Jump to content

Hvor fort går din seilbåt for motor?

Seiljåtten

Recommended Posts

Tja, en overskrider jo skrogfarten men det er fullt mulig...

Dette er teorien på min båt med rent deplasementskrog som modell, som nok ikke er helt riktig siden den nok er noe mere flastbunnet enn rent deplasmentskrog..

Så at er performance seiler kan gjøre mere tror jeg er fullt mulig...

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 8.2 kts.

Power Required: 34.1 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 53.4 SAE hp ( 39.8 kW) @ 3000 RPM

Max Speed: 9.4 kts

Fuel: 3 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 31 SAE hp ( 23.0 kW) @ 2500 RPM

Cruising Speed: 7.8 kts

Fuel: 2 US Gall/Hr (typical)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tja, en overskrider jo skrogfarten men det er fullt mulig...

Dette er teorien på min båt med rent deplasementskrog som modell, som nok ikke er helt riktig siden den nok er noe mere flastbunnet enn rent deplasmentskrog..

Så at er performance seiler kan gjøre mere tror jeg er fullt mulig...

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 8.2 kts.

Power Required: 34.1 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 53.4 SAE hp ( 39.8 kW) @ 3000 RPM

Max Speed: 9.4 kts

Fuel: 3 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 31 SAE hp ( 23.0 kW) @ 2500 RPM

Cruising Speed: 7.8 kts

Fuel: 2 US Gall/Hr (typical)

Hvor regner du ut dette her Sydvesten ? dette er min båt

Overall length m 10,6

Hull length * m 10,28

Waterline length m 9,13

Max beam * m 3,48

Waterline beam m 2,76

Kjøldybde 1,92m

20hk VP med 2blads forldepropell

Vekt 4700kg

er det noen plasser man kan plotte inn disse dataene og få ut skroghastighet osv

Så du regnet det ut for folk i denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=15440

Vannlinjelengde er 9,13 altså 29,95fot kvadratroten av det X 1,34 gir skrogfarten 7,32 har jeg regnet rett ?

Redigert av Enzo (see edit history)

Hva er da egentlig definisjonene på "skrogfarten" da mon tro..

Skorgfarten utledes fra bølgehastigheten på "dypt vann". Hvis vi setter inn båtens lengde lik bølgelengden i formelen for bølgehastighet, får vi skrogfarten.

Formelen for bølgehastighet er.. hvor c er bølgehastigheten i [m/s] og "lamda" er bølgelengden i [m], setter vi inn for "pi" og "g"

og løser ligningen så ender vi opp med den nederste formelen... Det svaret en får ut er da i [m/s] som kan gjøres om til knop, og en kan sette inn for fot ved å gjøre ytterligere om på formelen og en ender da opp med denne 1,34 x roten av lenden i fot

bolgeh1.gif

bolgeh5.gif

Etter mitt syn er dermed skorgfarten til en båt uavhengig av skrogformen, den er kun enfunksjon av lengden om vi forholder oss i tyngdefeltet.. Når man passerer "skorgfarten" så begynner båten å plane i større eller mindre grad..

Jeg benytter softawere for propeller til å finne ut skrogfarten i mitt tilfelle... Har ikke sjekket om dette stemmer med teorien, men avviker neppe så mye vil jeg tro..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En bekjent har en Bavaria 38 med 55 hk. Den går 10 knop på fullt pådrag.

Er det mulig?? Det høres rart ut i forhold til motorkraft og depl. og vannlinjelengde. Etter erfaring er detsvært mange så slenger på en "solknop" eller to. (sola bak). :wink:

Enig med Pettersand i at det høres rart ut. Jeg hadde først fast propell, og har siden byttet til Volvo 3 bladet foldepropell. Med begge disse propellene er min erfaring at Bavaria 38 fra 2003 klarer hårfint å nå 9.0 knop. Ved mye folk i cockpit og motvind etc. sakker farten ned mot 8.8-8.9. Turtallet ved maksfart er 3150

Enig med Pettersand i at det høres rart ut. Jeg hadde først fast propell, og har siden byttet til Volvo 3 bladet foldepropell. Med begge disse propellene er min erfaring at Bavaria 38 fra 2003 klarer hårfint å nå 9.0 knop. Ved mye folk i cockpit og motvind etc. sakker farten ned mot 8.8-8.9. Turtallet ved maksfart er 3150

Merkt du mye forskjell på fast (to bladet?) og trebladet foldepropell?

Jeg mener utgangspunktet for denne undersøkelsen er feil. Her er det ikke snakk om meninger om fart eller at sannheten finnes i statistikk over medlemmenes båters fart. Det er vannlinjelengden som matematisk bestemmer farten til deplacementbåter. Følgelig spiller det ingen rolle om båten har mast eller ikke (eller kjøl for den saks skyld). Altså: Snekker og seilbåter går like fort.

Forutsetningene for ovenstående er

a) Motoren er sterk nok

b) Båtene har deplacement-skrog. (Er ikke planende/halvplanende eller har veldig smale skrog som f.eks en katamaran)

Etter å ha lest litt om snekkefart her på båtplassen, mener jeg mange seilbåter for motor holder ok snekkefart. Skriv gjerne ned båttype, motor størrelse, propell, og maksfart+marsjfart.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Hvor mye - 1/2 knop?

Ved svak vind merker man veldig god forskjell på fast og foldepropell, sikkert minimum en halv knop. Denne forskjellen avtar med vinden. D2-55 har en stor trebladet fast propell som standard. Det er nok derfor det ble slik en revolusjon for seilgleden å bytte til foldepropell. Var i utgangspunktet skeptisk til foldepropellens egenskaper ved havnemanøver, men jeg merket ikke forskjell engang.

