Jump to content

jabsco-do-problem-få-inn-vann


greiegry

Recommended Posts

Hei!

 

Har søkt etter gode råd om do-problemer, men finner ikke "noe som passer for meg". Derfor ett par spørsmål til dere som har dårlig erfaring med toaletter!!!

 

Jeg har to jabsco-doer - en som går til septik, en som går rett ut. Begge er kranglete - dvs. jeg får ikke sugd opp vann.

 

Jeg har sjekket pakningene og begge er intakte. Hvis jeg pumper små, kjappe tak, så får jeg inn nok på den ene til at det duger. På den andre kommer det ingenting.

Jeg har som sagt skrudd fra hverandre topplokket og forsøkt legge inn ny pakning - uten mer fart på systemet.

 

Kan noen fortelle meg nøyaktig hva jeg skal gjøre??? Ser noen skriver det er som oftest feil ved venderen. Fint det, men hva gjør man da? Skifter ut hele greia? Så også et råd om å helle masse vann nedi for å få opp trykket. Funker isåfall det? Jeg har prøvd, men hadde ikke stort hell med det heller.

 

Ser også at noen foreslår å smøre o-ringen. Etter hva jeg har lest i bruksanvisningen (den er dårlig), så skal man IKKe gjøre det? Jeg har sjekket at det er fri passasje for vannet inn til pumpehuset, ikke noe som blokkerer for vanninntaket.

 

Hadde vært ok å gå på do igjen uten å be til høhyere makter for at skiten blir skyllet ned!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Du kan ha luftlekkasje på sugesiden (utenfor dassen). Ta av vannslangen og tett slangestussen med hånden, pump og kjenn om du får skikkelig vakuum, hvis ikke er der feil i pumpen. Får du vakuum er der feil utenfor dassen.

 

Pumpene varer ikke evig og til tider er det ikke godt nok med pakningsskift...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet i fjor . Løste det ved å bytte den store pakkningen i topplokket. Ser at du allerede har gjordt det, så feilen din ikke er der. Slik jeg husker toalettet er det det bare en pakning til som påvirker vannpumpinge inn i toalettet og det er gummiringen rundt plata i bunnen av stempelstanga. Den følger også med i service-kit'et.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Før du skrur opp pumpe etc:

 

Pumpa på mitt do hadde samme dårlige sugeevne i tillegg til at pumpa gikk tregt eller "slapp" helt. Da fikk jeg tips fra en Lars her på baatplassen, om å bruke en liten skvett med matolje i doen. Etter noen få 'pump' så funket pumpa helt fint!

 

Prøv dette før du skrur saken fra hverandre!

 

 

Mvh

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Ta og se på inntaket mulig det er noe som ligger i vegen.Hadde samme problem her men jeg byttet gjennomgangene i båten viste seg att jeg ikke hadde spart på sika lå en kladd i vegen.Jeg fikk staket dette ut med ett rør mens jeg lå på vannet.Tok av slangen stengte inntaket først og satt på en annen salnge til over vann linja og staket med røret.MvhBjørn :wink:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...