Jump to content

Trenger jeg sikring på startmotoren?

ooma

Recommended Posts

Kanskje på tide med noen oppdateringer her. 

Noen som har nye erfaringer, tall og løsninger?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har montert sikringsholder med 450A sikring på kabel fra startbatteri før hovedbryter. Kabel (50mm2)fra startbatteri til sikring er 80cmlang og ligger inni et fleksibelt rør for ekstra beskyttelse. Kabelsko er klemt med orntli tang beregnet for slike kabelsko. Føler meg ihvertfall tryggere med det slik i tilfelle det skulle bli brudd i motorrom. Kabel fra hovedbryter til start er lagt inni gjennomsiktig vannslange for ekstra sikkerhet. Har og borret noen små hull på nederste punkt på denne slangen i tilfelle kondens/vann skulle sive inn mellom slange og kabel. Om alt dette er nødvendig.. tja.. jeg syns det ☺

Redigert av boble65 (see edit history)

Eg meiner at kortslutningssikker forlegging av kabler til starter, og framlegg uten sikring er det som skal til.

Tenk på ein slik sikring som ryk i utide, noko som kan skje. Dermed har dynamoen mista kontakten med batteriet, so den sprett opp i ein voldsom spenning eit lite øyeblikk. Denne spenningspeaken svir i løpet av tusendeler av eit sekund all elektronikk, som dioder og regulator i dynamoen, som dermed er boss.

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)

Eg meiner at kortslutningssikker forlegging av kabler til starter, og framlegg uten sikring er det som skal til.

Tenk på ein slik sikring som ryk i utide, noko som kan skje. Dermed har dynamoen mista kontakten med batteriet, so den sprett opp i ein voldsom spenning eit lite øyeblikk. Denne spenningspeaken svir i løpet av tusendeler av eit sekund all elektronikk, som dioder og regulator i dynamoen, som dermed er boss.

Magne

lading fra dynamo går rett på forbruk. Så det går nok fint☺

Og hvor sikkert er det egentlig med så store sikringer ? Er redd det gir en falsk trygghet for det kan vel skje mye galt før en så stor sikring ryker, men bedre enn ingenting kanskje,,

vil tro sikringen ryker lenge før en 50mm2 kabel. Denne er jo kun til starter. Intet annet ☺ Funker ikke dette så tar jeg det jo bare bort ☺ en har jo hovedsikring på forbruksiden. Skulle uhellet skje så vil det jo isåfall gå mye værre uten sikring.. Redigert av boble65 (see edit history)
.FrodeB : 200A sikring tåler fint 400A i noen få sekunder uten å ryke, men vil alikevel ryke ved en permanent kortslutinug før det starten noen brann.

Stjerneeksempel på falsk trygghet. :thumbsup:

Huff, ikke pent av meg kanskje, men det var akkurat dette jeg tenkte på. Men 200 amp sikring for å starte en TAMD 41 hørtes smått ut,  men går det så går det :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hei,

Som flere skriver her, de har knapt sett en en eneste båt med egen sikring på start. På biler fins det ikke en gang en egen bryter, og det er ikke mange bilbranner som skyldes startkretsen. Rent teknisk så er det spenningsfall, mellom kabel og kabelsko, mellom kabelsko og terminal på bryter eller sikring, og I disse. For at en sikring skal brenne av må den representere noe motstand. Hver og en av disse utgjør noen milli ohm, og summen av disse lager spenningsfall.

Effekt (P)= UxU/R. Da er det lett og se at en spenningen går ned på startmotoren I tillegg til at motstand I kretsen øker. Med andre ord, en liten økning I motstand gir vesentlig effektreduksjon på startmotor.

Hvorfor sikres da thrustere og vinsj. Jo disse brukes bare når motoren går og da finnes det en strømproduskjon. Om thrustere og dynamo og batterier er rett dimensjonert så klarer disse fint å holde spenningen så her betyr ikke spenningsfallet over sikringen like mye.

Om noen vil se en båt med sikring på startmotoren er det bare å komme til meg. Har satt inn ANL sikringer på alle store forbrukere, også startmotor.

Om man ser på ABYC (American Boat and Yacht Council) sine krav til installasjoner i båter hva gjelder nettopp dette krever de sikring i løpet av de første ca 18 cm av kabel fra batteri, med kortsluttningsrisko som årsak.

Her er link til en utmerket side om nettopp sikring av batteribank:

http://www.pbase.com/mainecruising/battery_fusing

FrodeB : ..men vil alikevel ryke ved en permanent kortslutning før det starter noen brann.

Det var akkurat den uttalelsen jeg reagerte på, for når en brannmann under et sikkerhetskurs får en dott med stålull til å gløde å ryke bare ved å holde stålullen inn til polene på et lommelyktbatteri så tviler jeg på at en 200 amp sikring ryker før stålulla gløder.

Nå ligger det sikkert ikke stålull rundt omkring i båten, men batteriet i en båt er jo en tanke større enn et lommelyktbatteri så det kan jo være andre ting som lett kan ta fyr og lenge før sikringen ryker. Sikringen vet neppe om det er et startforsøk eller en kortslutning på gang.

Ikke dermed sagt at jeg er imot sikringer, det er helt klart bedre enn ingenting med tanke på brannsikkerhet, men at den konsekvent forhindrer brann er vel litt feil å si når man snakker om så store sikringer. Da er det falsk trygghetsfølelse. :smiley:

Jag har gått en annan väg. Jag vill inte ha en enda kabel i båten som inte är säkrad med rätt säkring. Jag vill heller inte ha säkringar på flera 100 amp. Jag har en huvudsäkring som klarar max förbrukning och vad generatorn klara att ladda som max, ca 100 amp. Den säkringen klara då inte startmotorn därför har jag satt in en elektrisk huvudströmbrytare som överbryggar denna säkring den sekund startmotorn drar, huvudströmbrytaren får ström från startnyckeln på samma sätt som startmotorn och jag kan leva med att kablarna till startmotorn är osäkrade denna sekund.

Hälsningar Ove

Jeg har opplevd nyere motorer som får feil/ forstyrrelser på elektronikken hvis man ikke legger pluss og minus hovedstrømkabler sammlet .   Dette står også i innstalasjonsmanualer til flere motorer.    Dette er konkrete feil som blir bra med en gang man legger kablene sammlet,så å legge de adskilt for å hindre brann er ikke en mulighet lenger på flere moderne motorer.

Startmotoren på en vanlig dieselmotor på f.eks. 100-300 hk er nok noe større enn fjordgrynt antyder.

2-3 kW er jo vanlig, så A-tallet må nok dobles i mange tilfeller.

Jag hat haft denna lösning i mer än tio år. En gång har det fallerat, och det var när min motor skar och satt helt fast mellan Onsala och Laesö. Jag försökte då att starta och då blev spänningen så låg att den elektriska huvudströmbrytaren inte orkade hålla ihop kretsen och säkringen gick, vilket kanske var lika bra.

Hälsningar ove

Smart løsning rent funksjonelt, men den bringer inn massevis mulige feilkilder som hver og en kan føre til at man ikke får start. Simple is beautiful, and simpler is safer.

Jeg har opplevd nyere motorer som får feil/ forstyrrelser på elektronikken hvis man ikke legger pluss og minus hovedstrømkabler sammlet . Dette står også i innstalasjonsmanualer til flere motorer. Dette er konkrete feil som blir bra med en gang man legger kablene sammlet,så å legge de adskilt for å hindre brann er ikke en mulighet lenger på flere moderne motorer.

..?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...