Jump to content

Trenger jeg sikring på startmotoren?

ooma

Recommended Posts

Hei,

Planlegger nytt elektrisk opplegg for tiden. Grubler litt på om det er vanlig med sikring mellom hovedbryter for startbatteri og startmotoren. Hadde ikke dette før og det gikk jo fint. Imidlertid har jeg en gang brent opp kabelstokken på en gammel bil pga kortslutning (gnag) mellom batteri og starter. Det var ikke hyggelig! Men i en bil var det jo bare å stanse motoren, sette på håndbrekket og forsiktig lukke opp panseret for å prøve og se noe i all røyken - for ja det var myyye røyk og brent kabelisolasjon.

Hvordan er det i deres båter? Har dere sikring på startmotoren og startbatteriet?

Oso

Har dere sikring på startmotoren og startbatteriet?

:nonod::nonod: Det er ikke vanlig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vedrørende sikring av kabel mellom batteri og startmotor.

Det er ikke påkrevd med sikring hvis man oppfyller kravene som er beskrevet under.

Unntak for å montere sikring i DC krets.

The main power-feed circuit from the battery to an engine cranking motor, if sheated or supported to protect against abrasion and contact with conductive surfaces. See 7.2

7.2

Conductors that are not sheathed shall be supported throughout their length in conduits, or trays, or by individual supports at maximum intervals of 300 mm.

Det skal ikke være sikringer på kabelen mellom batteri og startmotor.

Kablene skal derimot legges kortslutningssikkert.

Dette oppnåes ved at + og - kablene legges i separate kabler.

Alså enlederkabler.

Jeg lurte på akkurat det samme i forbindelse med oppgradering av el.anlegget i gamlebåten. jeg spurte folk som driver med dette til dagen og de sa at det ikke var hensiktsmessig, fordi man da måtte ha en sikring som tåler en enorm belastning akkurat i innslaget.

:er det noen som har en ide om hvor mye en starter trekker (i A)?

:flag: TrondT

Edited by TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Hmm... jeg har klippet alt i min nye båt og alt skal inn på nytt.

Jeg har vel latt meg overtale av mitt el kyndige familiemedlem at alt burde sikres på et vis.

På mine 6 syl volvo dieseler blir det vel nærmest snakk om et kortsluttningsværn mot startere.

Men tanken på at det går 70mm2 kabler fra batterier inn i en starter med viklinger osv uten sikrin?! Vel jeg syntes det hørtes ganske skummelt ut...?!

At kablene blir lagt kortsluttningssikkert, hjelper vel kun hvis det skulle bli en skade på isolasjonen på begge kablene samtidig.

Men en feil internt i starter vil jo ikke dette hjelpe..??

Jeg vil iallefall ha et vern som første punkt etter batterier. ( hvis ikke det finnes en god grunn til å la være...??)

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Jeg arbeider som elektriker med hovedsak på innstallasjoner ombord i båter.

Jeg har aldrig montert sikring på startbatterianlegg

Nermest mulig etter batteriene monteres en batteribryter.

Denne monteres på en slik måte at den er enkel å nå hvis det skulle være behov for frakobling.

Derfra legges det to kabler + og - til startmotoren.

Dimensjonen bestemmes utfra størrelsen på startmotoren og lengden på kablene.

Batteribryteren og den kortslutningsmessige forlegningen er det som ivaretar sikkerheten her.

Jeg har arbeidet med dette i over 30 år og aldrig opplevd at et slikt anlegg her kortsluttet og ført til at kablene har brent opp

Som regel oppstår en feil i startmotorn slik at den slutter å virke, uten at dette får følger for den øvrige innstallasjonen.

Var det jeg trodde at det ikke var vanlig, men som sagt har jeg brent av en kabelstokk før (riktig nok på bil) så jeg vet at det går......

Blir trolig installert uten sikring som beskrevet ovenfor, men jeg skal passe godt på at ikke kabelen ligger an til gnag. På min gamle volvo 240 hvor dette brant opp skjedde det på grunn av gnag mellom motorblokk og +kabel til starter. Denne går fra venstresiden rundt motoren forran og litt bak på høyresiden på gamle volvomotorer. Rett under viften forran startet morroa selv om kabelen var klamret godt opp og av opprinnelig god kvalitet på isoleringen.

Oso

Jeg har aldrig montert sikring på startbatterianlegg

Nermest mulig etter batteriene monteres en batteribryter.

Det var slik jeg fikk det forklart også...

En starter i bil trekker ca 450A på max belastning!

Dette betyr vel at sikring på starteren er utelukket?

Og hvordan ser forresten en sikring på 450A ut og hva koster den?

Her ser du sikringen, men denne ser ut til å være montert på en holder.

http://www.maritim.no/product.aspx?id=3775...upkey=006001043

Da jeg kjøpte en slik en, betalte jeg noe i størrelsesorden dette for bare sikringen, mens jeg ga i størrelsesorden 300+m for holder.

Hva den holderen som er avbildet under er for noe vet jeg ikke - men det er på det rene at de koplingene som henger under der har ingenting med 500A å gjøre.

