sharko Startet 13.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2007 (redigert) Har over tid sett litt olje under oljekjøleren uten å tenke nærmere over det, før jeg i dag lot motoren gå samtidig som jeg så med lys og speil. Det kommer ca "ett drypp" i minuttet. Forholdet har nok pågått en stund, jfr vedlagte bilde. Som amatør er min vurdering at det må være en sveis som er defekt. (Bilde ligger nede her - høyre side er opp). 1. Hva bør jeg gjøre, kan den repareres eller må den byttes? 2. Gruer meg litt til prisen - er ny oljekjøler kostbart? 3. Kjøleren er utenpåliggende, med oljetilførsel til turboen. Er dette verkstedjobb eller kan en ta jobben selv? PS Aldri en dag uten utfordringer! Redigert 13.Oktober.2007 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 bare litt nyskjerrig, hvilken yanmar er dette? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Ta ut kjøleren og lever den til sveising. kan da vel ikke koste så mye Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
sharko Svart 13.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 bare litt nyskjerrig, hvilken yanmar er dette? 4JH-HTE Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 (redigert) -HTE'? du mener ikke DTE vel? og hvor gammel? Redigert 13.Oktober.2007 av Hilmar2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
sharko Svart 13.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 -HTE'? du mener ikke DTE vel? og hvor gammel? 4JH-HTE - 1987 Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 (redigert) HTE'? du mener ikke DTE vel? og hvor gammel? HTE = 66 hk, DTE= 77 hk, om jeg ikke husker feil. Vi hadde en DTE i 20 år. Knallgod motor... Ville tatt den ut som anbefalt å fått den sveist. Ny oljekjøler må du regne med er dyrt ja. 12.000 kostet den til min tidligere VP 41 motor. Mulig den var betydelig større, men prisene til Yanmar peleier ikke å gi god nattesøvn... Redigert 13.Oktober.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Arnstein Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Er du helt sikker på at det er en sveis som lekker. Kjøleren har også en dreneringsskrue. Sjekk denne også. Tørk så godt du greier med en fille. Håndfar kjøleren mens motoren går og sjekk fingertuppene etterhvert som du føler deg frem. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
sharko Svart 13.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Er du helt sikker på at det er en sveis som lekker. Kjøleren har også en dreneringsskrue. Jeg kan dessverre ikke se noen dreneringsskrue, setter inn et bilde fra instruksjonsboka: Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Jeg kan dessverre ikke se noen dreneringsskrue Vel, var vel litt rask i mitt forslag. Har selv en Yanmar-motor med nevnte skrue. Denne har jeg opplevd lekkasje fra da jeg bruker å drenere kjøleren ved oljeskift. Grunnen var for lite tilskrudd. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
sharko Svart 14.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 (redigert) Etter rengjøring med rødsprit, fant jeg "hullet". Jeg la på epoxy inntil jeg får prisoversikt på utskifting - håper det holder en stund, eller hva mener ekspertene? Det ser ut som messing (eller kobber?), kan en demontere og få reparert//loddet noe slikt, eller er det bare å bytte ut? Samme forhold ser ut til å være påbegyndt på nedre oljekjøler også (Selve kjøleren består av èn øvre og èn nedre kjøler i en og samme unit) Redigert 14.Oktober.2007 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Jeg anbefaler sterkt ved å skifte oljekjøleren, så har du den i orden i mange år fremover (evt ved et senere salg også). Å sveise kaller jeg for en midlertidig løsning. Har oljekjøleren vært reparert tidligere, så bør du skifte en ny nå. Det spørs om oljen har tært seg i kjøleren og da er det ikke så mye å gjøre med der. Regner med et sted mellom 15 og 20.000 kr inkl arbeidspenger hvis du lar et verksted ordne dette. Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Hydrox Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Man kan nok fixe dette midlertidig med å sølvlodde en platebitte på utsiden. Men slike reparasjoner er bare midlertidig og har det med å ryke midt i sesongen. Har gjort masse slike loddinger til sjøss, men der har vi verksted nede i maskinrommet med all verdens verktøy. Da er det ikke noe problem å ta det opp igjen når det blir mere problemer. Slike fasiliteter har ikke du i båten din og jeg vil anbefale deg å kjøpe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Er ingen ekspert på området,men prøver meg likevel med ett tips.Hadde også en yanmar motor på min forrige båt.Der fikk jeg en lekkasje på eksosmanifolden som jeg reparerte med(husker ikke navnet)en tokomponent "leire".Den klemmes sammen i hånden og påføres stedet der den vil herde og bli hardt som stål.Ene typen vet jeg heter "alufix".Den gjorde susen hos meg og fåes vel å få kjøpt på ett ex.bilverksted. Lykke til.......... Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 15.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 (redigert) Slipte som vist ned og la på epoxy i går. Selvfølgelig er det hærlig trangt der lekkasjen var. Var ute og test-kjørte i dag; lekkasjen holdt tett! Om enn så lenge.... Redigert 15.Oktober.2007 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Har du montert stavanoder på oljekjøleren. Det kan være korrosjon pga for liten anodebeskyttelse. Eksempelvis leverte Yanmar motorene i 6 LYA serien motorene med Bowman giroljekjøler uten anodebeskyttelse, mens den nye typen har to offeranoder. På nåværende 6LYASTE er det en ganske stor anode ved oljekjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 På nåværende 6LYASTE er det en ganske stor anode ved oljekjøleren. Oljekjøleren på nåværende utgåtte 6LYA-STE har da vitterlig 2 stk små anoder. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Er ingen ekspert på området,men prøver meg likevel med ett tips.Hadde også en yanmar motor på min forrige båt.Der fikk jeg en lekkasje på eksosmanifolden som jeg reparerte med(husker ikke navnet)en tokomponent "leire".Den klemmes sammen i hånden og påføres stedet der den vil herde og bli hardt som stål.Ene typen vet jeg heter "alufix".Den gjorde susen hos meg og fåes vel å få kjøpt på ett ex.bilverksted. Lykke til.......... Produktet het Alufix og er et to-komponent polyesterbasert rep. sett(en boks polyester og en boks aluminiumspon/herder). Produktet heter nå Delo Metalix og forhandles i Danmark av Højstrup Industrilim. Jeg tror faktisk du kan kjøpe det i Norge også hvis du spør pent, disse er egentlig grossister og selger egentlig bare direkte til bedrifter. Industrilim AS Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sharko Svart 15.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 (redigert) Har du montert stavanoder på oljekjøleren.... Nei, det har jeg ikke. Sjekket med yanmar norge as i fjor, og fikk bekreftet at det ikke er offeranoder på denne motoren. Kan en legge inn anode på annen måte? Redigert 15.Oktober.2007 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Jeg beveger meg i et "farvann" jeg har lite rede på, men jeg har mast mye hos endel ansatte hos Yanmar Norge opp gjennom årene samt fulgt med på diskusjonsforum for Yanmarmotorer. Det er endel områder i Yanmarmotorene hvor jeg har oppfattet at det er viktig å ha god anodebeskyttelse, som ved varmeveksler og oljekjøler. Jeg kjenner ikke din motor, men hvor mange anoder er det plasert på motoren og hvor er plasseringen? Det viktige er at motoranodene står nært vitale deler som skal beskyttes. Anodene må ha kontakt med området som skal beskyttes. Av bildet i innlegg #1 synes det å være en gummislange som forbinder to varmevekslere på oljekjøleren. Det er rustdannelse på begge kjølerne. Kanskje montering av et mellomledd på gummislangen med anode og ledningskobling mellom anoden og de to varmevekslerne vil gi bedre beskyttelse? Jeg forutsetter at du har tatt av slangen som forbinder de to enhetene og kontrollert at det ikke er lekkasje på selve slangen. Ellers er min erfaring at denne lyte lekkasje på Yanmarmotorene først er synlig ved belastning og høye turtall. Derfor kan det være hensiktsmessig at du lar en annen kjøre båten mens du selv observerer hvor vannet kommer ut ved oljekjøleren. Har flere tips. Men du kan kanskje svare på noen av disse spørsmålene. Som i tillegg omfatter alder på motoren og antall driftstimer. Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 15.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 (redigert) Men du kan kanskje svare på noen av disse spørsmålene. Som i tillegg omfatter alder på motoren og antall driftstimer. Takk for flott svar - jeg leser stadig lærerike innlegg fra deg. I mangel av anoder, er tipset ditt veldig bra, skal vurdere dette dersom jeg demonterer kjøleren for lodding eller bytter til ny. Det var kun olje som kom ut fra kjøleren, "oljehullet" ble tettet med epoxy. Imidlertid har det nok lekket litt fra saltvannskretsen i og med rust på slangeklemmene mm. Alderen på motoren er ca 20 år - ca 1800 timer. Redigert 15.Oktober.2007 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Produktet het Alufix og er et to-komponent polyesterbasert rep. sett(en boks polyester og en boks aluminiumspon/herder).Produktet heter nå Delo Metalix og forhandles i Danmark av Højstrup Industrilim. Jeg tror faktisk du kan kjøpe det i Norge også hvis du spør pent, disse er egentlig grossister og selger egentlig bare direkte til bedrifter. Industrilim AS Nei da,ikke en slik en.Det ser ut som en kappet pølse der du har et komponent innerst og en ytterst.Man bare gnur/blandet dette sammen så for å påføre på stedet.Er å få tak i som sagt på ett bilverksted(ikke i butikken). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.