Jump to content

Hvor mye dekker du til båten om vinteren +


Rastløs

Recommended Posts

Jeg skal ha en båt i boblehavn for første gang. (Seilbåt uten teakdekk)

 

Hvor mye er det egentlig vanlig å dekke til båten når den ligger på sjøen. Holder det med å legge en pressening over cocpit , eller bør man legge over hele båten ? ( skal ligge i frognerkilen og jeg antar at det står på både litt sjø og vind

i løpet av vinteren

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten tåler jo vinterværet men tildekking reduserer jo slitasje og snømåking. Skal du bruke båten i løpet av vinteren er det jo greit å ikke pakke den inn alt for mye. Jeg pakker ikke inn i det hele tatt da jeg ikke vil gå glipp av de fine vinterdagene på sjøen :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Gamlebåten min, som kun hadde teak i cockpiten lå utildekket de to årene jeg hadde den. Hadde gjort det samme hvis jeg fortsatt hadde den båten, men nå har jeg 48 fot med teakdekk som skal nates opp ila. vinteren, så da må jeg nok innse at jeg må pakke den inn for en periode, men så snart arbeidet er gjort skal all tildekking av slik at man kan komme seg utpå og nyte de fine vinterdagene på sjøen. De er det mange av! Nabobåten her har ligget utildekket i 7 år, og den er veldig fin å se på. Nå skal det også være sagt at hun vasker båten skikkelig på våren, noe jeg aldri gjør

Link to post
Share on other sites

I fjor hadde vi en knapp uke med snø som la seg, og det var vel opp i 15 cm med snø i noen dager. Jeg måket av båten denne dagen. I vinter vurderer jeg presenning over cocpit på skrått, ikke fordi båten ikke tåler det men fordi motorlukene ikke er lett å få opp når det har frøset på. Ellers så vil nok snø skli av båten om en har pressenning på toppen også, på flybridge kallesjen min blir snøen liggende...

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kun ha en presening over bommen, og helt bak til akterstaget. Skal heller ikke gå lenger ned enn til toppen av rekkewiren. Unngår da de verste snømengdene i cocpiten. Vinden blåser lett igjennom preseningen. Da er det også raskt å fjerne denne hvis en tur frister mye.

 

Her i Kr.sand hadde vi mye snø i fjor. Men det som kom ned, kom tidsmessig konsentrert. Slik håper jeg det fortsetter fremover også :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Her i Kr.sand hadde vi mye snø i fjor. Men det som kom ned, kom tidsmessig konsentrert. Slik håper jeg det fortsetter fremover også :wink:

 

bilde007.jpg

 

Stemningsbilde fra båthavnen i dag……ehh fra forrige vinter… Det var en Elwaro som fikk 1,5 m snø innabords…

 

Håper på en mer moderat vinter i år, dvs ikke så umenneskelig mye snø.

 

Forøvrig er det full tildekning i vinter med kjølen på land...båten ble tatt opp i dag......det er nå vinterdepresjonen setter inn...

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker å kun dekke cockpit, men lurer litt på hvordan det skal gjøres? Dersom seilene pakkes vekk, er det enkelt. Men hvis seilene og lazyjack/bag blir værende over vinteren her i Stavanger er jeg ikke sikker på hvordan det bør festes.

 

Hva tenker folk om å ikke pakke ned seil for vinteren?

 

Båten skal ligge på vannet, og når de fine dagene kommer, vil vi bruke båten, med eller uten seil.

Link to post
Share on other sites

Blir fjerde vinteren seilbåten skal på land; første året med blytung heldekkende formsydd presenning, andre året ikke tildekket i det hele tatt og tredje året tildekket fra masten og bakover med en gjennomsiktig solid lettpresenning.

 

Og hva har forskjellen vært disse årene med hensyn til skader, lekkasjer, skittenhetsgrad om våren osv osv? Tja, det lurer jeg egentlig fortsatt på! Var det egentlig noen forskjell? Tror ikke det!

 

I morgen skal båten på land og jeg har ikke bestemt meg for hva jeg gjør, lar tilfeldigheten råde kanskje. :rolleyes:

 

Håper at været/vinden blir slik i morgen at vi seiler båten og så pakker (ruller sammen) vi ned seilene i lange pølseposer laget av vanntett/pustende stoff, og legger seilene på tørt loft over garasjen.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

När jag köpte min nuvarande båt för tre år sedan så frågade jag Princess-importören i Sverige hur dom gjorde med lagerbåtar som låg upplagda över vintern. Dom svarade: Om båten har teakdäck så täcker vi den, om inte teakdäck så låter vi den ligga otäckt.

 

Väl värt att fundera på innan man lägger/beställer snyggt men underhållskrävande tekdäck på sin båt!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke ha på noen verdens ting.

Så lenge jeg bodde i Oslo hadde jeg 'skråtak' presenning for at snøen skulle skli av. Her i Stavanger har jeg ikke på noe, siden det ikke kommer noe nevneverdig snø. Presenninger blafrer og sliter på mer enn bare kalesje/sprayhood...

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...