steyr t Svart 21.November.2015 Link til dette innlegget Svart 21.November.2015 Ett konkret eksempel er 2014 mod 3.0 Mercruiser MPI . Denne motoren starter rett og slett ikke hvis en hovedkabel blir lagt foran motoren og den andre bak. Grunnen er enkel når den blir forklart fra fabrikk: CPS (cranck position sensor) foran på motor bak svingningsdemperen blir så forstyrret av elektrmagnetimse i hovedkabel når startmotoren er aktivert att turtallsperren slår inn. Dette fører til at det ikke gnister på pluggene før motoren i det hele tatt starter. Alt som skal til er å legge hovedstøm sammlet ,og motoren går som en klokke med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.November.2015 Link til dette innlegget Svart 21.November.2015 Parax skrev: "Nermest mulig etter batteriene monteres en batteribryter. Denne monteres på en slik måte at den er enkel å nå hvis det skulle være behov for frakobling." I min seilbåt er dette vanskelig tilgjengelig og jeg kunne tenkt meg en fjernutløser som kunne betjenes med en wire og et håndtak fra cockpit. Noe som ligner utvendige strømutkoblere på rallybiler. Finnes det slike brytere til marint bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.November.2015 Link til dette innlegget Svart 21.November.2015 Hadde ikke tenkt å blande meg i denne tråden. Men allikevel... Når det gjelder feil i forbindelse med tilkobling av startermotorer, er min erfaring at ofte blir det lagt frem for stiv og/eller kabel med for stort kvadrat. I beste mening. Dette har i en del tilfeller ført til at kabelskoen blir for stor i forhold til terminalen på innslaget, eller at terminalen over tid ikke makter presset grunnet vibrasjonen fra motoren og stiv kabel. Forannevnte basert på egen erfaring. Tar ikke med de tilfellene der startere har ligget og svømt i sjøvann/olje/møkk. Hvilket heller ikke er optimalt. Slik er det på Hulda: Batteriene ligger parallelt med motoren, på den siden som selvstarteren er montert. Batteriene er termisk og mekanisk meget godt isolert fra motorrommet. Batteriene henter sin omgivelsestemperatur vesentlig fra sjøen. Det går en felles pluss ut fra batteribanken (95 kvadrat) (som er felles start/forbruk) til batteribryter (3-veis BEP). Fra utgang BEP til shunt. Fra shunt går det 70 kvadrat pluss inn til motorrom. De siste 30 centimetrene av starterkabelen er 25 kvadrat (boltet skjøt 70 til 25). Skjøten og kabelen henger og dingler fritt (for å utligne motorvibrasjon) isolert fra omgivelsene. Det er en snau 1 meter fra BEP til starter. Og starteren er av den gammeldagse typen som ikke er nedgiret. Dette er høyamp.-pluss'en. Innslagsstrømmen til innslagsrelèet skjer via vanlig lysrelè som sitter en halvmeter fra starteren. Støpejernet (i min motor) er dårlig leder. Derfor går det minusleder fra starter til felles minus for motoren. Og som samtidig er felles minus for hele skroget (jern). Denne minusen går fra felles punkt via 95 kvadrat tilbake til BEP av/på-bryter og derfra til felles batteri minus (altså til polene på batteriepakken). Således er den eneste sikringen i dette systemet shunten som også er BEP (denne BEP'en her er en annen BEP enn den som sitter på plussen). Hva som ryker først av shunt'en eller 25-kvadrat'en ved en full kortslutning kan vel debateres. Baugbatteriet: Spesielt for 'småbåtentusiasten'. Baugbatteriet har også kapasitet til å starte motoren. Men på plusskabelen rett ved baugbatteriet, sitter det en fjernstyrt BEP-bryter (av/på). Den styres via en lav-amp-bryter på instrumentpanelet. Baugbatteriet kjører baugpropell og ankerwinch. Så når denne bryteren er slått av, er det dødt foran der. Det er kortversjonen. Selvstarteren på Hulda visper motoren (GM 6,2 liter V8) rundt så det bare 'piper'. Det er tre BEP'er på forbruksbatteriene tilsluttet grove ledninger, alle lett tilgjengelige. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.November.2015 Link til dette innlegget Svart 21.November.2015 (redigert) Takk for innspill Hulda! I mitt lille maskineri ønsker jeg det enklest mulig og derfor færrest mulig reléer og annet elektro-mikk-makk som trenger feilsøking (har nok av det i data-progammer), så derfor tror jeg at en enkel mekanisk fjernutlløser er passende. En hovedbryter/sikring med noe til å nappe ut som kan festes til en wire kunne derfor være en pålitelig løsning. (Her er jo heller ingen vinsjer, kun muskelkraft for ankeropphaling, seiling er jo sport, ikke tran-sport , men ved tyve år inn i pensjonsalderen så kanskje...?) Redigert 21.November.2015 