Jump to content

Hvilken type cocpitkalesje kan anbefales ?


`MINA'

Recommended Posts

Vi ønsker etterhvert å få oss en cocpitkalesje, men er ikke enda helt sikre på hvilken løsning vi skal gå for. Med denne kalesjen vil vi ha muligheten til å kunne sitte tørt og godt oppe, med det været vi hadde i sommer.

Det finnes en del som velger typen som er betydelig høyere enn sprayhooden, og ser også noen (skjeldnere) som fortsetter bakover fra sprayhooden i samme høyde som denne. Det er ikke tvil om at den høye løsningen gir bedre komfort når man kan reise seg opp bakerst. Men den lave løsningen gjør det faktisk mulig når man går for motor at man kan rulle opp bakerste luke, og faktisk stå greit å styre skuta når man ser over kalesje og sprayhood. (se eksempel på bilde)

 

bavaria30blix.jpg

 

Hvilke erfaringer har dere med dette ?

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har 39'en og har den høye typen..... utseende bli jo subjektivt så det skal jeg ikke mene noe om, men derimot full ståhøyde er meget behagelig og gir betydelig større glede og nytte av dette "rommet" Skal legge opp varmluftsyser også slik at vi kan sitte der mye mere...

 

Bilde047.jpg

 

Ett bilde tatt litt lenger unna

Bilde001.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg vurdere hva som er bortkastet eller ikke, merkostnaden for en høy kallesje var vel 2000 kroner i 2006..... Nå har også jeg fast cockpitbord og går fint oppreiset helt frem til sprayhooden, men da er jeg nesten fremme ved nedgangen... Nå har jeg ikke vært i en 38-39 foter med vanlig høyde, men er ikke sikker på at jeg da klarer å se fordelene med dette....

 

Jeg tror dette er en smaksak... i grunnen... dermed må man velge det en selv føler for..... men jeg som kun er knappe 185 i høyden kunne ikke tenkt meg en lav kallesje siden jeg må gå krokrygget eller åle meg fremover langs benkene... i tillegg så synes jeg at den ekstra høyden bryter båtens linjer på en fin måte (blir mindre gammeldags "tunnelltelt" utseende, men igjen dette er jo en subjektiv vurdering som er basert på smak og langt fra aller er nok enig med meg der.. Den høye kallesejn er også fin om en går i mye regn, da pleier vi å "taket" på men ikke sidene, livet i cockpiten blir betydelg mere bekvemt da... sitter på rekka mens Raymond tar seg av styringen... da er det greit med høy kallesje siden er da kan være oppreiset under også....

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg en fast vindskjerm i stendenfor sprayhooden slik den er i dag..... men så er det kornasjen da.... eller mangel på denne..

view.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den står inn mot akterstaget, eller ikke helt mot... Det er vel ca. 10cm klaring til akterstaget, den bakre bøyle er stivet av med fire ben mot skroget så den står av seg selv... Det tar ca. 30 sek å dra over taket, så tar det vel et minutt pr. vegg som det er 3 stykker av... Det tar til sammen noen minutter til alt er montert, litt avhengig av hvor en har veggene lagret da...

 

Du kan se hvordan det ser ut mot akterstaget på bildet under, det er et trekk med glidelås som taket er pakket inn i rundt den bakre bøylen. Høyden her er den samme som under kallesjen.... er vel ca. 185 pluss litt til... jeg kan i allefall stå under kallesjen

 

langesundet.jpg

 

Flere bilder på hjemmesiden vår...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På min båt går kalesjen bakover i samme høyde som sprayhood, og jeg er ikke helt fornøyd med denne løsningen. Det er helt klart kjekt og ved motorkjøring kunne stå bak og kunne se over kalesjen, men ulempene inkluderer at en hele tiden må stå med krum rygg inne, videre er bøylene såpass lave at de må fjernes når kalesjen ikke er i bruk (synes det ser kjekt ut med bøyler som står av seg selv, hvor kalesjen bare surres inntil når den ikke er i bruk).

 

Jeg ville nok derfor foretrekke en løsning med større takhøyde hvis jeg skulle velge på nytt.

 

Det jeg liker godt med min kalesje er at det er lett å ta av side- og bakpaneler, videre består den jo av mindre mengde tekstil enn en større utgave, så den er lett å pakke ned. Utssendemessig ser den også bedre ut kanskje.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ståhøyde eller tilnærmet ståhøyde er veldig praktisk, det samme er mye lys inn.

Jeg var først i ferd med å bestille kalesje fra den Danske produsenten av spreyen, men bestemte meg for å forsøke å sy selv.

 

Det gikk rimelig bra, og vi har blitt glade i kalesjen.

 

kapellakter.jpg

 

Og mye lys inn:

kalesjeinn.jpg

Jeg syntes at stilen ikke skal bryte for mye med den originale sprayen, derfor valgte jeg å følge linjene i vinduer fra den, samt båtens hekkbue.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten.

Ser du har den hvilende mot akterstaget med det leatherlook trekket på (ludderlike), jeg har også mulighet til det og testet det ut en gang men det ble nesten gnagd hull i trekket etter en dags seilas da akterstaget gnager/skjærer seg inn i "posen" hver gan man strammer/slakker staget.

Har ikke du dette problemer da ?

Link to post
Share on other sites

Det er 10 cm klaring til trekket på min båt, så det er ikke noen kontakt her... så trekket er like bra.. kan se det bedre her..

Bilde047.jpg

Det bakre staget går skrått opp mellom det store og det lille trekantede vinduet, bøylen støttes av et ben helt akter mellom bakveggen og sideveggen ved glidelåsen.. Dette fungerer perfekt så lenge jeg ikke har vinsjer montert helt akterut.... med vinsjer der så vil bøylen komme i konflikt med vinsken og en annen løsning må da finnes....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva må en forvente i pris for cockpitkalesje? Hanse får sine levert av en underleverandør på verftet, men syns det var dyrt. Ca 18.000 kostet det på gml. 342 og cockpiten er betydelig større i 350en, prisene er pt ikke klare... Er det risiko å vente med denne og heller få en lokal til å lage en "one of", klarer de å lage en slik skikkelig bra med passform eller er de beste å satse på de som har gjort det mange ganger. Til våren regner jeg med at underleverandøren i Tyskland har lagd en del... Min båt blir ca nr. 60 i rekken... Men det er vel spes vi i Nord som velger dette... så det har neppe blitt lagd svært mange

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takk Jeanneau!

 

Ble riktig bra, og jeg fatter egentlig ikke at leverandørene glemmer "døra" bak?

 

Med denne åpen og setet borte, er det praktfull plass å stå selv ved kjøring, og det uten å fryse for de inni.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...