Jump to content

Hvor fort går din seilbåt for motor?

Seiljåtten

Recommended Posts

Er ny båt under anskaffelse?

Eller litt "snurt" på grunn av en uttalelse som falt i en annen tråd om seilbåter om jeg ikke husker feil..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

:eek:

Seilbåt er og blir ikke motorbåt. Den har som regel toppfart som en displasementbåt, en katamaran kan oppnå god fart.

Nå har jeg lyst til å provosere litt. Røper ikke denne pollen og spørsmålet det vi har fått høre at mange kjøper seilbåt, men kan ikke seile. Men du får jo mye båt for pengene hvis du kjøper en seilbåt, så da så.

mvh

Haba

PERKINS 1006.6 / 6 SYL 130 TC 1998, 130HK Diesel. 12 knop. Økonomifart 8 knop. Sies å være en motorseiler, men det er det bare forsikringsselskapet som definerer. For meg er hun en seiler.

Trikset ditt "Mulligan", kan vi gjøre for seil :lol:, og da er det helt stille i omgivelsen (bortsett fra vinden) med en helt annen følelse.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Bavaria 30 CR med Volvo Penta D-1 20, dvs. 18 hk fast original propell. Topp på 7,3 knop og 2750 omdr. Marsjfart fra 7 knop og nedover. Støysvak motor og ekstra isolert motorrom gjør at båten er "stille" i alle fartsområder. Skulle gjerne ha større motor men båten ble kun levert med 18 hk. Neste båt skal være 37+ og ha større motor slik at transportetappen ut Oslofjorden skal gå litt raskere. Jeg vet ikke hvorfor men ut og inn Oslofjorden føles det nesten alltid som om jeg har motvind?

urer litt på om hvorfor ikke seilskroget kan bygges litt annerledes ,og samtidig isettes en litt grovere motor , vips så har man en halvplanende seilbåt for motor .. feks max fart 15- 18 knop med motor ..

Fordi planende skrog går dårlig i deplasementsfart - og seilingen er tross alt for det meste deplasementsfart. Pluss at seilerne - med få unntak :rolleyes: - ikke er interessert i stor fart med motor, stor fart under seil ja, men ikke under motor.

Dette er bare min personlig vurdering

Et helt annet spørsmål, ser at mange seilbåter, blant annet både Bav 34 og Bav 36 jeg selv har vært med i ikke oppnår maksimalt turtall ihht motorspesifikkasjonene. Såvidt jeg ser så har Sydvesten 2750 på topp på sin D2-55. Er ikke dette også godt under anbefalt toppturtall? Er dette en trend, settes seilbåtene opp med større propell en det som er rett, bevist?

Jeg har alltid lært at en motor bør min oppnå maksturtallet sitt, helst litt mer. Aner ikke om jeg får 3500-3700 på min Hanse slik det anbefales i brosjyren, men håper jo det. Kommer nok ikke til å presse med 3300-3400 som blir maks marsjturtall, men går motoren først for tungt så går den jo for tungt hele veien...

Røper ikke denne pollen og spørsmålet det vi har fått høre at mange kjøper seilbåt, men kan ikke seile.

Auda, her traff du spikeren på hodet :eek::smiley:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

skit i turtallen bjoris......finns ingen seglare som ligger o kjör på maks.....

:smiley: Jeg er ikke så god til å droppe ting jeg ikke føler er rett, dessverre. En egenskap jeg gjerne skulle hatt. Nok om det, hvis jeg f.eks bare får 3.000 o/min på min som skal ha 3500-3700 så vil motoren også gå "for tungt" på 2000 o/min, men det er kanskje ikke så vikig på disse enkle motorene uten turbo?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg logget 9,5 på gps'en på min i januar i år på maks (3000 o/min), 55hk og fast 3 blader(tilnæremet tom båt). Går vanligvis på 2-2200 og ligger da på rundt 7,5.. Jeg logget 10 (stabilt mellom 9 og 9,5) for motor på masjturtall (2400) og hovedseil på gps fra Skagen til Kjäringön i sommer, men da viste nok loggen at det var kraftig medstrøm på flere knop.... loggen lå rundt 7,5 mener jeg å huske...

