Jump to content

Hva trenger jeg 10 A eller 16 A landstrøm?

At-le

Recommended Posts

Du får LITT lavere spenning i båten når du bruker mye strøm.

Når du bruker lite strøm får du full spenning.

Det skjer ellers ikke noe galt dersom apparatene dine tåler litt lavere spenning.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kravet om minimum 2,5 kvadrat begrunnes med at man skal sikre før første feil, og i og med at vi tar båten med oss og kobler til forskjellige steder må vi benytte kabel dimensjonert til den største sikringen kontakten passer i. (16 amp.).

Lengden på kablene representerer et spenningsfall, og følgelig må man ha litt kontroll på dette. For høy sløyfeimpedans på grunn av lange ledningsstrekk påvirker vernenes virkemåte, og man forsøker derfor å ha litt kontroll på sakene.

Jeg har et relativt høyt hus med fire etasjer og hovedinntaket står i øverste etasje.

For å slippe lange strekk med 2,5 kvadrat kabel la jeg opp et fordelingskap i kjelleren og strakk kursene til kjelleren ut fra dette skapet. (Det er ofte der vaskemaskin, tørketrommel, varmvanntank, varmekabel etc. problemet blir størst).

Jeg forsøker å teste anlegget en gang i året, og jeg merker at spenningsfallet i kjelleren er 50 % av spenningsfallet i første etasje. (Målt mellom inntak oppe og siste stikkontakt med 3 Kw belastning).

Jeg tror lavest tillatt spenning er merkespenning minus 6 %. (Ca 215 volt i et 230 volt anlegg).

Av og til er spenningen i båtene nede i 190 volt om vinteren når alle betaler for 300 Watt og tar ut 700 Watt.

Problemet er vel ikke bare kabelen mellom land og båten, heller totalen.

Hei.

I noen havner er det 6A sikringer på land, mange steder er det 10A og noen få steder er det 16A. Hvorfor da ikke ha et opplegg ombord som kan utnytte det som finnes?

Her vi ligger nå i Holmsbu med pluss 2 grader ute, er jeg glad for at det er 16A sikring på land og at jeg har anlegg ombord som kan benytte dette til fulle. I salongen hvor vi nå sitter/ligger og ser på TV, går en vifteovn på 1000w. I uterommet (under kalesjen) med åpen dør til akterkabinen hvor vi senere skal sove, durer og går det en annen vifteovn på 2000w. I tillegg er laderen tilkoblet pluss varmtvannberederen på 750w. Tilsammen utnytter vi de 16amperene fullt ut, og har 24grader overalt inne i båten. Spenningstapet med 25m 2,5 kvadrat kabel er ca. 6volt (med 1,5 kvadrat kabel ville det blitt ca. 10 volt tap).

Nå er vel vår situasjon, pluss 2 grader ute og kalesjebåt litt spesiell, og selvfølgelig kunne vi klart oss med litt strøm til lading og ellers kjørt dieselvarmeren, men hvorfor ikke dimensjonere for "worst case"?

Lars H.

(pt. Holmsbu)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kravet om minimum 2,5 kvadrat begrunnes med at man skal sikre før første feil, og i og med at vi tar båten med oss og kobler til forskjellige steder må vi benytte kabel dimensjonert til den største sikringen kontakten passer i. (16 amp.).

Dette er vel ikke noe krav, har selv 2,5 kvadrat og mener også at det er et fornuftig og beste valg. Men det er krav til isolasjonskvalitet på kabelen, den skal være H07RN-F eller bedre.

Jeg tror lavest tillatt spenning er merkespenning minus 6 %. (Ca 215 volt i et 230 volt anlegg).

Det har lenge vert et krav til et maks spenningsfall på 4% og mener det gjelder fremdeles.

Jo det er et krav.

Cu betyr kobber

Standardene leveres i papirformat, og jeg må derfor skrive det av. (Mye arbeid hvis jeg skal skrive hele boken inn på dette forumet).

