Jump to content

Strømuttak for lyskaster


bliss X

Recommended Posts

Ikke noen stor sak, men jeg tenkte å høre hva forumet mener om dette:

 

Har en lyskaster liggende (se bilde), som jeg fikk av noen som hadde fått den av noen osv...

Den har ligget her et par år nå, men jeg tenkte å få montert strøm uttak på båten så den kan komme til nytte. Det er vel stort sett på mørke høstkvelder at den kan være til nytte, og jeg bør vel ha litt kvadrat på ledningene. Står ingenting om hvor mange watt den er på.

 

Hvor er det best å ha uttaket ?

 

Ser tre alternativer:

 

1) I cockpit.

2) Ved mastefot (dvs ca midt på båten)

3) I ankerluka foran i baugen

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat den samme lykten ombord!!!

 

Jeg har lagt opp 12 v uttak:

 

1. Maskinrom

2. Førerposisjon

3. Flybrigde

 

Jeg ville lagt opp uttak på alle tre alternativene.

 

Denne lykten er for meg en back up lykt. Hovedlykten er en MagLite som står klipset fast i lader/holder ved førerposisjon.

 

Utover det har jeg en vanntett lykt som ligger i en vanntett og lett tilgjengelig "Nødkoffert" sammen med bla. bluss, nødraketter, koniske treplugger, og diverse annet som jeg håper jeg aldri får bruk for.....

Link to post
Share on other sites

Tipper at der sitter en H1 eller H3 pærer i den. De fleste er på 55 watt, men fås også i 100 watt. Det står på pæren.

Jeg ville montere uttaket i cockpitet. Så kan du bruke den når du er alene ombord. ( Tenk deg at der er 2 ombord, og en falder overbord. Ikke praktisk å stå i boven å lyse da.)

Link to post
Share on other sites

Hej Lasse!

 

Du skall ha den i sittbrunn, vet ikke hur det ser ut på 312an men har du inget

'handskfack' på siden i sittbrunn, eller ev vid motorpanelen!

 

men jag skulle ikke använt en sådan kontakt som du har på bilden, använd istellet

en 12V stick-kontakt, så att du enkelt kan jacka in den!

 

Hur stor kvadrat har jag ingen aaaaaannniiiiiiing om :confused:,

 

sp elektroproffsen her LarsH mfl så kan de sikkert det med förbundna ögon  :flag:

Link to post
Share on other sites

Til Gunga:

 

Jo da, jeg har handfack osv så det er ikke noe problem, men de få gangene jeg har hatt behov for en så kraftig lykt har gjerne vært når når man skal finne en stake i mørket.

 

Da sender man en person på dekk, og dermed melder behovet seg for strømuttak f.eks ved mastefot. I sittbrunnen pleier jeg å bruke en vanlig stor lykt med batterier.

Link to post
Share on other sites

Til Gunga:

 

Jo da, jeg har handfack osv så det er ikke noe problem, men de få gangene jeg har hatt behov for en så kraftig lykt har gjerne vært når når man skal finne en stake i mørket.

 

Da sender man en person på dekk, og dermed melder behovet seg for strømuttak f.eks ved mastefot. I sittbrunnen pleier jeg å bruke en vanlig stor lykt med batterier.

Det går vel lika bra o lysa fra sittbrunn? (undvik bare o lyse på vant eller i segel!)

 

jag anvender oftast oxo bare en lommelykt för o finne prickar i mörker, det rekker ju

ofta bare med ett litet svep med lommelykten så ser man refleksen på prikken!

 

skall i ärlighetens navn säga att jag har ganske lang kabel til lyskastarn så det går til

og med o gå opp på dekk med den! tror den er 4-5m min kabel!

 

jag försöker o undvika lyskaster så långt som möjligt, det er stor risk att man fördärvar

mörkerseendet! så står man der  :smiley:  o kan ikke se noe efter man släkt lyskastarn!

Link to post
Share on other sites

Hur stor kvadrat har jag ingen aaaaaannniiiiiiing om :smiley:, sp elektroproffsen her LarsH mfl så kan de sikkert det med förbundna ögon  :lol:

Hei.

 

Med 1,5volt tap, og en 110W pære, skulle 2,5 kvadrat kabel være grovt nok for en avstand opp til 10 meter fra batteriet. Er spiralkabelen på lykten ekstra lang og tynn, ville jeg for så langt strekk som 10 meter fra batteri til kontakt heller gått opp til 4 kvadrat. Og husk at både pluss og minusledningene må være så tykke. 1,5 volt tap gir etter min erfaring ikke noe plagsomt tap i lysutbytte.

 

Hvor du skal montere kontakten må det da være du selv Lasse som vet best. Jeg har uttaket ved styreposisjonen slik at jeg kan lyse etter staker under fart (selv når jeg er alene), eller mot bryggen ved tillegging.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Har også ca maken lykt ombord. Den har vanlig 12 V stikk ( raskt i bruk !) og med ganske lang kabel og uttak ved styreposisjon når den både i forlugar, salong, motorrom og AC. Men det du Lasse nevner om et stikk i ankerluka forut var da en svært god ide! Sett at man har en mann på baugen for å søke etter et eller annet i/på sjøen -- --  dette vil jeg ha ordnet snarest mulig.

Og det er bedre å ha enn å ønske etter....  det sa min mor til meg!

Godt tips!    :lol:

 

mvh

JanS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...