Jeg mener utgangspunktet for denne undersøkelsen er feil. Her er det ikke snakk om meninger om fart eller at sannheten finnes i statistikk over medlemmenes båters fart. Det er vannlinjelengden som matematisk bestemmer farten til deplacementbåter. Følgelig spiller det ingen rolle om båten har mast eller ikke (eller kjøl for den saks skyld). Altså: Snekker og seilbåter går like fort.

Forutsetningene for ovenstående er

a) Motoren er sterk nok

b) Båtene har deplacement-skrog. (Er ikke planende/halvplanende eller har veldig smale skrog som f.eks en katamaran)

Utgangspunktet for denne undersøkelsen er ikke feil, det er mitt ønske om å finne ut av hvor fort forskjellige typer seilbåter går for motor. Det er sikkert mange her inne som har en båt, og lurer på hvor fort samme båten ville gått dersom de feks. hadde valgt den store motoren istedenfor den lille. Jeg er ute etter fakta, og synest det er interessant å se hva som er vanlig fart på seilbåter. Det er litt tabu for seilere å snakke om fart for motor, men mange seilbåter har faktisk god snekkefart for motor, som man ser av undersøkelsen. Som Sydvesten regner ut, ser man at det lar seg gjøre å beregne hvor mange hestekrefter man bør legge i en båt for å utnytte skrogets fartspotensiale, uten at skroget sier nok er nok. Seilbåter kommer ofte med to motoralternativer, og tanken er å se forskjellene på de to. Selv har jeg funnet ut av hva som skiller Bavaria 38 med 29 hk, og min med 53hk. God snekkefart når regn og vind pisker rett imot på søndags ettermiddag er behagelig. Det er nemlig ikke alltid det passer å seile. :smiley:

Ettersom skrogmotstand i vannet øker opphøyd i 3 potens i forhold til farten mens momentet i motoren (det er momentet som driver propellen, effekten er enkelt fortalt produketet av moment og omdreidningshastighet) er rimelig flat med en fallende tendens mot toppen av turtallet. For å få ut maks effekt av motoren må propellen være dimensjonert for å oppnå maks turtall. Men siden 99% av tiden vil motoren brukes i marsjfart verdsettes denne kvaliteten over toppfart.

Dette gir at en propell med fast stigning bare kan være korrekt i 1 tilfelle for motoren, ideelt er dette topp turtall. Under topp turtall vil motoren ha MYE mer å gå på.

I det du beskriver oppnår ikke motoren topp turtall, det som blir det nye toppturtallet er ikke ønskelig fra motorens synspunkt å kjøre med da motoren er overbelastet. Båten har for mye propell. Dette er vanlig for bedre drivstofføkonomi og komfort.

Men hvis du slakker av 100-200 rpm er du straks nede på "sikker" grunn igjen, da vil farten være høgere enn den ville vært med en mindre og kanskje mer riktig propell.

Les denne artikkelen, det forklares ganske godt der.

www.progressing.no/publikasjoner/Foldepropeller_seilmagasinet.pdf

Dette er grunnen til at jeg kjøper meg Autoprop til min båt, den justerer seg selv mekanisk etter motstanden.

Andreas

Nettopp, interessant. Innser at jeg ikke har peiling på hvilken foldepropelle jeg har kjøpt til min båt, men vi får høre med i helgen om selgerene hos NelsonMarineVest vet. Slik jeg leser artikkelen er det egentlig bare propellene som har justerbar stigning som passer til begge formål, altså optimal drift på lave turtall og fullfart ved behov. Sistnevnte kan jo være aktuelt om det blåser hatter og strå og/eller at det er mye strøm så kan jo fullfart over noe tid være nødvendig og derfor er det dumt om båten settes opp med for stor propell... Ser ut til at ditt Autoprop valg er det smarte her...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det som kanskje er mer intr. enn akkurat farten på flatt vann er hvor godt båten klarer å opprettholde fart når det blir mye sjø og vær imot. På flatt vann var den ideelle marsfarten min 6.2 knop. Gikk over fra 2 blader til 3 bladers foldepropell, og den ideelle marsfarten er fortsatt 6.2 knop. Kan godt gå fortere, men da føler jeg på kroppen at presser utstyret.

Så hva har jeg oppnådd ved å skifte til 3 blader?

- På flatt vann kan jeg ha 100 omdreininger mindre på motoren og oppnå samme fart som tidligere.

- Mister ikke like mye fart i motsjø

- Fikk litt mer "reservekrefter"

- Enklere finmanøvrering i havn når man blir vant med den nye propellen

Ikke den helt store forsjellen, men litt forbedring på flere punkter.

• 4 uker senere...

Båtfart på en seilebåt (for motor) kan stort sett utrykkes ved hjelp av følgende forhold:

Fart i knop = båten lengde i meter 8 meter båt ca 8 knop.

Dette er å betrakte som en ca. regel for båter mellom 5 til 15 m og gjelder maks fart.

Det er vannmotstand som setter denne begrensningen, seilbåten var for mye vekt til at den vil "reise" seg og redusere den våte flaten når farten øker. Vannmotstand øker med en faktor av 4 når farten dobbles.

For andre båter f.eks. katamaran og trimaran gjelder andre regler, verdensrekorden for disse (under seil) ligger nå på rundt 47-49 knop, den magiske grensen på 50 knop regner man med å nå om ikke så lenge.

http://www.hydroptere.com/_en/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...