SamH Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 <snip>Fart i knop = båten lengde i meter 8 meter båt ca 8 knop.</snip> Det stemmer kort og godt ikke. Skroghastighet for deplasements båter er røft 1.34 x LWL ^0.5, hvor LWL gitt i fot.. Min 13.4m seiler gjør IKKE 13.4 knop, og kommer heller aldri til gjøre det, den må ha like over 300hk på propellen før den nærmer seg noe slikt om en regner enkelt, Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Vet ikke om man kan regne en moderne seilbåt som deplasementbåt. Da må de i hvertfal ha lite deplasement i forhold til størrelsen. Ble passert av en moderne seilbåt omkring 40 fot tipper jeg. Synes den gikk fort , så jeg ga på til drøye 9 knop for å se hva den gjorde, men den skled fortsatt fra meg. Nesten ikke krusning på vannet etter den, og jeg hadde med meg halve fjorden. Imponerende. Tror det var en jeanneu. Hva tror de som er inne i det at den må ha av motor? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 (redigert) ca 40-50 hk ett sejlbåtskrog er lettdrivet...... inga krusningar bak tyder på bra hydrodynamik...... hekkbölger=bortkastad energi....... Redigert 16.November.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Jeg vil gjette på denne. VP D2-55 Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sydvesten Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 (redigert) Jeg gjør rundt 9,5-10 knop på full pinne med min 39 og har en D2-55 i kjelleren med fast treblader... men vil ikke påstå at det ikke blir antydning til hekkbølger i denne farten... men marsjer fint på rundt 7,5 knop med 2/3 pådrag uten nevneverdige hekkbølger og et forbruk på rundt 4 liter i timen Redigert 16.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Festina_Lente Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Maxi 95 med 23 hk MD 11C fra 1981 og tobladet foldepropell, ca 6 knop på marsj, 2000 omdreininger. Har fått det råd fra forrige eier at jeg ikke skal tyne motoren, så varer den lenger. Har innkjøpt Kiwiprop etter råd fra en med tilsvarende Maxi og MD 2B, og håper vel at farten kanskje øker litt til våren? Ihvertfall så skal vibrasjoner/ effekt ved bakking bli bedre. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Finnes det noen tommelfingerregel for hvor mye vind som skal til før en seilbåt går raskere for seil enn for motor? Eller blir dette alt for individuelt, og avhengig av mannskapets vilje/ evne til å sette alle kluter til? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Hallaron Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Maxi 95 med 23 hk MD 11C fra 1981 og tobladet foldepropell, ca 6 knop på marsj, 2000 omdreininger. Har fått det råd fra forrige eier at jeg ikke skal tyne motoren, så varer den lenger. Har innkjøpt Kiwiprop etter råd fra en med tilsvarende Maxi og MD 2B, og håper vel at farten kanskje øker litt til våren? Ihvertfall så skal vibrasjoner/ effekt ved bakking bli bedre. Har tobladet foldeprop. og 25 hk på min Maxi 95, nytt 2004. ca 150 driftstimer totalt. Opplever en del støy ved og vibrasjoner, spesielt når jeg slår bakk. Jeg hadde tenktå sette på en slik vibrasjonsdempende kobling mellom gearkassen og akselen. Tror dere det gir bedre resultat å bytte til kiwiprop? Finnes det noen tommelfingerregel for hvor mye vind som skal til før en seilbåt går raskere for seil enn for motor? Eller blir dette alt for individuelt, og avhengig av mannskapets vilje/ evne til å sette alle kluter til? Det varierer masse fra båt til båt, min maxi 95 er en tung båt med forholdsmessig lite seilareal. Den må nok ha en 8-10 m/sek før den virkelig lever og går bra, men andre båter som en X-99 sikkert går bra allerede ved 5m/sek... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
