Jump to content

Hvor fort går din seilbåt for motor?

Seiljåtten

Recommended Posts

Etter å ha lest litt om snekkefart her på båtplassen, mener jeg mange seilbåter for motor holder ok snekkefart. Skriv gjerne ned båttype, motor størrelse, propell, og maksfart+marsjfart.

Spørs om noen slår Andreas... :smiley:

Hanse 350, kan forvente i underkant av 8 på fullfart og 7 som behagelig marsjfart iflg Nelson Marine. Oppgradert motor fra 20 hk til 29 hk Yanmar, 3YM30 og 3 bladet foldepropell. Oppgraderingen gir minimalt med ekstra fart på flatt vann, men gir mer power i motsjø og ved manøvrering... Dersom noen skulle være interessert. Oppdragert motor: 15.000 og Foldepropell: 9.000...

Edited by bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Litt vanskelig å annslå toppfart, antall hestekrefter, marsjfart og lignende. Kommer an på formen til mannskapet! :lol:

(for de som ikke forstod hva jeg mente, vi har ikke motor i seilbåten, er det seilbåt så er det seilbåt.)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

52 kvm. krysser, 6,2 tonn, 11,5 meter lang, 18 hk. Yanmar, trebladet propell på fast aksel gjør nærmere 8 knop som maks. Jeg pusler forøvrig rundt i 1800 rpm. og 5,5 knop.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Båten min er 31 fot, og har Yanmar 2GM20 som yter noe sånt som 18hk.

Vekt av båt er ca 3,1 tonn, sikkert 3,5 ferdig ferielastet..

Her er det fast aksel og 2 blads foldepropell, behagelig marsjfart på ca 5-5,5

Toppfart rundt 8.

27 fots seilbåt på 2,2 ton m/15hk Suzuki firetakter. Maksfart 6,9 (klarer ikke 7!) og behagelig marsjfart på 5,5 til 6 knop.

Joda hifo, når vinden uteblir så bruker man motor. Hva bruker du når motoren "uteblir"? Årer?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

en ekte seiler , bruker vel ikke motor?

Det er mange ekte motorbåtfolk som som hadde blitt ekte forbanna hvis alle ekte seilere hadde seilt hele tida, på samme måte som ekte seilere blir ekte forbanna hver gang ekte motorbåtførere legger seg utenpå uten å finne fram ekte fendre før etterpå...

Edited by jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg logget 9,5 på gps'en på min i januar i år på maks (3000 o/min), 55hk og fast 3 blader(tilnæremet tom båt). Går vanligvis på 2-2200 og ligger da på rundt 7,5.. Jeg logget 10 (stabilt mellom 9 og 9,5) for motor på masjturtall (2400) og hovedseil på gps fra Skagen til Kjäringön i sommer, men da viste nok loggen at det var kraftig medstrøm på flere knop.... loggen lå rundt 7,5 mener jeg å huske...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Den utrangerte er bred, 3.27, og undermotorisert, 17 hk.

Har to-bladet Gori.

Går 4.5 - 5 knuter med levelig støynivå.

Med flat pedal, sola i ryggen, hjemlengsel og et ulidelig spetakkel går den 7.

Gjelder flatt vann.

Med litt vind og sjø forfra beveger den seg med hastigheter som nærmer seg den til en isbre i bevegelse.

Under seil derimot.........