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.November.2015 Link til dette innlegget Svart 21.November.2015 F... hvor mye det skal være og tenke på og ta hensyn til ved båt.. ? tror jeg tar og lister litt idag istedenfor ? men syntes det hørtes lurt ut og skøyte en bit 25mm2 siste bit før startmotor ☺ Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.November.2015 Link til dette innlegget Svart 21.November.2015 Hei Det er jo spennende å lese om hvordan folk har gjort "lure" ting i båtene sine. Og attpåtil finner norsk standard for dårlig og henviser til en amerikansk. Hallo, i Norge er det norsk standard som gjelder. Jeg lurer på hvorfor alle norske lystbåtleveraner gjør dette likt, ett startbatteriet, en hovedbryter til startkretsen, helt uten noen form for tynnere kvadrat på siste stumpen eller sikring. Hva er det de ikke har skjønt? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.November.2015 Link til dette innlegget Svart 21.November.2015 Hva er det de ikke har skjønt? At vi på baatplassen er mye mye lurere en dem ? ? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 For min del lar jeg bare det være slik det er og funker det ikke tar jeg bare bort sikringen og legger en meter ny kabel til hovedbryter☺ når vi er inne på sikring.. trenger/skal det være sikring mellom + på dynamo og til batteriet ? har kabel direkte (35mm2) fra dynamo til forbruksbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Det kan du vel gjøre. Får du en kortslutning går sikringen. Samtidig går også sannsynligvis diodebroen. Uansett bedre enn brann. Tror ikke at jeg har sikret denne kretsen. Er virkelig ikke sikker på det. Og så skjønte jeg egentlig ikke innlegget til JRK. Hvis innlegget gjelder Hulda, så er Hulda bygget etter 'Huldas internasjonale Standard'. Som er litt EU og litt meg selv. Jeg har tittet litt på 'yrkesbåtstandarden', men finner det til tider for dum og lite passende. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Hei ! Ser det blir henvist til Nordisk båt standard og jo den ble brukt i riktig gamle dager. Fra Ca.1994 tilpasset båtprodusenter seg et EU direktiv med felles ISO standarder og det er den som alle følger. Både motor produsentene og fabrikkene som lager båt. Uansett så er det motorprodusenten sin MONTERING BESKRIVELSE av den aktuelle motoren som skal følges og som er fasit. Den savnet jeg i denne tråden Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
hegra Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 boble65 : når vi er inne på sikring.. trenger/skal det være sikring mellom + på dynamo og til batteriet ? har kabel direkte (35mm2) fra dynamo til forbruksbatterier. Normalt er denne festet i starterens store + kontakt og er usikret. Dermed er den spenningsløs når hovedbryter slås av. Går den rett til batteri er det konstant spenning på frem til B+ på dynamo. På veldig mange VP og noen andre også vil det være spenning på opp til startnøkkel også. Årsak : VP har svært mange motorer som har startnøkkel tilkoblet på B+ på dynamo i stedet for den store + kontakten på starter. Altså mister hovedbryter sin funksjon da svært mye er strømførende selv om hovedbryter er slått av, og til og med lage et anlegg som blir mer brannfarlig. Man kan sikkert gjøre mye, bare man vet hva man gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Helt enig, Knude. Les bruksanvisningen! I og med at jeg har laget det meste selv, så må jeg snart sette meg ned og skrive en bruksanvisning. Og så må jeg følge opp med utvidelse av koblingsskjemaet. Nå har jeg koblet så mye etter siste økten med dette skjemaet at jeg har vel glemt halvparten. Men nå skal jeg ut i kjelleren og lage trapp. It's hard to be a pensjonist. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 (redigert) Fillern altså.. ☺ det var her på forumet jeg fikk idéen til og kjøre + og - på dynamo rett på forbruk.. tenkte ikke på at det blir stående strøm hele tiden.. ååh at det skal være så mye tenking på båt.. blir nesten litt sprø ? kanskje jeg bare skal gjøre det om slik det var fra før med dynamo rett til start og felles minus på motorblokk så minus videre til batterier.. tror det blir snekkerier i båten idag og ? men først en liten time sammen med bruksanvisningen☺ motor er jo en 30år gammel tamd30a.. får prøve og bli litt klokere på dette ? Redigert 22.November.