-koh

Edited by koh (see edit history)
http://www.maritim.no/product.aspx?id=3775...upkey=006001043

Hva den holderen som er avbildet under er for noe vet jeg ikke - men det er på det rene at de koplingene som henger under der har ingenting med 500A å gjøre.

-koh

Skjønte ikke helt hva du mener nå, er det ikke de to boltene/muttrene som er tilkoblingene :confused:

Vil denne fungere som vern på starter-kabelen? I såfall er det jo en billig forsikring som er enkel å montere...

Det skal ikke være sikringer på kabelen mellom batteri og startmotor.

Kablene skal derimot legges kortslutningssikkert.

Dette oppnåes ved at + og - kablene legges i separate kabler.

Alså enlederkabler.

Tja. det hender at motorer brenner opp.

Når det ikke er et direkte påbud om å montere sikring er ikke dette det samme som "Det skal ikke være sikringer på kabelen mellom batteri og startmotor".

Når man kanskje har en kapasitet på 2000 ampere kortslutningsstrøm fra et batteri og isolasjonen smelter, da kan kablene brenne fast i hverandre. Ikke dumt med sikringer.

I dette tilfellet hadde båteieren griseflaks. Det var releet som tok fyr, og brannen ble stoppet før kraftkablene "ble avisolert mer".

Hvis man får kortslutning og ledningene mellom trøsteren foran og batteriene bak i motorrommet tar fyr, er det bare å hoppe på sjøen. (Hvis man da ikke er så heldig å ha sikring og kanskje brannhemmende isolasjon påkablene).

img_0562.jpg

Edited by Ole Petter (see edit history)
  • 4 months later...

Tja. det hender at motorer brenner opp.

Når det ikke er et direkte påbud om å montere sikring er ikke dette det samme som "Det skal ikke være sikringer på kabelen mellom batteri og startmotor".

Når man kanskje har en kapasitet på 2000 ampere kortslutningsstrøm fra et batteri og isolasjonen smelter, da kan kablene brenne fast i hverandre. Ikke dumt med sikringer.

I dette tilfellet hadde båteieren griseflaks. Det var releet som tok fyr, og brannen ble stoppet før kraftkablene "ble avisolert mer".

Hvis man får kortslutning og ledningene mellom trøsteren foran og batteriene bak i motorrommet tar fyr, er det bare å hoppe på sjøen. (Hvis man da ikke er så heldig å ha sikring og kanskje brannhemmende isolasjon påkablene).

img_0562.jpg

Hei

Jeg råkade ut for dette sommern 2006. Infesningen på solinoiden der + kabelerna går, er lagt av type plast som sprakk og + kabeln datt ned på godset på start motorn resultat Kabelstammen på motor blev svid av Tur teller tar kvellen. ( Det var fare for brand tilløp)

Om jeg hadde haft sikring kanske det hadde reddet meg fra ofrivilgt stop i ferien. Eller ett brand tiløp

Spørmål

Om jeg skall montere sikring så må det vare rett størlse Motorn er en Yanmar med en start motor på 2500 W hvilken amp styrke jeg bruke på sikringen? 2500w/12v=208 amper

Hasse

Edited by hasse (see edit history)

NB 820

Jeg var i samme situasjon som trådstarter for et par år siden. Byttet ut alt av kabling i båten og var i tvil når det gjalt sikring i startmotorkretsen. Grunnen til at jeg valgte å montere sikring var en artikkel i Practical Boat Owner som bl.a omhandlet kvalitetsforskjeller på el.anlegg i nye og eldre båter og der nettopp sikring i startmotorkretsen ble nevnt som en sikkerhetsmessig forbedring stadig flere nye båter hadde. (Jeg greier ikke å finne artikkelen nå..)

Jeg forstår argumentet om at perfekt lagte kabler og installert hovedbryter NESTEN eliminerer faren for kortslutning/ brann, men det var det mrd nesten da..

Er alle tilkoblingspunkter på hovedbryter og startmotor så godt isolert at de er umulig å kortslutte?

Er det sikkert at alle som en gang kan tenkes å stå med en skiftenøkkel i hånda i motorrommet husker å skru av hovedbryteren?

Uansett hvor perfekt og beskyttet disse kablene en gang ble lagt kan det jo oppstå situasjoner som skader isolasjonen. Den strømmen som da kan gå gjennom disse kablene vil ikke jeg oppleve!

På min Yanmar 3GM30F har jeg benyttet en sikring på 300A. Et firma som driver med startmotorer anslo startstrømmen til 100-150A og jeg er derfor rimelig trygg på at den bare vil ryke når det virkelig er nødvendig...

La oss si at en setter inn en sikring i denne kretsen. Sikringen ryker først på f.eks. 300A. Hva er da vitsen? Det meste er jo svartsvidd ved en slik strøm uansett?

Jeg opp levede det som meget ubehagligt når vi fikk kortslutning med meget kraftig røykutvekling. Jeg mener om du ikker redder utstyr så får du brutit strømen når sikringen ryker.

