Jump to content

Montere spyledo eller drite i det (=beholde Porta Potti)?


Stevens

Recommended Posts

Hei,

har en daycruiser med en Porta Potti og vurderer å montere en spyledo. Neste års utgave av denne båten (Uttern D66) kommer med spyledo som standard, men jeg ser de har modifisert plassen noe (se bildene nedenfor). I min båt blir det veldig knapt med plass så det vil trolig bli nødv. med litt modifiseringer (senke dørken noen cm. under doen pluss en inspeksjonsluke for å komme til skroggjennomføringer & ventiler). Septikktank blir det uansett ikke plass til.

 

Båten brukes stort sett til dagsturer i Hvaler-skjærgården.

 

Hva tror dere? Er det bryet verdt? Ser at de fleste båter selges med ubrukt Porta Potti - er det fordi behovet ikke er til stede, eller er det fordi Porta'en er så udelikat å bruke at man kvier seg for å bruke den?

 

30_1188552712c.jpgd66_inboard19c.jpg

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes monteringen til høyre på bildene ser grei ut. Jeg husker fra min tid med porta potti at den var i lite bruk, men da vi fikk båt med fast toilett ble den mer tatt i bruk av jentene ombord. Av hensyn til dem kan det kanskje være verd bryet med fast montering. Dessuten er det daglige stellet mindre med fast monering sammenlignet med Porta Potti. Men det ender vel også her opp med et spørsmål om smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har plass til septiktank så ikke installer vanlig do. Det burde vært forbudt - kanskje det er det, eller det skal komme.

 

Hvorfor stiller du spørsmålet om PP er så udelikat å bruke? Du har jo en? Har du aldri brukt den? Hvorfor skal du i tilfelle da investere i noe nytt med skrogsgjennomføring, pumpeproblemer, luktproblemer, frostproblemer.

Link to post
Share on other sites

Jeg kastet ut min spyledo i våres, da jeg ikke hadde septikktank.. Innstalerte istede en portapotti. Vår båt blir også brukt i hvalerskjærgården, og jeg synes det er rimelig udelikat å svømme i dasspapir. Den daglige jobben med portapotti er også ganske begrenset.. Tror jeg tømmer den hver 3 uke eller noe, og det tar kanskje 3 minutter.. Luktproblemer har jeg aldri hatt, hverken under bruk (når man åpner luka), eller når den står lagret. Vinterkonserveringen var også enkel.. Satt den på bakken og ga den en omgang med høytrykk spyleren.. Men det er viktig å bruke de riktige "kjemikaliene" for å unngå lukt.

Link to post
Share on other sites

OK, er det slik at man bruker en sanitærvæske i vannbeholderen og noe annet i tillegg i oppsamlingstanken?

 

Bør man spyle ned før man gjør fra seg slik at skåla blir våt & glattere og etterlatenskapene lettere spyles ned?

 

Er det noe spylevolum å snakke om i en slik Porta Potti, eller er det stort sett tyngdekraften som gjør jobben?

 

Som man forstår; uvitenheten og skepsisen min er betydelig! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Septikktank blir det uansett ikke plass til.

 

Båten brukes stort sett til dagsturer i Hvaler-skjærgården.

Så lenge du ikke har plass til septilkank, så ville jeg beholdt bæsj n'carry'en. Det finnes ikke noe værre enn å svømme rundt i "dritten" :lol:

Vi hadde spyledo uten tank i gamlebåten, og den ble ikke brukt når vi lå i (ut)havn. Når du føler at du ikke kan bruke doen av hensyn til andre rundt deg så må det være bedre å ha bæsj n'carry'en?

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

OK, er det slik at man bruker en sanitærvæske i vannbeholderen og noe annet i tillegg i oppsamlingstanken?

 

Bør man spyle ned før man gjør fra seg slik at skåla blir våt & glattere og etterlatenskapene lettere spyles ned?

 

Er det noe spylevolum å snakke om i en slik Porta Potti, eller er det stort sett tyngdekraften som gjør jobben?