9.5 knop på gps, men oppnår du 9,5 også på loggen, dvs fart gjennom vannet? Er det vanlig toppfart på Bavaria 39 med D2-55 motor? Fast propell?

Et helt annet spørsmål, ser at mange seilbåter, blant annet både Bav 34 og Bav 36 jeg selv har vært med i ikke oppnår maksimalt turtall ihht motorspesifikkasjonene. Såvidt jeg ser så har Sydvesten 2750 på topp på sin D2-55. Er ikke dette også godt under anbefalt toppturtall? Er dette en trend, settes seilbåtene opp med større propell en det som er rett, bevist?

Jeg har alltid lært at en motor bør min oppnå maksturtallet sitt, helst litt mer. Aner ikke om jeg får 3500-3700 på min Hanse slik det anbefales i brosjyren, men håper jo det. Kommer nok ikke til å presse med 3300-3400 som blir maks marsjturtall, men går motoren først for tungt så går den jo for tungt hele veien...

Auda, her traff du spikeren på hodet :eek::smiley:

Ettersom skrogmotstand i vannet øker opphøyd i 3 potens i forhold til farten mens momentet i motoren (det er momentet som driver propellen, effekten er enkelt fortalt produketet av moment og omdreidningshastighet) er rimelig flat med en fallende tendens mot toppen av turtallet. For å få ut maks effekt av motoren må propellen være dimensjonert for å oppnå maks turtall. Men siden 99% av tiden vil motoren brukes i marsjfart verdsettes denne kvaliteten over toppfart.

Dette gir at en propell med fast stigning bare kan være korrekt i 1 tilfelle for motoren, ideelt er dette topp turtall. Under topp turtall vil motoren ha MYE mer å gå på.

I det du beskriver oppnår ikke motoren topp turtall, det som blir det nye toppturtallet er ikke ønskelig fra motorens synspunkt å kjøre med da motoren er overbelastet. Båten har for mye propell. Dette er vanlig for bedre drivstofføkonomi og komfort.

Men hvis du slakker av 100-200 rpm er du straks nede på "sikker" grunn igjen, da vil farten være høgere enn den ville vært med en mindre og kanskje mer riktig propell.

Les denne artikkelen, det forklares ganske godt der.

www.progressing.no/publikasjoner/Foldepropeller_seilmagasinet.pdf

Dette er grunnen til at jeg kjøper meg Autoprop til min båt, den justerer seg selv mekanisk etter motstanden.

Andreas

, men lurer litt på om hvorfor ikke seilskroget kan bygges litt annerledes ,og samtidig isettes en litt grovere motor ,

Ofte unødvendig.

Seilbåter har rimelig optimaliserte skrog alle rede.

En bekjent har en Bavaria 38 med 55 hk. Den går 10 knop på fullt pådrag.

Performance 35 som jeg viste tidligere, gjør over 12 knop med samme motoren.

Og dersom du vil ha skikkelig fart og spenning, kan du sette en 50 hk. påhenger på båten til Kosmix. Og klore deg fast mens du observerer resultatet.

9.5 knop på gps, men oppnår du 9,5 også på loggen, dvs fart gjennom vannet? Er det vanlig toppfart på Bavaria 39 med D2-55 motor? Fast propell?

Har ingen peiling på hva som er vanlig toppfart på en Bavaria 39 jeg, testet dette kun ett halvminutt eller så, ellers så har jeg aldri vært over 2500 o/min på motoren.. husker ikke hva loggen viste, eller om den viste noe i det hele tatt... Loggen er gjenngrodd for tiden og den fungerer bare når den finner det for gått.. Den er heller ikke kalibrert når den fungerer.

Jeg testet bare at jeg fikk maks turtall på motoren med den propellen som er montert og det gikk bra... Har forøvrig en "større" propell enn hva som er standard etter hva jeg har blitt fortalt siden den orginale spaserte en tur på egenhånd etter sjøsetting..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...