avmønstret5 Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Det er to ting jeg kan ønske å høre mere om og kanskje en kan bruke denne tråden: 1. Det er snakket mye om fart, også toppfart som egentlig ikke er så praktisk interessant. Derimot økonomifart burde være av interesse for mange. Hvilken fart skal en ligge på for å komme lengst mulig med f.eks 100 l diesel m/den båt & motor en har? Dvs hvilken båt er mest drivstofføkonomisk i forhold til depl.? 2. Noen med erfaring med Kiwi propeller ? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Finnes det noen tommelfingerregel for hvor mye vind som skal til før en seilbåt går raskere for seil enn for motor? Eller blir dette alt for individuelt, og avhengig av mannskapets vilje/ evne til å sette alle kluter til? Med lite forseil (fokk) så går den like fort for motor og seil ved ca 3m/s. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Krimart Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 1. Hvilken fart skal en ligge på for å komme lengst mulig med f.eks 100 l diesel m/den båt & motor en har? Dvs hvilken båt er mest drivstofføkonomisk i forhold til depl.? 2. Noen med erfaring med Kiwi propeller ? 1: M.h.t økonomi er det vel egentlig turtallet du må se på. Det mest økonomiske turtallet i forhold til effekt er så vidt jeg vet typisk et sted rundt 70-80% av max. Da skulle det gi deg flest Nm pr. l. drivstoff også, med en fart som er en knop eller så under maxfart. Men har dessvere ikke noen kurver å vise til. 2: Ikke egen erfaring, men det skrives jo mye positivt om den. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 ja det er klart, jeg tenker mer på praktiske erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 B31C med VP D1-20, seildrev og 2 blader autoprop foldepropell. Fart på flatt vann uten vind: 800 rpm 2,5 knop 1250 rpm 5,0 knop 1800 6,0 knop Maks rpm 2750 og 7,2-7,3 knop. Kosekjøre innaskjers så er det fint lydbilde rundt 1100-1250rpm, skal jeg noen plass blir det 1800-2200, motsjø og vind kanskje litt mer for å holde på farta. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Jeg har laget en forbrukstabell for min 2003 mod. Bavaria 38AC. Den er utrustet med en 53hk volvo penta(D2-55), og jeg kan jo egentlig kort oppsummere hvordan denne tabellen ser ut. 6,5 knop gir et forbruk på 0,38 L pr. nautise mil, dvs. 2,5 liter i timen. 7,5 knop gir et forbruk på 0,49 L pr. nautiske mil, dvs 3,7 liter i timen. 7,7 knop gir et forbruk på 0,81 L pr. nautiske mil, dvs 6,3 liter i timen. På dette turtallet finner vi maks dreiemoment som er 135Nm 8 knop gir et forbruk på 1 L pr. nautiske mil, dvs 8 liter i timen. 8,8 knop gir et forbruk på 1,47 L pr. nautiske mil, dvs 13 liter i timen. Jeg har også på papiret byttet motor til både MD2030 og D1-40 for å se om forbruket blir mindre ved mindre motor. Forbruket er det samme når jeg henter ut like mange hestekrefter av motorene i følge tabellene. Konklusjonen etter å ha laget denne tabellen er at skroget glir lett opp til og med ca. 7,5 knop, men at all diesel som brukes på å få skroget over 7,5 knop bør kunne dokumenteres med dårlig tid eller annet hastverk. Før jeg lagde denne tabellen brukte vi 8 knop som marsjfart, men etter å ha sett at forbruket dobles fra 7,5 til 8 knop, har vi lagt marsjfarten ned til 7,5 knop. Båten går da penere i sjøen, bråker mindre, og lager vesentlig mindre sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) Jeg har vel bytta båt siden jeg postet i denne tråden. Beneteau first 40.7 40HK yanmar , 2 bladet foldepropell 3300 omr ca 8,5 + 9knop Pleier å marsje på vel 7knop og da rusler motoren på omlag 2200omr Redigert 1.Februar.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Seiljåtten: Hvor mange omdreininger pr min er det du har ved hastighetene du oppgir? Tror vi har like båter med lik kjøl, propell og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Injk: Sender deg full tabell. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Jeg har også nokså lik båt 39 fot, 7,5-8 t m/turutrustet 50 hk Perkins, fast trebladet propell. Går vanligvis med 2000 o/min marsfart 6 - 6,5 knop Kanskje jeg også kan få din tabell? