Jump to content

Hvor fort går din seilbåt for motor?


Seiljåtten

Recommended Posts

Vet ikke om man kan regne en moderne seilbåt som deplasementbåt. Da må de i hvertfal ha lite deplasement i forhold til størrelsen. Ble passert av en moderne seilbåt omkring 40 fot tipper jeg. Synes den gikk fort , så jeg ga på til drøye 9 knop for å se hva den gjorde, men den skled fortsatt fra meg. Nesten ikke krusning på vannet etter den, og jeg hadde med meg halve fjorden. Imponerende. Tror det var en jeanneu. Hva tror de som er inne i det at den må ha av motor? :smiley:

Link to post

Jeg gjør rundt 9,5-10 knop på full pinne med min 39 og har en D2-55 i kjelleren med fast treblader... men vil ikke påstå at det ikke blir antydning til hekkbølger i denne farten... men marsjer fint på rundt 7,5 knop med 2/3 pådrag uten nevneverdige hekkbølger og et forbruk på rundt 4 liter i timen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Maxi 95 med 23 hk MD 11C fra 1981 og tobladet foldepropell, ca 6 knop på marsj, 2000 omdreininger. Har fått det råd fra forrige eier at jeg ikke skal tyne motoren, så varer den lenger. Har innkjøpt Kiwiprop etter råd fra en med tilsvarende Maxi og MD 2B, og håper vel at farten kanskje øker litt til våren? Ihvertfall så skal vibrasjoner/ effekt ved bakking bli bedre.

Link to post
Maxi 95 med 23 hk MD 11C fra 1981 og tobladet foldepropell, ca 6 knop på marsj, 2000 omdreininger. Har fått det råd fra forrige eier at jeg ikke skal tyne motoren, så varer den lenger. Har innkjøpt Kiwiprop etter råd fra en med tilsvarende Maxi og MD 2B, og håper vel at farten kanskje øker litt til våren? Ihvertfall så skal vibrasjoner/ effekt ved bakking bli bedre.

 

Har tobladet foldeprop. og 25 hk på min Maxi 95, nytt 2004. ca 150 driftstimer totalt. Opplever en del støy ved og vibrasjoner, spesielt når jeg slår bakk. Jeg hadde tenktå sette på en slik vibrasjonsdempende kobling mellom gearkassen og akselen. Tror dere det gir bedre resultat å bytte til kiwiprop?

 

Finnes det noen tommelfingerregel for hvor mye vind som skal til før en seilbåt går raskere for seil enn for motor? Eller blir dette alt for individuelt, og avhengig av mannskapets vilje/ evne til å sette alle kluter til?

 

Det varierer masse fra båt til båt, min maxi 95 er en tung båt med forholdsmessig lite seilareal. Den må nok ha en 8-10 m/sek før den virkelig lever og går bra, men andre båter som en X-99 sikkert går bra allerede ved 5m/sek...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
  • 2 år senere...

Det er to ting jeg kan ønske å høre mere om og kanskje en kan bruke denne tråden:

 

1. Det er snakket mye om fart, også toppfart som egentlig ikke er så praktisk interessant. Derimot økonomifart burde være av interesse for mange. Hvilken fart skal en ligge på for å komme lengst mulig med f.eks 100 l diesel m/den båt & motor en har? Dvs hvilken båt er mest drivstofføkonomisk i forhold til depl.?

 

2. Noen med erfaring med Kiwi propeller ?

Link to post
Finnes det noen tommelfingerregel for hvor mye vind som skal til før en seilbåt går raskere for seil enn for motor? Eller blir dette alt for individuelt, og avhengig av mannskapets vilje/ evne til å sette alle kluter til?

 

:confused:

 

Med lite forseil (fokk) så går den like fort for motor og seil ved ca 3m/s.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
1. Hvilken fart skal en ligge på for å komme lengst mulig med f.eks 100 l diesel m/den båt & motor en har? Dvs hvilken båt er mest drivstofføkonomisk i forhold til depl.?

 

2. Noen med erfaring med Kiwi propeller ?

 

1: M.h.t økonomi er det vel egentlig turtallet du må se på. Det mest økonomiske turtallet i forhold til effekt er så vidt jeg vet typisk et sted rundt 70-80% av max. Da skulle det gi deg flest Nm pr. l. drivstoff også, med en fart som er en knop eller så under maxfart. Men har dessvere ikke noen kurver å vise til.