Kjøp dere en kopi og verifiser påstandene, så slipper vi å bruke tid på å feilinformere hverandre.

http://www.pronorm.no/

Spesielle krav til skjøteledninger.

En fleksibel kabel av type H07RN-F eller tilsvarende, med beskyttelsesleder og som har følgende karakteristikk:

Maksimal 25 meter lang.

Ledningstverrsnitt minst 2,5 kvadrat millimeter Cu for merkestrøm 16 A.

For høyere merkestrøm skal ledertverrsnittet velges slik at overstrømsvernet løser ut ved minste feilstrøm beregnet på temp av skjøteledningen.

Fargemerking i samsvar med NEK HD 308

Jo det er et krav.

Er litt sent ute, men ville bare bekrefte det.

Det finnes flere grunn for det, men hovedsakelig er det motstandet som er mest viktig grunn.

Ikke bare mht. spenningsfall ang. forbrukere som kanskje ikke virker som den skal,

men bl.a. mht. sikringer som kanskje ikke utløser som det skal når en kabel blir så langt som f.eks. 40 meter.

Så tar i mot: dette er krav, siden lenge.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei Jørg.

Må si jeg er litt forvirret nå. Vi hadde kontroll av el- anlegget i båtforeningen for bare 1 år siden. spørsmål om tilkoblingsledninger ble tatt opp og vi fikk da en kopi av krav for tilkobling av campingvogn.

Kontrolløren fra DLE anbefalte oss å bruke samme krav til ledning, men nevnte at dette var ikke et krav som stod i 709 for marina.

Vil samtidig si at vi følger dette rådet og bruker 2,5 kvadrat for det meste. Men da DLE ikke viste til at dette var krav, har vi også godtatt 1,5 kvadrat når medlemmene har brukt det.

Er svært interessert i å vite hvor dette kravet står i NEK 400. Dette vil jo da bety at noen bå skifte tilkoblingsledninger.

Ved å instalere landstrøm i båten, kjøper du deg en haug med problemer. Velg derfor en leverandør av dette utstyret som kan det!

Du må også ha en aut.inst. til jobben (samsvarserklæring)

Alternativet er f.eks. Ladac (Ladix) ferdigkoblet anl. som du lovlig monterer selv.

Det koster mer enn Biltema, men, kvaliteten er også deretter!

Er svært interessert i å vite hvor dette kravet står i NEK 400. Dette vil jo da bety at noen bå skifte tilkoblingsledninger.

Hei Nemo.

Nå er ikke jeg fagman spesiellt for 230V-anlegg i Norge og vet ikke om eller hvor det står i den store boka.

Men dette er også krav i hele resten av Europa etter CE, så går jeg ut i fra at det gjelder også her?

Bortsett av det skrev Ole Petter jo allerede en uttrekk av bestemmelsen.

Men igjen bort av det: Det er sikkert en bra begynn at man orienterer seg på andre sikkerhetstiltak,

bedre enn ingenting, men havneoppsynet hos dere kan informere seg mer detaljert også.

Jeg mener det har jo sikkert vært en kompetent elektriker som Dere fikk råd av?

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Velg derfor en leverandør av dette utstyret som kan det!

Du må også ha en aut.inst. til jobben (samsvarserklæring)

Alternativet er f.eks. Ladac (Ladix) ferdigkoblet anl. som du lovlig monterer selv.

Det koster mer enn Biltema, men, kvaliteten er også deretter!

Dere som selger Ladix og som kanskje vet mer om det:

Hva ville det koste for eks. (bare 230V delen):

- inntak til båten

- sikringsskap med 3 kurs (automatsikring 10/10/16A) og jordfeilbryter

- 10 meter kabel med disse stikkontakter mellom inntak og sikringsboksen

- 5 stikkontakter som blir montert i veggen (ikke påbygging)

- 5 ganger ca. 8 meter til stikkontaktene

Bare hoveddelene, smågreier for ordentlig kabelføring glemmer vi denne gangen.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...