Haba Startet 13.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2007 (redigert) Har lest det som finnes på BP om emnet lading, men sikkert oversett mye. Har to forbruksbatterier et lukket Exide Nautilus 115AH batteri (tror det er et MF-Calsiumbatt. og ikke AGM) og et Exide Gel 80AH som jeg vil lade fra en Waeco 25A lader med to uttak. Det jeg har fått med meg er at vanlig batt. og gel batt. trenger forskjellig tid for lading. Kan jeg forbinde batteriene til hver sitt uttak og regne med at batteriene klarer å finne ut av ladetiden selv om jeg har laderen lenge nok på. Begge batterier vil får topp-ladespennig fra lader på 14,4V. (Batteriene skal ha: Gel-batteriet 14,1-14,4V, vedlikehold 13,8V) (Exide Nautilus 14,4V. Vedl. 13,6-13-8V tror jeg?) Jeg går ut fra at Nautilus-batt. trenger kortest tid og at laderen da kan slå over i vedlikeholdslading før Gel-batteriet er tilfreds. Hvis lading av disse batt. fra samme lader ikke vil fungere, og et batteri kanskje får for lite eller for mye lading, hva kan jeg da gjøre ? To separate ladere forstår jeg vil gå, men det var liksom ikke poenget. mvh Haba Redigert 13.Oktober.2007 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Hei. For å topplade batteriene er det bare ladesluttspenningen som bestemmer. Dette er viktigst først og fremst, slik at batteriene altid oppnær 14,4 V (altså ikke "14,5" eller "14,2") Man bør altså måle både nøye og flere ganger (på batteriene) om Waecoen klarer å holde styre på det. Med flere ganger mener jeg ladeprosessen etter totalt utlading, etter bare delvis utlading, mens forbrukere er slått på samtidig, det hele ved forskjellige batteritemperaturer, osv. Ang. strøm (A) må du avgjøre om ladetiden holder for bruksmønsteret som du har. Hvis batteriene får god tid for å bli ladet, da skulle det heller ikke være en problem. Konsentrer deg altså først og deretter altid om laderen din jobber stabilt mht. spenningen. Anbefaling nr. 2: Sjekk også hva dynamoen din gjør med batteriene. Dette blir gjerne glemt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 14.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Hei og takk for svar J.B. Du gir alltid gode forklaringer som jeg lærer av selv om jeg trenger tid for la det å sive inn, skal følge ditt råd. mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Hei og takk for svar J.B. Bare hyggelig Haba. Det er ren glede for meg. Ha en trivelig søndag så lenge. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.