Jump to content

Service av en 66 hk (1986) Yanmar ?


Ficher

Recommended Posts

Motoren er gått 1500 timer (ferskvannkjølt) og olje /filter  er skiftet i alle år. Den røyker litt når den er kald ,men dette forsviner når motoren er varm. Bør jeg levere denne motoren til et MERKE verksted for en service/kontroll ( 3000-4000kr ), eller kan jeg ta servicen selv ( olje/filter m.m)

Er det penger " ut vindue"  og levere inn til merke verksted ,så lenge motoren går fint?  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dersom du legger opp til en vanlig rutineservice som oljeskift, filterskift etc og er normalt hendig, ville jeg valgt å gjøre dette selv. Skaff deg en servicemanual, studer og følg denne. Den ene grunnen er at du da blir kjent med motoren din, noe som etter min oppfatning er viktig samt at du vet hva og hvordan det er gjordt.

Merkeverksted service er som regel dyrt og bra men det finnes desverre svært mange merkeverksteder som ikke vet helt hva de steller med.  Har erfaring med flere som sender ut læregutter som ikke vet mer enn et pikebarn om hva de holder på med. Det finnes som regel en som driver verkstedet som høres flink ut, men mange av de utøvende, og da særlig i høysesongen, har jeg inntrykk av er plukket fra gata.

Link to post
Share on other sites

........Bør jeg levere denne motoren til et MERKE verksted for en service/kontroll ( 3000-4000kr ), eller kan jeg ta servicen selv ( olje/filter m.m)....

hei 330 (høres ut som et skvadron?)

Vil ikke gi deg noen råd ang. dette - men, var i samme situasjon som deg, tidlig i fjor vår. Lurte også på dette med "service" og merkeverksted. Gode råd og innspill, her på baatplasse.no, ga meg imidlertid nok "selvtillit" til å prøve å gjøre det selv. Det hører med til saken at jeg ALDRI tidligere har skrudd på en dieselmotor før!

 

"Belive you me!" - har aldri angret på at jeg tok enkel vårservice ( Oljeskift på motor, oljeskift på gearkasse, oljefilterskift, dieselfilterskift, impellerskift) på min Yanmar 2QM-15 selv.

 

Dette ga ikke bare bedre selvtillit, men er også sikkert på at ingen mekaniker ville ha gjort servicen mere samvittighetsfull, enn det jeg gjorde! Dessuten er det en god tilfredsstillelse å ha klart seg uten annen fysisk hjelp. Man blir i tillegg kjent med motoren, og vet hvordan man "fixer" småting. Jeg har i hvertfall mistet redselen for det ukjente og har blitt "dus" med min motor. Godt å ha det, hvis noe uventet skulle skje, men du er ute på blåmyra!  :smiley:

Resultatet var at jeg nå kan lufte dieselsystemet mitt nesten "i blinde"!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dersom du nylig har kjøpt båt og motor kan kanskje en ekstra grundig overhaling være en god ide. Aldri godt å vite hva tidligere eiere har gjort eller ikke har gjort.

 

En ting er olje og filtre. Hva med impeller (meget viktig), eventuelle zinker, dynamoreim, justering av ventiler, oppretting av motor, ettertrekking av bolter i toppen osv. Føler man seg kompetent til dette er det jo noe de fleste gjør selv men er man i tvil hadde jeg spandert en fagmann i alle fall første gang. Så kan man heller sørge for å følge godt med slik at man ser hvordan ting skal gjøres for fremtidige servicer.

 

Vanlig service med bytte av olje og filtere med påfølgende lufting er selvsagt noe alle bør beherske da dette handler om grunnleggende sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...