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) Litt utifra hodet info. 1994 Sun odyssey 37.1 med 50 hk yanmar og fast 3 blader. 2001 Beneteau oceanis 411 med 56 hk yanmar og fast 3 blader. Begge var omtrent identiske ang. fart. ca.2000 rpm. 5.8-6.1 knop ca.2500 rpm. 6.5-6.8 knop (mulig 411 er nærmere 7 knop) ca.3700 rpm 8.2-8.5 knop (Max) Eg er også intressert i erfaringer med kiwi prop. Redigert 1.Februar.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Min Bavaria 40Ac 2002 med Volvo D2-55 og Volvo treblads foldepropell på seildrev. Max 3000 RPM ca 9,3 kn forbruk ca 15 l/t. Hurtig mars 2400 RPM ca 8 kn forbruk ca 5 l/t. Noemal Mars 2000 RPM ca 7 kn forbruk ca 3 l/t. Sparefart 1800 RPM ca 6,5 kn forbruk ca 2 l/t. Det skal ikke mye vind til får jeg seiler med 6,5 - 7 kn. Men skal jeg nå 9 kn må jeg ha en del vind. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Sun Odyssey 40 - marsjfart mellom 7,5 og 8. Toppfart i overkant av ni. Økonomifart i underkant av 7. Yanmar 55 hk med tre-bladet fast propell på fast aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Jeanneua Aquila 84. 28 fot med Yanmar YSM12 fast aksel og fast 2 bladet propell. Marsjer på 6,5 og topper 7,5 knop Sitér dette innlegget Link to post
janus Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Med Yanmar 54 hk, Autoprop på aksel og rundt 1700-1800 omdreininger vel 7 knop, maks omlag 9 knop, men da bråker det fælt. 1800 omdreininger gir behagelig gange. Mine unøayktige målinger tilser et forbruk på drøye 2 liter i timen. Båt: B. Oceanis 393. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Det er to ting jeg kan ønske å høre mere om og kanskje en kan bruke denne tråden: 1. Det er snakket mye om fart, også toppfart som egentlig ikke er så praktisk interessant. Derimot økonomifart burde være av interesse for mange. Hvilken fart skal en ligge på for å komme lengst mulig med f.eks 100 l diesel m/den båt & motor en har? Dvs hvilken båt er mest drivstofføkonomisk i forhold til depl.? 2. Noen med erfaring med Kiwi propeller ? Hei! "RX II" hadde Kiwi 3 blader propellen ved Nordøst passeringen. Den satt på ved det 2 Atlanterhavs kryssingen tidligere også. Rx2 har en MD2030 Volvo motor på ca 28Hk. Den er veldig smart og enkel. Da vi skulle inn i isen, Pitch'et vi ned vinklene på bladene slik at den skuvet og gav mere kraft forover. Trengte det da vi skulle presse oss igjennom isen. Det tar litt tid å finne riktig Pitch med henhold til forholdet ønsket f.eks minimum drivstoff forbruk og ønsket fart. Veldig viktig og vite om muligheten her,vist en skal på langfart. Vi mistet et blad underveis pga feste bolten til det ene bladet hadde korrodert bort. Det var ingen spesielle problemer med at det var 2 blader igjen. Litt vibrasjon ble det, men ingen krise. Da jeg kom hjem sendte jeg mail til importøren og fortalte om dette. En time etter var 3 stk nye blader med "Titan bolter" på vei til meg, gratis. I 2008 ble boltene skiftet over til Titan pga problemet. Det var ikke et blad som var ødelagt av isen. Så High tech propell er tingen. Servicen på Kiwi er topp og jeg tør å anbefale Kiwi propellen. Selv til ekstreme forhold. Bilde av Kiwi propellen på Bloggen her: http://trondaasvoll.seilmagasinet.no/12546...asjen_ble_.html Redigert 2.Februar.2010 av Trond Aasvoll (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
avmønstret5 Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Takk for god info om Kivi. Jeg ser båten er langkjølet og sikkert relativ tung, kan en da merke noe fartsforskjell under seiling i forhold til en fast trebladet propell? og jeg lurer på det samme ang. motorgange, noe fartsforskjell ved marsfarts omdr.? Nå vet jeg jo ikke hva du hadde før Kivipropellen så det blir vel et spørsmål litt ut i det blå Skal forresten lese meg godt opp på turen din, spennende. Redigert 2.Februar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.