Jump to content

Diskusjoner rundt oppskrifter


McNeill

Recommended Posts

Her kan man legge inn spørsmål og meninger ( ikke om retten var god eller ikke, for smaken er som baken) til oppskrifter som er lagt ut under Maritime oppskrifter.

Den eneste reglen må være at man ikke kritiserer oppskriftene som er lagt ut :flag:. Skriv gjerne dersom dere har andre erfaringer med oppskriftene som er lagt ut. :confused:


Dersom noen har komentarer eller meninger om hvordan denne oppskriftsbasen best kan løses kan dere også legge dette inn her. M.a.o. det er i dette formuet som diskusjonene skal foregå. :confused:


Husk at de fleste kokker er veldig stolte av det de lager og er lett nærtagende overnfor kritikk av mesterværkene deres!

Link to post
Share on other sites

:blush: Hei!  :sleep:

 

Ser at "Maritime oppskrifter" er i gang. Flott tiltak!  :lol:

 

Det som jeg kunne tenkt meg å diskutere, eller bedre sagt, har lyst å høre hva andre mener, er bl. a. dette med basisvarer som skal være ombord til enhver tid for at man med rimelig tidsforbruk og annet tilbehør (ferskvarer) kan få seg et godt og mettende måltid. I tillegg finnes det sikkert et hav av erfaringer på snedige tips om hvordan man best oppbevarer disse,  i et ellers nokså "aggressivt" miljø ombord. tenker da mest på kampen mot fuktighet. Sukker, salt, ris og lign. er mest utsatt.

 

Tips og triks angående matvarer som kommer ferdig emballert i glass f. eks. - ikke særlig hensiktsmessig i en båt som slingrer mye - og som dessuten kan skape mye stygg søl om man er uheldig. Har selv en gang mistet, og knust et glass med pulverkaffee - det var ikke noe pent syn!!!  :blush:

 

Her vil det nok variere stort, avhengig av hva slags båt man har og størrelsen på den. Store og nyere båter har en romslig, moderne bysse med tilsvarende gode stuerom, skap, skuffer og hyller, mens en liten turbåt rundt 20' må nøye seg med plastposer av alle slag og farger (Rimiposen står best til brød  :lol: mens store kraftige "Jerniaposer" er best til oppbevaring av nyfanget torsk!  :lol: Hva gjør vi med polposene?)

 

Til sist vil jeg nevne at det er ingen skam å diskutere matlaging og evt. oppskrifter selv på et slikt :lol: macho-og mannsdominert forum som baatplassen.no er!  :lol:  :lol:  :lol:

 

Ellers er jeg veldig opptatt av å lære om det å tilberede, foredle og selvfølgelig fortære alt av det som lever i havet. Spesiellt da fisk og skalldyr! Nam, nam! :sleep:

 

Håper på at mange vil bidra her slik at vi får samlet mat-tema i egen tråd. Da blir det så mye lettere å finne tilbake til. Dette skjer i andre sammenheng også, man leser de siste innlegg hver dag, og sier til seg selv - aha, det derre må jeg huske på! - og så har man glemt det igjen. Og det å finne ett innlegg, som kan være helt "off topc" i den tråden det befinner seg i, kan være som å lete etter den berømte nåla!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hadde blitt glad om noen kunne lagt ut oppskrifter/prosedyrer for røyking av makrell i slik liten røykeovn. Kjøpte en sånn boks til faderen til jul. Haster forsåvidt ikke men hadde vært topp med en oppskrift i god tid innen makrellen kommer. :blush:

Hei Baat-Guru!  :blush:

Ja, røking av fisk er også en av mine mange interesser. Det ble mange kilo med varmrøkt makrell, i fjor. Til glede for hele familien og diverse naboer også.

 

Har okså planer om å bygge en røkeovn for kaldrøking i hagen min. Mer om det senere.

 

Lurte også litt på det, skal en diskusjon om f. eks. røking av fisk forgå her eller skal det legges ut på den andre tråden, den om oppskrifter? personlig synes jeg at denne tråden kanskje ville være best for sånne diskusjoner, fordi det egentlig ikke fines en enste riktig oppskrift på det, men mange forskjellige måter å gjøre det på!

 

Det er her erfaring og eksperimentering kommer inn i bildet. Kommer i hvert fall med mitt bidrag om røking, sener, når vi har blitt enig om hvor det skal stå!  :sleep:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at oppskriftene bør stå under Maritime oppskrifter og så kan man lage et tråd her der man kan diskutere fremgangsmåten! Poenget er at oppskrifter skal stå et sted så kan man diskutere dem ut i det blå :eek: i dette forumet. Dersom man begynner å blande disse forumene så blir det rotete å finne frem. Dersom interessen blir stor og oppskriftene mange så kan man sikkert også utvikle dette formuet videre slik at man etterhvert får et register over rettene? :confused: Men dette må i såfall bli dersom interessen er stor nok til at arbeidet blir verdt det! :blush:

 

Hensikten er ikke at noen skal legge inn et fasit svar under Maritime oppskrifter, men oppskrifter som man selv synes er vellykkede. Det kan gjerne være flere varianter av samme oppskrift der. Det finnes ikke noen oppskrifter som er mer riktige en andre dersom det smaker godt! :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg er svært spent på hvordan man lager "Gaupefromasj"! :blush:

 

Kan du skrive opp oppskriften til denne formasjen slik at vi andre kan ha mulighet til å kunne tilberede oppskriften din? Jeg har ikke sett dette i noen butikk her på østlandet så jeg må i såfall lage oppskriften fra begynnelsen.Bilde

 

slàinte

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder min oppskrift på gaupefromasj,så vil jeg anta at de flste oppegående forsto at dette bare var spøk fra min side.

