`MINA' Startet 12.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2007 (redigert) Vi ønsker etterhvert å få oss en cocpitkalesje, men er ikke enda helt sikre på hvilken løsning vi skal gå for. Med denne kalesjen vil vi ha muligheten til å kunne sitte tørt og godt oppe, med det været vi hadde i sommer. Det finnes en del som velger typen som er betydelig høyere enn sprayhooden, og ser også noen (skjeldnere) som fortsetter bakover fra sprayhooden i samme høyde som denne. Det er ikke tvil om at den høye løsningen gir bedre komfort når man kan reise seg opp bakerst. Men den lave løsningen gjør det faktisk mulig når man går for motor at man kan rulle opp bakerste luke, og faktisk stå greit å styre skuta når man ser over kalesje og sprayhood. (se eksempel på bilde) Hvilke erfaringer har dere med dette ? Redigert 12.Oktober.2007 av GeV (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 (redigert) Jeg har 39'en og har den høye typen..... utseende bli jo subjektivt så det skal jeg ikke mene noe om, men derimot full ståhøyde er meget behagelig og gir betydelig større glede og nytte av dette "rommet" Skal legge opp varmluftsyser også slik at vi kan sitte der mye mere... Ett bilde tatt litt lenger unna Redigert 12.Oktober.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 12.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 I vår båt er det fast cocpit bord foreløpig. Ved en evt høy løsning som den du har vil det evt bli kun bak rattet man kan gå oppreist, samt bakerst ved bordet. På bakgrunn av dette tenkervi at det kanskje er litt bortkastet med høyden ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 (redigert) Nå skal ikke jeg vurdere hva som er bortkastet eller ikke, merkostnaden for en høy kallesje var vel 2000 kroner i 2006..... Nå har også jeg fast cockpitbord og går fint oppreiset helt frem til sprayhooden, men da er jeg nesten fremme ved nedgangen... Nå har jeg ikke vært i en 38-39 foter med vanlig høyde, men er ikke sikker på at jeg da klarer å se fordelene med dette.... Jeg tror dette er en smaksak... i grunnen... dermed må man velge det en selv føler for..... men jeg som kun er knappe 185 i høyden kunne ikke tenkt meg en lav kallesje siden jeg må gå krokrygget eller åle meg fremover langs benkene... i tillegg så synes jeg at den ekstra høyden bryter båtens linjer på en fin måte (blir mindre gammeldags "tunnelltelt" utseende, men igjen dette er jo en subjektiv vurdering som er basert på smak og langt fra aller er nok enig med meg der.. Den høye kallesejn er også fin om en går i mye regn, da pleier vi å "taket" på men ikke sidene, livet i cockpiten blir betydelg mere bekvemt da... sitter på rekka mens Raymond tar seg av styringen... da er det greit med høy kallesje siden er da kan være oppreiset under også.... Jeg kunne gjerne tenkt meg en fast vindskjerm i stendenfor sprayhooden slik den er i dag..... men så er det kornasjen da.... eller mangel på denne.. Redigert 12.Oktober.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 (redigert) Helt enig med deg sydvesten Samt att det er kjempe kos og sitte ute under kalersje i litt guffent vær med varmen på Redigert 12.Oktober.2007 av Rinker 232 (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 14.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Hvordan pakker du inn denne kalesjen ? Blir den stående bak mot akterstaget ? Eller pakker du kalesje og bøyler når dette ikke er i bruk ? Hvor enkelt / raskt er det da når denne skal settes opp ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 (redigert) Den står inn mot akterstaget, eller ikke helt mot... Det er vel ca. 10cm klaring til akterstaget, den bakre bøyle er stivet av med fire ben mot skroget så den står av seg selv... Det tar ca. 30 sek å dra over taket, så tar det vel et minutt pr. vegg som det er 3 stykker av... Det tar til sammen noen minutter til alt er montert, litt avhengig av hvor en har veggene lagret da... Du kan se hvordan det ser ut mot akterstaget på bildet under, det er et trekk med glidelås som taket er pakket inn i rundt den bakre bøylen. Høyden her er den samme som under kallesjen.... er vel ca. 185 pluss litt til... jeg kan i allefall stå under kallesjen Flere bilder på hjemmesiden vår... Redigert 14.Oktober.