Jump to content

Lade MF/AGM batterier og gelebatterier samtidig fra samme lader ?


Haba

Recommended Posts

:smiley:

Har lest det som finnes på BP om emnet lading, men sikkert oversett mye.

Har to forbruksbatterier et lukket Exide Nautilus 115AH batteri (tror det er et MF-Calsiumbatt. og ikke AGM) og et Exide Gel 80AH som jeg vil lade fra en Waeco 25A lader med to uttak. Det jeg har fått med meg er at vanlig batt. og gel batt. trenger forskjellig tid for lading. Kan jeg forbinde batteriene til hver sitt uttak og regne med at batteriene klarer å finne ut av ladetiden selv om jeg har laderen lenge nok på. Begge batterier vil får topp-ladespennig fra lader på 14,4V.

(Batteriene skal ha: Gel-batteriet 14,1-14,4V, vedlikehold 13,8V) (Exide Nautilus 14,4V. Vedl. 13,6-13-8V tror jeg?)

Jeg går ut fra at Nautilus-batt. trenger kortest tid og at laderen da kan slå over i vedlikeholdslading før Gel-batteriet er tilfreds. Hvis lading av disse batt. fra samme lader ikke vil fungere, og et batteri kanskje får for lite eller for mye lading, hva kan jeg da gjøre ? To separate ladere forstår jeg vil gå, men det var liksom ikke poenget.

 

mvh

Haba

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

For å topplade batteriene er det bare ladesluttspenningen som bestemmer.

Dette er viktigst først og fremst, slik at batteriene altid oppnær 14,4 V (altså ikke "14,5" eller "14,2")

 

Man bør altså måle både nøye og flere ganger (på batteriene) om Waecoen klarer å holde styre på det.

Med flere ganger mener jeg ladeprosessen etter totalt utlading, etter bare delvis utlading,

mens forbrukere er slått på samtidig, det hele ved forskjellige batteritemperaturer, osv.

 

Ang. strøm (A) må du avgjøre om ladetiden holder for bruksmønsteret som du har.

Hvis batteriene får god tid for å bli ladet, da skulle det heller ikke være en problem.

 

Konsentrer deg altså først og deretter altid om laderen din jobber stabilt mht. spenningen.

 

Anbefaling nr. 2:

Sjekk også hva dynamoen din gjør med batteriene.

Dette blir gjerne glemt. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...