Jump to content

To styreposisjoner; Hva slags navigasjon?


monoskrog

Recommended Posts

Jeg holder på med en 28 fots hurtiggående båt med lukket hytte. Den skal ha to styreposisjoner, en inne og en ute. Begge plasser bør ha navigasjon og ekkolodd.

 

Jeg skjønner at jeg ikke kan ha PC ute pga vær og vind, men burde jeg ha det inne, hvor den står mer beskyttet?

 

Jeg er også usikker på om jeg skal ha kombinert plotter/ekkolodd, eller en av hver.

 

Båten kommer til å bli brukt til kortere fisketurer og en og annen langtur.

 

Noen meninger om dette?

Link to post
Share on other sites

Kombinasjonen ekkolodd/plotter er helt ok den. En bruker sjelden ekkoloddet mens man trenger å se kartet. Har man kart så vet en hvor en skal holde seg unna, og skal en der man er usikker så har man liksom allerede satt kartet til side og trenger bare ekkoloddet. Om du har Flybridge er ekkoloddet unødvenig i mange tilfeller. Når man fisker har man vel også sjelden brukt for kartet like mye. Alle disse kombiløsningene kan splitte skjermen og man får det ryddigere på "dashbordet".

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale en nettverksløsning slik at du greier deg med en ekkoloddsvinger. To svingere som opereres samtidig på samme frekvens gir interferens. En svinger gir også færre hull i skroget og du kan bruke pengene på en god svinger i stedet for to middelmådige. Går du for en nettverksløsning er det bare å kjøpe en ekstra skjerm inne senere hvis du ønsker seperat plotter og ekkolodd.

Link to post
Share on other sites

Hvis lommeboka er stappa kan jo nettverk være en grei løsning. Hvis ikke finnes det gode løsninger også med innvendig giver til ekkolodd som støpes fast. Trenger da ikke å bore hull i skroget. En kombinert plotter / ekkolodd er greit på utvendig styreposisjon. Her finnes flere gode leverandører, lommeboka bestemmer løsning.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips.

 

Interferens er selvfølgelig et tema (Når jeg tenker etter så har jeg jo prøvd 2 separate ekkolodd, og det gikk dårlig), og nettverk har jeg ikke tenkt på.

 

Jeg er fremdeles litt usikker, bl.a. fordi vi dorger mesteparten av tiden (og da er både plotter og ekkolodd viktig hele tiden), og lurer på om det da er best med separate instrumenter, eller om det holder med kombi. Jeg kan selvfølgelig bruke de pengene det koster med separate instrumenter og legge i et kombi som da kanskje gir stor nok skjerm til at begge bilder er greie å bruke.

 

Innvendig bør det da kanskje være et ekkolodd/ekkoloddskjerm på samme svinger som det utvendig?

 

Pga. redundans kunne jeg tenkle meg å ha en helt separat (fra annet batteri og strømkurs etc.) navigasjon inne i hytta. Jeg lurer da på om jeg bør ha PC-basert fordi jeg KAN ha det inne, men på den annen side så tror jeg at vi står ute 90% av tiden, så kanskje en enkelt plotter holder inne?

 

Jeg er takknemlig for ytterligere synspunkter

Link to post
Share on other sites

Med to separate seystemer så kommer to kartbrikker opp med den kostanden det innebærer... to gps må en også ha... dog er ikke den store kostnaden om en går for pc basert inne....

 

Velger en nettverksløsningen til f.eks. Raymarine eller Garmin så slipper man unna med en kartbrikke og en gps ett ekkolodd siden den ene skjermen da settes opp som slaveskjerm..

 

Om en velger Garmin 3010 så får man denne for 999$ for tiden pluss frakt og moms, men de som har kjøpt her på baatplassen har betalt rundt 7500 kroner for en enhet med gps... Denne har 10,4 tommers skjerm om man kan fint splitte denne og ha plotter/ekkeolodd i hvert sitt bilde med bra størrelse. To slike og ekkolodd med svinger så har du meste levert på døren for under 20 lapper vil jeg tro... Det er mulig en må ha nettverksdelen til Garmin... Gxx10 eller noe slikt om jeg husker helt feil for å koble dette sammen... Denne løsningen gir deg to gps antenner også, slik at du har en reserve om den andre bryter sammen.... eller du kan ha en gps til hver plotter og felles kartbrikke og ekkolodd... eller bare rett og slett kjekt å ha en ekstra gps liggende

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...