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 På min båt går kalesjen bakover i samme høyde som sprayhood, og jeg er ikke helt fornøyd med denne løsningen. Det er helt klart kjekt og ved motorkjøring kunne stå bak og kunne se over kalesjen, men ulempene inkluderer at en hele tiden må stå med krum rygg inne, videre er bøylene såpass lave at de må fjernes når kalesjen ikke er i bruk (synes det ser kjekt ut med bøyler som står av seg selv, hvor kalesjen bare surres inntil når den ikke er i bruk). Jeg ville nok derfor foretrekke en løsning med større takhøyde hvis jeg skulle velge på nytt. Det jeg liker godt med min kalesje er at det er lett å ta av side- og bakpaneler, videre består den jo av mindre mengde tekstil enn en større utgave, så den er lett å pakke ned. Utssendemessig ser den også bedre ut kanskje. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Ståhøyde eller tilnærmet ståhøyde er veldig praktisk, det samme er mye lys inn. Jeg var først i ferd med å bestille kalesje fra den Danske produsenten av spreyen, men bestemte meg for å forsøke å sy selv. Det gikk rimelig bra, og vi har blitt glade i kalesjen. Og mye lys inn: Jeg syntes at stilen ikke skal bryte for mye med den originale sprayen, derfor valgte jeg å følge linjene i vinduer fra den, samt båtens hekkbue. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Sydvesten. Ser du har den hvilende mot akterstaget med det leatherlook trekket på (ludderlike), jeg har også mulighet til det og testet det ut en gang men det ble nesten gnagd hull i trekket etter en dags seilas da akterstaget gnager/skjærer seg inn i "posen" hver gan man strammer/slakker staget. Har ikke du dette problemer da ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Det er 10 cm klaring til trekket på min båt, så det er ikke noen kontakt her... så trekket er like bra.. kan se det bedre her.. Det bakre staget går skrått opp mellom det store og det lille trekantede vinduet, bøylen støttes av et ben helt akter mellom bakveggen og sideveggen ved glidelåsen.. Dette fungerer perfekt så lenge jeg ikke har vinsjer montert helt akterut.... med vinsjer der så vil bøylen komme i konflikt med vinsken og en annen løsning må da finnes.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Ahaa , da har vi ikke samme løsning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Amalie 36: Imponerende at du har sydd den selv! Ser kongebra ut. Forøvrig anbefaler jeg å ha så høy kalesje som mulig. Stygt men praktisk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Hva må en forvente i pris for cockpitkalesje? Hanse får sine levert av en underleverandør på verftet, men syns det var dyrt. Ca 18.000 kostet det på gml. 342 og cockpiten er betydelig større i 350en, prisene er pt ikke klare... Er det risiko å vente med denne og heller få en lokal til å lage en "one of", klarer de å lage en slik skikkelig bra med passform eller er de beste å satse på de som har gjort det mange ganger. Til våren regner jeg med at underleverandøren i Tyskland har lagd en del... Min båt blir ca nr. 60 i rekken... Men det er vel spes vi i Nord som velger dette... så det har neppe blitt lagd svært mange Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Jeg betalte 16500.- for min hos D-yachts. 3 avtagbare sider , rustfrie bøyler med kneledd og dobbelt sett med fester. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Takk Jeanneau! Ble riktig bra, og jeg fatter egentlig ikke at leverandørene glemmer "døra" bak? Med denne åpen og setet borte, er det praktfull plass å stå selv ved kjøring, og det uten å fryse for de inni. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.