Joerg Becker Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Hei Jørg.Dette var ikke en elektriker, men kontrolløren fra DLE (det lokale eltilsyn) som jeg henviste til. Da skulle man kanskje en gang henvise til, slik at de dobbeltsjekker. Hvem ellers skulle ha mer muligheter og kompetanse for å finne dette ut, enn eltilsynet? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Kravet står i NEK 400-06 (ca side 340-350) Jeg vet ikke hvordan DLE praktiserer sitt arbeid, men noen steder i landet forsøkes forskjellige ordninger. se linken under. http://www.dsb.no/Article.asp?ArticleID=2657 Kommer nettop hjem etter en jobb i en marina. To av båtene jeg målte eies av elektrikere, og begge hadde 1,5 kvadrat landstrømkabel fordi de ikke var klar over hva som står i forskriften. Begge disse hadde også kjøpt pulsedubbeditter for å desulfatere batteriene. Begge fikk erfare at dibbeduttene påvirker korrosjonen. Skal på jobb også i morgen, og da skal jeg ta med meg noen overstrømsvern jeg har byttet i en båt. Dere skal få se hvordan vernene ser ut innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
dsk Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Det går sikkert å få billigere enn biltema også, denne byggestrømskassa koster vel ca 750,- + mva. http://forhandler.malmbergs.no/visvaredeta...enummer=1578711 dsk Sitér dette innlegget Link to post
Porsgrunn Bilglass Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Dere som selger Ladix og som kanskje vet mer om det: Hva ville det koste for eks. (bare 230V delen): - inntak til båten - sikringsskap med 3 kurs (automatsikring 10/10/16A) og jordfeilbryter - 10 meter kabel med disse stikkontakter mellom inntak og sikringsboksen - 5 stikkontakter som blir montert i veggen (ikke påbygging) - 5 ganger ca. 8 meter til stikkontaktene Bare hoveddelene, smågreier for ordentlig kabelføring glemmer vi denne gangen. Jørg Jeg foreslår at du går inn på www.ladix.no under kategorien "Batteriskolen" , samt under kategorien "båt og fritid" der finner du svar. Noter gjerne diverse artikkelnr. så gir jeg et tilbud itifra disse. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Jeg foreslår at du går inn på www.ladix.no under kategorien "Batteriskolen" , samt under kategorien "båt og fritid" der finner du svar. Noter gjerne diverse artikkelnr. så gir jeg et tilbud itifra disse. Hei. Det fikk jeg beskjed om allerede. Jeg ha bare vært interessert i hva slik koster, men trenger det ikke selv. Ellers mange takk ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.