 

Som man forstår; uvitenheten og skepsisen min er betydelig! :smiley:

 

Spylekapasiteten er det ikke noe å si på... Ligger vel på over 10 liter.. Finnes egen væske til spylevannet. Du må passe på å ikke søle sanitærveske (den som skal være i "kloakken") på pakningen på klaffen til tanken.

 

Men, nå er det jo høst og vinter. At ikke du prøver den ut i vinter?? Sett den i kjelleren og prøv den ut litt.. Så kjenner du også om det blir noe lukt.. Bare sånn for å fjerne skesisen din til den. Synes som du skjønner selv at den er helt super :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker PP fordi man da kan bruke doen i havn selvom man ikke har septik, og fordi man slipper å lage hull i båten. Foretrekker å ha minst mulig hull i skuta. En PP er også ganske rimelig i innkjøp, så det er ingen kjempeutgift å bytte den ut etterhvert, hvis den går i stykker eller blir gammel og ekkel.

Link to post
Share on other sites

Jo. Har vært det en stund også

 

i følge fritidsbåtforskriften som trådte i kraft 16.juni 1996

I avsnitt 5.8

 

Fartøy med toaletter må

a) enten ha tanker

b)eller Innretninger der tanker midlertidig kan plasseres, for bruk i områder der utslipp av menneskelige avfallstoffer er begrenset

 

I forskriften av 1 januar 2005 ble punkt a endret til septiktanker og midlertidig i punkt b fjernet

I denne kom også krav: "Fartøy som er utstyrt med permanent monterte septiktanker skal ha standarisert avløpstilkobling slik at mottaksfasaliteter kan knytte seg til denne"

 

Kilde Forvirring om Septikmottak av Eivind Amble i Båtmagasinet 12 (September) 2007

 

Jeg kjøpte min PP på Lidl i sommer

tror den kostet 300 kr

15 liter vanntank og 12 liter septik.

Den heter vel ikke Porta Potti men Mobil toilette eller noe sånt.

Det er Thetford som lager den.

 

Tømt den en gang i sommer og det gikk veldig fint :yesnod:

(I toalettet hjemme)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Så de hos Lidl, ja. I alle fall billiger enn et pakningssett eller 50cm kloakegnet slange. Også Clas Ohlson sin PP som heter CampaPotti er fra Thetford. Bare de fra SeaSea er jeg noe skeptisk til, men det er lenge siden jeg så på dem.

 

Jeg har også nettopp blitt deleier i en brukt båt UTEN tank - det var vel heller ikke helt lovlig (årsmodell 1997). Den får tank før den kommer på vannet.

Link to post
Share on other sites

Har en "Campi Potti" - lik Portaen. Denne i tillegg til vanlig pumpido og opplegg med septik. CP'en anvendes i områder hvor man ikke har mulighet til å tømme septikken. Bær herligheten i land og tøm i tilgjenngelig WC og problemet er løst. Har brukt CP'en mange ganger og ser fordelen med denne. Når en står på land som mange gjør om vinteren er Portaen kjekt å ha for unger som må gå nåååå. Lang avstand til toalett i enkelte marinaer gjør livet lettere for foreldrene og ha de små podene med seg på båtpuss. En vin vin situasjon med PP. Som nevnt ovenfor, bør en absolutt ikke montere pumpedo, når en ikke kan ha septik i tillegg. Det blir å gå tilbake i historien da dritten fløt i basenget.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle innspill.

 

Får vel prøve Porta Pottien en sesong før jeg feller noen dom. Det høres jo ut som om dette fungerer bra for mange av dere.

 

Fint med muligheten til å kunne bruke herligheten innaskjærs og i havner også, ikke bare utaskjærs i "godkjent dumpingsone". Men, selv dere som har septiktank må vel tømme der ute, for det er vel ingen havner ennå som har tømme-fasiliteter?

 

Ellers, synes det virker ganske betryggende å ikke ha en eneste skroggjenomføring under vannlinjen....

 

Takk igjen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...