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Hei Skjønner at jeg provoserer litt, men det er med vitende og vilje. Hele poenget er som jeg har skrevet i de to foregående innleggene. Når en samlet båtindustri løser ting likt, så er det en grunn til det. Det er i henhold til regelverk. Regelverk kommer gjerne i stand etter lang erfaring At jeg og andre gjør "lure" ting i våre båter er sikkert lurt der og da, fordi vi kjenner båten vår og begrunnelsen for hvorfor vi gjør valgene. Trådstarter spør et enkelt og generelt spørsmål. " Trenger man sikring på startkrets", da er svaret veldig enkelt. Nei det trenger du ikke, om båten er bygd etter dagens standard. Begrunnelsen for dette bastante svaret er det finnes knapt en båt som har brent opp som følge av denne feilen. Har man en båt med en uvanlig installasjon der faren for kortslutning er større en normalt så burde man sikre kretsen, men igjen under normale forhold er ikke dette nødvendig. Her er ulempene ved å ha sikring: - Diodebru i mange generatorer vil ryke om sikringen ryker - Du vil få et lite spenningsfall over sikringen, kanskje det lille ekstra som gjør at du ikke får starte - På eldre motorer vil du få større og større kortslutning/overslag i kommutatoren på startmotoren. Setter du inn sikring så vil den før eller siden ryke og det nytter ikke å sette inn en reservesikring. Den vil også ryke, så sitter du kanskje der i en kritisk situasjon. (Uten sikring vil dette oppfattes som at motoren blir mer og mer tungstartet, uten at det er fare for brann. Og da er det allikevel naturlig å be om hjelp/service) - I værste fall kan også elektronisk utstyr ødelegges om sikringen ryker ved maks lading,da spenningen vil stige i det øyeblikket batteriet frakobles. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Hei ! Ser det blir henvist til Nordisk båt standard og jo den ble brukt i riktig gamle dager. Fra Ca.1994 tilpasset båtprodusenter seg et EU direktiv med felles ISO standarder og det er den som alle følger. Uansett så er det motorprodusenten sin MONTERING BESKRIVELSE av den aktuelle motoren som skal følges og som er fasit. Den savnet jeg i denne tråden Like, like,like :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Neida, ikke provosert i det hele tatt. Skjønte bare ikke hva du mente. Det å kjøre dynamo + inn på starterkabelen et eller annet sted, er vel det som i hvert fall tidligere, ble gjort på de fleste biler. Unntatt en del engelske møkkabiler som hadde + til jord. Der ble det omvendt. Det å kjøre + og - rett til forbruk er helt greit, så lenge du ikke har et dedikert startbatteri. Så er det på Hulda: + lading går inn på starterkabelen. Dynamo senseledning går inn på BEP utgående. På Hulda skal dynamoen lade baugbatteriet (som kan brukes til nødstart) og forbruksbanken. Altså, styrt fra BEP: 1 forbruk, 2 baugbatteri, 3 begge banker samtidig. Da passer det dårlig om senseledningen ligger og føler på et halvveis utladet baugbatteri, mens forbruksbanken er innkoblet som over 1 forbruk. Da kan det bli saftig overlading av forbruksbanken. Så boble65, der fikk du litt til å tenke på :-) Til alt hell er det ikke mer enn fem meter mellom produksjon av trappen min og PC'en. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Har bare skumlest tråden, og korriger meg tar jeg nå feil, og unnskyld meg er dette allerede nevnt. Men mener bestemt at min gamle B20 (for 20 år siden) heter vel da AQ120 eller AQ130 hadde sikring på starteren. Dette var en slags multiple sikring, så røk den flyttet man bare ledningen fra sikring til starter over på stikken ved siden av. Var 3 slike stikker husker jeg riktig. Lurer også på om en tidlig AQ 125 (B21) ikke også hadde samme ordning. Har ikke sett sikringer på etter etter det på diverse motorer jeg har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 (redigert) Fillern altså.. ☺ det var her på forumet jeg fikk idéen til og kjøre + og - på dynamo rett på forbruk.. tenkte ikke på at det blir stående strøm hele tiden.. ååh at det skal være så mye tenking på båt.. blir nesten litt sprø kanskje jeg bare skal gjøre det om slik det var fra før med dynamo rett til start og felles minus på motorblokk så minus videre til batterier.. tror det blir snekkerier i båten idag og Det er helt OK å koble lading fra dynamo B+ direkte mot forbruk, men da må du "modifisere" koblingen på B+ i alle fall hvis du har VP. Jeg gjorde det slik, og brukte VSR* med sens på forbruk: De to originale kablene på B+ (10 mm2 kabel via starteren for lading og 4 mm2 til startrele), kobles bort fra B+ og kobles sammen (og isoleres). Det blir stående strøm hele tiden på B+ (fra forbruk), men ikke på startnøkkelen. (Hvis ladekabelen mot starteren ikke kobles av B+, blir start og forbruk koblet sammen). *Nå bruker jeg diodeskoller for lading, og da blir det ikke stående strøm på dynamo heller, men da må dynamo sense ladespenningen på batteriet. Obs: Koblingen på B+ behøver ikke gjelde VP D-serien. Den kjenner jeg ikke. Redigert 22.November.