trenger en "gruppe" for å utføre dette her. Jeg var selv i båten til et hyggelig medlem her i forrige uke og fikk mange fine tips og inntrykk på denne turen. Og dette praktiseres jo for mange andre enn meg og her på forumet. Jeg tror de fleste her inne opplever det slik også som du beskriver. Nemlig at det faktisk er noen som vil stille opp som "konsulent" når noen sliter med det tekniske e.l. Jeg har får mange slike tilbud her de årene jeg har sittet å skrevet og lest her inne.

Men for all del. Det er prisverdig at folk stiller opp for hverandre. Men det tror jeg de fleste her inne kommer til å gjøre fortsatt, uten at de er organisert i en egen "Mr. Fix It" gjeng :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Det var slik jeg og oppfattet det ja, men kanskje ikke godt nok forklart :wink:

OK. Da har vi oppfattet det på samme måte. Om det er behov for å lage noe mer organisert rundt dette vet jeg ikke. Vi har jo (eller hadde?) denne speiderordningen. Vet ikke hvordan det har fungert.

 

Kanskje roaldbj kunne utdype litt?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner også flere "snekker Andersen" typer både her på forumet, og i egen omgangskrets som sannsynligvis ville stille raskt på slike forespørsler i en organisert gruppe. Men feilen er at kunnskapsnivået er langt under det som kan anbefales i denne sammenheng. Så igjen tror jeg det er best at hver enkelt vurderer tips og råd her på forumet, og selvsagt ta i mot "konsulenter" som vil stille opp. Men da er det opp til hver enkelt å vurdere kvalitetene til den som stiller. Det er ikke lett å "kvalitets sikkre" alle som evt skulle vært med i en organisert gruppe :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Selvsagt må det hele og fulle ansvaret ligge på den som skal ha utført "oppdraget". Det jeg tenker på er om en liste over "hvem-kan-hva (og hvor)" kunne vært praktisk, slik at man lettere kan finne riktig "konsuent" å kontakte på IM.

Er egentlig ikke i det negative hjørnet i kveld :wink: . Men kan ikke la være å kommentere dette. Denne lista finnes jo allerede her ! Søk etter det du lurer på, eller let i emneoversikten. Der er navnene (nick) på alle med kompetansen de skriver om. Enklere kan det vel ikke bli ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

God idè, men litt enig med GeV i at muligheten ligger der alt. Det hele er jo avhengig av geografisk avstand, og det begrenser jo mulighetene ganske betydelig.

 

MEN; det jeg har savnet er en mulighet til å gruppere, eller sortere medlemer etter bosted eller båttype. Dette er jo informasjon som ligger i avartar, men jeg savner en databasefunksjon som gjør at vi kan sortere dem ut. Dessuten burde det være obligatorisk å legge inn info om bostedsfylke og type båt. Dette ville gjøre det enklere å stille spørsmål direkte, f.eks. slik det foreslås av trådstarter

Link to post
Share on other sites

God tanke. Et eget emne hvor medlemmene lister sine "kompetanseområder" er kanskje en idè? Skattemyndighetene sier vel ingenting til denne type arbeid hvis man bistår med arbeid som man ikke driver med daglig. Tror det er sånn at det kun er skattepliktig hvis en elektriker utfører dugnadsarbeid innen sitt fagfelt.

Link to post
Share on other sites

MEN; det jeg har savnet er en mulighet til å gruppere, eller sortere medlemer etter bosted eller båttype. Dette er jo informasjon som ligger i avartar, men jeg savner en databasefunksjon som gjør at vi kan sortere dem ut. Dessuten burde det være obligatorisk å legge inn info om bostedsfylke og type båt.

 

Jeg savner også de søkefunksjonene. Men synes ikke at det skal være obligatorisk. Dette er jo tross alt et åpent forum hvor man kanskje ikke vil gi ut så mye informasjon om seg selv. Dessuten er det ikke sikkert vedkommende VIL bidra heller. Men å søke etter de som har lagt seg inn med all info synes jeg er en god ide.

 

 

God tanke. Et eget emne hvor medlemmene lister sine "kompetanseområder" er kanskje en idè? Skattemyndighetene sier vel ingenting til denne type arbeid hvis man bistår med arbeid som man ikke driver med daglig. Tror det er sånn at det kun er skattepliktig hvis en elektriker utfører dugnadsarbeid innen sitt fagfelt.

