RichardN Posted November 22, 2002 Share Posted November 22, 2002 Er det noen som kan gi meg råd/en slags bruksamvisning på hvordan man innstalerer septikktank? Vi har ikke septik tank, men skal ordne dette i vinter, vi skal ha elektrisk spyling. Noen som har erfaring med montering? Noen som vet om forhandlere for septikktanker etter mål? Quote Link to post
Sigurd Posted November 22, 2002 Share Posted November 22, 2002 Hei IL, Industri Lamberseter, skreddersyr syrefast tank til deg etter dine mål. Jeg kjøpte en 75 liter tank der for to år siden for rundt 4000kr. Det var hentepris og inkludert alle stusser etter mine spesifikasjoner. Husk å spesifisere stor diameter på luftinga og sett gjerne inn et par av dem. Sigurd Quote Link to post
Gerhard Posted November 22, 2002 Share Posted November 22, 2002 Hei Richard Jeg er i samme situasjon og har derfor ikke mye erfaring å bidra med. Men noe info har jeg funnet. Jeg fant en henvisning til en lengere avhandling om temaet. (Fra et tips på BM's sider) http://boatsafe.com/nauticalknowhow/phall.htm Virker som om hun har peiling og har gått grundig til verks. (Hopp over de første sidene, ang. US lover) Litt mye å lese kanskje, men ...... For meg er det mest fristende å kjøpe orginal tank. Da skal den jo passe.... Selv om båten ikke lages lenger (Tresfjord), så bygges skroget fremdeles under et annet navn, og de har tank. Så spørsmålet er jo, hvordan båt har du ? Du har kanskje prøvd å søke arkivet. Det er mye nyttig, både her og på BM's sider. Forøvrig så skal jeg følge med på emnet. Det er mye å lære... Gerhard Quote Link to post
Per Arve Posted November 24, 2002 Share Posted November 24, 2002 4 k for 75 ltr. Var ikke det i overkant? Jeg fikk en vanntank i samme størrelse for 1,2 k fra et firma i Tønsberg (Platan). Med to stusser og mannlokk. Og spørsmålet blir da: Hvor mye tykkere plater bør man bruke i en septik? Mannlokket i min septik gir ikke inntrykk av at tanken er tykkere enn 1 til 2 mm. Bør jeg se opp her? Quote Link to post
Sigurd Posted November 24, 2002 Share Posted November 24, 2002 Tykkelsen i tanken min er 3mm, mannlokket mener jeg er 4mm. Det er lagt inn to tverrskips og ett langskips skvalpeskott. Det er mulig 4000 er dyrt. Jeg undersøkte pris på plater og stusser for om mulig å sveise den selv men klarte langt fra å matche prisen. Sigurd Quote Link to post
Sebaldus Posted November 24, 2002 Share Posted November 24, 2002 Skal du ha tank i syrefast stål er det nok av folk som kan sveise dette for deg rundt om i landet. Hvor i landet bor du? Ellers finnes det en sjappe nord for Bergen som lager tanker i Polyetylen og de har veldig mange ulike fasoner. Tror det heter Plastinvent og ligger i Alversund. Quote Link to post
PanPan Posted November 24, 2002 Share Posted November 24, 2002 RichardN: .... Vi har ikke septik tank, men skal ordne dette i vinter, vi skal ha elektrisk spyling.... Nå vet jeg ikke hvordan det du finner her på http://www.hjertmans.se passer for deg... Om du der søker på "septiktank" finner du at Hjermans har tilbud på tre tanker i rustfritt ut året, på 24 - 40 og 56 liter, tilbudspris: SEK 1480 - 1640 og 2180. Mvh Jan Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.