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 (redigert) Sånn. Litt elektrolesing. Startnøkkel går ikke via dynamo men til rele så til starter. Jeg fjerner sikring på startkrets. Kjører pluss på dynamo direkte til starter. Minus på dynamo til felles minus på motor (plata mellom gir og motor,fine bolter der?) så til batterier. Slik har det jo alltid vært.. eneste dumme er at hovedbryter/batterivelger må alltid stå på 1+2 mens motor går for og lade alle batterier. Og huske og vri over på 2 (forbruk) ved avslått motor. Men det er jo bare og lage meg en liten gul huskelapp der det står HUSK HOVEDBRYTER. ? har økt alle kvadratene litt i forhold til originalt så spenningstap er ikke så mye uansett. Aah.. baatplassen.. til stor glede men samtidig litt forvirrende ? redigert : jeg har ikke slik senseledning på dynamo ? så får bare være til dynamo må byttes ? Redigert 22.November.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Jori : Men mener bestemt at min gamle B20 (for 20 år siden) heter vel da AQ120 eller AQ130 hadde sikring på starteren. Dette var en slags multiple sikring, så røk den flyttet man bare ledningen fra sikring til starter over på stikken ved siden av. Var 3 slike stikker husker jeg riktig Det er vel sikring mellom batteri og nøkkel dette du sikter til. Den er og var på mange VP. Sikring på hovedstrømmen er det vel ikke. Hvis ikke snakker vi om to forskjellige sikringer, og det kan jo være mulig. boble65 : motor er jo en 30år gammel tamd30a.. Den tror jeg henter strøm til nøkkel fra startmotor, men sjekk for sikkerhetsskyld. Det skal bare være en kabel på dynamoens B+ kontakt. Er det mer så må du gjøre slik Zach skriver. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 [quote name="Hulda" Så boble65, der fikk du litt til å tenke på :-) ja denne siden har virkelig fått di små grå der oppe i hodet til og surre ? men hjernetrim skal vist være veldig bra og nå føler jeg meg super smart? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Det skal bare være en kabel på dynamoens B+ kontakt. Jepp det stemmer. Er bare en kabel på + dynamo. ☺ Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Det kan være greit å ha ladekabelen rett på forbruksbatteriets + pol. Du har jo denne batterivenderen som må settes på 1+2 mens motor er i gang. Et lite brudd i denne bryteren mens du vender over kan være nok til å knekke dynamoen. Derfor kan det være en fordel at ladekabel er stabilt tilkoblet uten fare for brudd under lading. Og det er ikke så farlig at det er konstant spenning til B+ på dynamo selv om hovedbryter er slått av. Strømmen kommer ikke lenger enn til dynamo, og det er jo slik på alle biler. Men man kommer litt utenom denne standaren for båt da som det er snakk om. Viktigste er vel at man vet hvordan det er koblet selv. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Takk ? føler meg litt klokere nå ☺ da blir det bare litt endringer men båten skal jo ikke ut før i mars☺ Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Besvarer mitt eget spørsmål delvis om fjernutkobling av strøm som tilsvarer fjerning eller utløsing av viktig sikring. I overkant for avansert og kostbart etter mine begreper, men likevel: "Fjernstyrt hovedstrømsbryter" finnes bl.a hos produsentene BEP og Bluesea ("Remote battery switch") og koster i Norge i ca 2000 Kr. Hos BEP er selve hovedstrømsbryteren motorisert (altså strømdrevet av det samme batteriet som kan være i delvis/tidvis kortslutningstilstand og ikke et separat backup-batteri!) Ut fra de båtbrannene vi har lest om her på båtplassen tror jeg at det ville kunne fordelaktig med en kombinert manuell / automatisk innretning som slo av all strøm umiddelbart (og gjerne med en varmesensor eller tilsvarende i motorrommet som både utløste et stoff som kvelte brannen øyeblikkelig). Erfaring fra nabobåt ved start av en stor moderne og vedlikeholdt utenbordsmotor som gikk i lufta ved start og det kunne blitt et videre brannforløp. Åpenbart en fordel om strøm fra batteriet ikke bidro eventuelt ytterligere til videre brannutvikling. (Dette innlegget gjelder ikke startkretsen spesielt så beklager et tema litt på siden, men likevel innen samme sikkerhetstenkning. Bør kanskje henges på en annen tråd eller starte en ny?) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.