 

Det stemmer det etter hva jeg har fått med meg. Var ikke taket 1000,- for en jobb i mnd eller noe slik? Er det noen som har litt peiling på dette?

Link to post
Share on other sites

Men synes ikke at det skal være obligatorisk.

 

Et minimum om bosted bør være obligatorisk. Fylke, Kommune, Hjemmehavn. Man opprettholder jo likevell anonymitet om man oppgir fylke. Ja sågar kommune. Det ville lette søkemekanismen til å finne fram til noen i nærheten, dersom fykje var obligatorisk. Et minimum som bør :smash: inn.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg ble litt paff når jeg leste et tidligere innlegg i tråden som tok opp svart arbeid og arbeidsring ?

 

Saft Suse! Er det ikke lov å hjelpe noen uten at over-myndighet-kinkador-Prins John av Nottingham skal ha et ord med i laget ??

 

Hvis man lager et lite register over forskjellige type jobber (oljeskift, elektro, navigasjons utstyr, etc.) og så kan man melde seg på om man har litt kunnskap på området ? Aner ikke hvordan det løses i praksis på InVision, men kanskje det kan gå ? Kanskje medlemmene av gruppen kunne få en mail sendt av den som ønsker "type" arbeid utført i postkassen som IM, og så svare tilbake ved anledning ? Selvsagt må det være lov å la være om det ikke passer eller man ikke har tid. Et "nei" må godtas uten sure miner om ikke gruppens medlemmer har anledning eller tid.

 

Jeg synes ideen er veldig god, og vil prøve å hjelpe etter beste evne, som forøvrig ikke alltid er like bra :wink:

 

Forøvrig skulle jeg gjerne hatt hjelp til å installere en baugpropell i en nyinnkjøpt Nidelv 28 -82 mod. ved anledning, om det passer da :seeya:

 

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

synes det er et kjempe forslag!

 

ser for meg at de som har et problem legger ut et hint om at de trenger hjelp og om noen kan stille feks på lørdag klokken 14

 

Kan ikke forstå at skattemyndighetene kan blande seg inn i dette, men skal høre med min bror som jobber for fylkeskattesjefen

Redigert av adanedehl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg ble litt paff når jeg leste et tidligere innlegg i tråden som tok opp svart arbeid og arbeidsring ?

 

Saft Suse! Er det ikke lov å hjelpe noen uten at over-myndighet-kinkador-Prins John av Nottingham skal ha et ord med i laget ??

 

Det var sikkert meg du tenkte på!?

Men det er ikke helt unaturlig at temaet diskuteres før visjonen til "roaldbj" blir virkelighet (verdens beste maritime "KOS", har du vært på kurs "roaldbj" :wink: )

 

Det at du måker snø for naboen, tar inn posten når han er på ferie, går i butikken for gamle folk også videre, har ingenting med skatteunndragelse eller svart arbeid å gjøre.

Det er først når "virksomheten" får et preg av næringsvirksomhet, det vil si en vedvarende virksomhet med erverv som formål, det er da det i følge lovverket er næringsvirksomhet som skal beskattes. La oss si at jeg er en hai til å montere kartplottere fra Simrad, eller baugpropeller fra Sleipner. Jeg bor i Oslo, har ADHD og elsker å montere utstyr for andre. Det koster meg litt kroner å komme meg rundt pluss at det tross alt er litt jobb. Simrad tar 25 000.- for hele pakken, jeg tar 5000.- og en flaske Donaldbrus. Jeg slipper å betale arbeidsgiveravgift, skatt og moms, og konkurrerer derfor på ulike vilkår, men jeg er en aktør i markedet og bør følge spillereglene. Rekker jeg 10 installasjoner på en hektisk vår, tjener jeg 50 000.- og 10 flasker Donaldbrus...

 

Selv om dette i utgangpunktet skal fungere som en tjenestering(?), blir det i praksis vanskelig å unngå at det betales penger for en del av hjelpen.

 

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva visjonene til "roaldbj" går ut på, om det var muntlig hjelp eller praktisk hjelp han tenker på. Den første varianten har vi her på Båtplassen, så han tenker kanskje på praktisk hjelp?

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...