70 Kvadrat kabel kan ligge lenge og kortslute.

Hasse

Edited by hasse (see edit history)

NB 820

Det er vel kortslutning du skal beskytte kabelen for. Og da er ofte mye større strømmer ute ig går. Kablene skal tole strømmen innen sikringen ryker. Sikringen må også tole strømmen til startmotoren.

Hva er da vitsen? Det meste er jo svartsvidd ved en slik strøm uansett?

Jeg har ingen tall og har ikke tenkt å teste det ut i praksis, men jeg er overbevist om at energimengden som skal til for å smelte sikringen er svært liten i forhold til energimengden tilgjengelig i batteriet.

Om du skulle være uheldig å kortslutte terminalen på startermotoren til gods tror jeg en 70 kvadrat kabel knapt hadde blitt varm før sikringen brant av.

Uten sikring, - ja da ville det blitt svartbrent......

Edited by Athene (see edit history)

Det blir nok en viss forskjell, men ikke allverden. Hvis jeg ikke husker feil hadde mitt "Euroglobe" 105Ah startbatteri "Cold Cranking Amps" på 800. Det er vel en _grunn_ til at det ikke er vanlig praksis å sette inn sikring i denne kretsen.

Jeg henger meg på diskusjonen :smiley: For de som har litt elektro kunskap kjenner til ohms lov. Energien som går i en 12 krets i en båt er avhengig av 2 ting. Motstand i kretsen. Ved kortslutning er den begrenset til motstanden i kablen og tilkoblinger. Den andre tingen er den interne motstanden i batteriet. Batteri produsentene skal kunne oppgi batteriets kortskutnings strøm. Ett AMG Monobloc på 120Ah, har en oppgitt kortskutnings strøm til 3300A. Hvis du får en kortslutning feks 1 meter fra batteriet, er det bare kablen som begrenser strømmen. Har du da en sikring på 100-500 A vil denne brenne av. Hvis ikke kan du risikere at kablen smelter, eller at batteriet eksploderer. Begge deler er lite hyggelig når du er ute på sjøen.

Jeg legger merke til at det snakkes om å legge batterikablene fra hverandre for å oppnå det som vi kaller på fagspråket " kortslutningssikker forlegning". Dette er ikke praktisk mulig å oppnå i båt. Skal du legge en kabel kortslutningssikkert, må du enten legge hver kabel i rør av isolerende materiale, benytte dobbelisolert kabel eller tre på en strømpe på HELE kablen/ledningen.

Siden vi er inne på det med kabler. Jeg har vært i mange båter etterhver hvor eierene har problemer med det elektriske anlegget. Mye av feilene skyldes bruk av feil verktøy når man presser kabelsko. Spander en skikkelig kabelskotang. Større kabelsko skal ikke presses med rørtang, skrustikke ol. Den skal heller ikke loddes på. Be heller en elektriker om å presse skoene for dere.

Mvh

Harry

Service elektriker

Siemens INS

Hvis jeg ikke husker feil hadde mitt "Euroglobe" 105Ah startbatteri "Cold Cranking Amps" på 800. Det er vel en _grunn_ til at det ikke er vanlig praksis å sette inn sikring i denne kretsen.

"Cold Cranking Amps" angir typisk hvor stor strøm batteriet kan yte i 30 sekunder, uten å synke under 10,5v. Det er svært langt fra situasjonen ved en kortslutning.

Som en teoretisk betraktning, foreslår jeg at en sikring defineres som en avgrenset strekning på en kabel, som har den største motstanden i ledningsstrekket. Altså en sikring er et område som tåler den tilsiktede mengde strøm, men heller ikke mer. I min barndom/tidlige ungdom, dvs. rett etter "Krigen" var det meste mangelvare innen produksjonen riktig kom i gang. Dermed så kunne man risikere at det f. eks. ikke var sikringer i sikringsbutikken. Et knep som den gangen ble tatt i bruk, var at en enkelt kobbertråd i en flertrådet ledning svarte til en sikring på 7 amp. Altså hvis man laget en "tjuvsikring" i en 10 amp krets ved hjelp av en enkelt slik tråd, så hadde man en 7 amp sikring. Dersom den strømmen som gikk i koblingen ble større enn 7 amp, så ville denne enkelte tråden brenne opp.

Etter samme resonnement, så vil altså et ledningsstykke på ca. 3 cm, bestående av 64 tråder, tåle ca. 450 amp, men brenne opp ved større strømmer. Åpenbart bør resten av kabelen være vesentlig tykkere/vesentlig mindre motstand. En sikring er jo en strategisk plassering av det svakeste leddet i kjeden.

2b16re21.jpgHei Her er bilder av dårlig kvalitet men man ser tydligt vad som har hent. Vil ikke at dette skall hende engang til. Bolten som henger og slenger størrelse M8 vad det montert 2 stk 16 kvadrat + 1 stk 70 kvadrat kabel. Min tanke er at legge disse kabler tilsamen i en kobling/sikring boks og der ifra enkel kabel 50 kvadrat kabel ? til inslag 7d4fre21.jpg

NB 820