Meningen var å gi dere en god latter.

Jeg håper inderlig at ingen prøver seg på denne retten. :rolleyes:

Nå viser det seg at ikke alle likte min lille matspøk,og vil at jeg skal slette den.

Hva synes dere ?

Litt humor har vel aldri skadet.  

Link to post
Share on other sites

Sånn at det er sagt så gikk jeg glipp av denne gaupefromasjen.

Personlig mener jeg det bør være litt rom for humor på ett slikt sted som dette.

Jeg la ut en egen tråd hvor jeg mente vi kunne legge ut litt vitser etc. for å skape litt "liv" her.

Baatplassen er ett kjempe bra forum med masse kompetanse og hyggelige folk. Tror vel ikke at seriøsiteten og kvaliteten på dette forumet ville bli dårligere av litt humor i ny og ne så sannt det ikke er tvil om at spøken virkelig er en spøk og ikke noe annet.

Jeg fikk også beskjed om at jeg burde fjerne humor tråden da den var "off topic".

Vi kunne kanskje ha laget en meningsmåling for å lodde stemningen rundt dette temaet.

 

Espen

Link to post
Share on other sites

.........Hva synes dere ? Litt humor har vel aldri skadet.  

Det er ennå ingen som har dødd av en god latter, tvert i mot! Og vanligvis er det ganske høyt under taket her på baatplassen.no, når det gjelder spøk og innslag med humor.

 

Men akkurat det å legge inn denne "Gaupefromasjen" i en ellers nystartet tråd, hvor noen forsøker å bidra med noe positivt, og hvor bidragene, litt nølende, bare såvidt har kommet inn, var kanskje ikke akkurat et supert "sjakktrekk"? Kanskje timingen ikke var helt god?

 

Følelsen av å bli gjort "til narr" kan kanskje skremme andre fra å poste flere innlegg. Selv så "oppdaget" jeg ikke umiddelbart at innlegget ditt skulle være en harmløs spøk, men oppfattet det mere som sarkasme / latterliggjøring av initiativet.  Men, det kan ha noe med min måte å oppfatte humoren på, som ikke er helt i samsvar med din!  

:rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det at ikke spøken ble forstått, det er bare det at jeg følte dette som en direkt angrep på tråden. Spessielt siden den kom så tidelig. :blush:

 

Jeg tror at det er mange som vil vegre seg og tro at dette ikke er en seriøs tråd med slike oppskrifter.

 

Nå som du har fått den oppmerksomhet som du søkte vil jeg be deg vennligst fjerne den så kan vi sette hele saken til side. :confused: Dersom du har lyst til å sett inn flere humor streker når det kommer til oppskrifter så kan du sette de inn under denne tråden. Du har sikkert oppskrifter som kan få vannet til å renne i munnen og de vil sikkert mange høre om. Bilde

 

Som sagt det er ganske høy takhøyde for humor her og det skal det være, men timingen føler jeg at var noe uheldig. Jeg ble skuffet over den etter å tatt initiativet til å få igang noe som vi alle kan ha glede av. Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også beskjed om at jeg burde fjerne humor tråden da den var "off topic". Vi kunne kanskje ha laget en meningsmåling for å lodde stemningen rundt dette temaet.

Humor er bra og det ønsker sikkert de fleste. Anbefaler at du tar en titt i Kategorioversikten, så finner du flere tråder som er innenfor kategorien Humor hvor du kan putte inn nye bidrag. Det har allerede vært ganske mange humoristiske bidrag i forskjellige tråder, og da er det ofte like greit å live opp igjen eksisterende tråder.
Link to post
Share on other sites

På anmodning fra jibb skal jeg nå vurdere å fjerne "gaupefromasj-opskriften" min fra maritime opskrifter.

Og jibb,jeg var aldeles ikke ute etter opmerksomhet slik du framstiller det,ville bare få litt underholdning her på forumet. Viste ikke at tråden var så ny.

 

nok en gang beklager så meget.  :nono:

Link to post
Share on other sites

Oppskrift på gaupefromasj:

 

man tager:

en stk Suzuki Samurai lastebil 4x4

en stk bygdevei på hedemarken

en stk "disrespekt" for fartsgrenser

en mørk vinterkveld før jul....

en gaupe (nesten )uten vett til å passe seg.

 

= gryteklar, smakes til med salt, pepper og krem..

 

Fortæres med omhu.

 

Suzuki - bedre på jakt enn på tilberedning...

 

ps- har også forsøkt retten med elg. Bytter da ut " en stk Suzuki Samurai lastebil 4x4, med en stk Opel Kadett 1977 modell. Ellers som med gaupe i hovedrollen... :nonod:

 

pps - versjon anbefales IKKE av folk som er redde for bilen sin

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...