 

2: Ikke egen erfaring, men det skrives jo mye positivt om den.

Link to post

Jeg har laget en forbrukstabell for min 2003 mod. Bavaria 38AC. Den er utrustet med en 53hk volvo penta(D2-55), og jeg kan jo egentlig kort oppsummere hvordan denne tabellen ser ut.

 

6,5 knop gir et forbruk på 0,38 L pr. nautise mil, dvs. 2,5 liter i timen.

 

7,5 knop gir et forbruk på 0,49 L pr. nautiske mil, dvs 3,7 liter i timen.

 

7,7 knop gir et forbruk på 0,81 L pr. nautiske mil, dvs 6,3 liter i timen. På dette turtallet finner vi maks dreiemoment som er 135Nm

 

8 knop gir et forbruk på 1 L pr. nautiske mil, dvs 8 liter i timen.

 

8,8 knop gir et forbruk på 1,47 L pr. nautiske mil, dvs 13 liter i timen.

 

 

Jeg har også på papiret byttet motor til både MD2030 og D1-40 for å se om forbruket blir mindre ved mindre motor. Forbruket er det samme når jeg henter ut like mange hestekrefter av motorene i følge tabellene. Konklusjonen etter å ha laget denne tabellen er at skroget glir lett opp til og med ca. 7,5 knop, men at all diesel som brukes på å få skroget over 7,5 knop bør kunne dokumenteres med dårlig tid eller annet hastverk. Før jeg lagde denne tabellen brukte vi 8 knop som marsjfart, men etter å ha sett at forbruket dobles fra 7,5 til 8 knop, har vi lagt marsjfarten ned til 7,5 knop. Båten går da penere i sjøen, bråker mindre, og lager vesentlig mindre sjø.

Link to post

Litt utifra hodet info.

1994 Sun odyssey 37.1 med 50 hk yanmar og fast 3 blader.

2001 Beneteau oceanis 411 med 56 hk yanmar og fast 3 blader.

 

Begge var omtrent identiske ang. fart.

ca.2000 rpm. 5.8-6.1 knop

ca.2500 rpm. 6.5-6.8 knop (mulig 411 er nærmere 7 knop)

ca.3700 rpm 8.2-8.5 knop (Max)

 

Eg er også intressert i erfaringer med kiwi prop.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post

Min Bavaria 40Ac 2002 med Volvo D2-55 og Volvo treblads foldepropell på seildrev.

 

Max 3000 RPM ca 9,3 kn forbruk ca 15 l/t.

Hurtig mars 2400 RPM ca 8 kn forbruk ca 5 l/t.

Noemal Mars 2000 RPM ca 7 kn forbruk ca 3 l/t.

Sparefart 1800 RPM ca 6,5 kn forbruk ca 2 l/t.

 

Det skal ikke mye vind til får jeg seiler med 6,5 - 7 kn. Men skal jeg nå 9 kn må jeg ha en del vind.

Link to post
Det er to ting jeg kan ønske å høre mere om og kanskje en kan bruke denne tråden:

 

1. Det er snakket mye om fart, også toppfart som egentlig ikke er så praktisk interessant. Derimot økonomifart burde være av interesse for mange. Hvilken fart skal en ligge på for å komme lengst mulig med f.eks 100 l diesel m/den båt & motor en har? Dvs hvilken båt er mest drivstofføkonomisk i forhold til depl.?

 

2. Noen med erfaring med Kiwi propeller ?

 

Hei!

 

"RX II" hadde Kiwi 3 blader propellen ved Nordøst passeringen. Den satt på ved det 2 Atlanterhavs kryssingen tidligere også.

Rx2 har en MD2030 Volvo motor på ca 28Hk.

 

Den er veldig smart og enkel. Da vi skulle inn i isen, Pitch'et vi ned vinklene på bladene slik at den skuvet og gav mere kraft forover. Trengte det da vi skulle presse oss igjennom isen.

 

Det tar litt tid å finne riktig Pitch med henhold til forholdet ønsket f.eks minimum drivstoff forbruk og ønsket fart. Veldig viktig og vite om muligheten her,vist en skal på langfart.

 

Vi mistet et blad underveis pga feste bolten til det ene bladet hadde korrodert bort.

Det var ingen spesielle problemer med at det var 2 blader igjen. Litt vibrasjon ble det, men ingen krise.

Da jeg kom hjem sendte jeg mail til importøren og fortalte om dette. En time etter var 3 stk nye blader med "Titan bolter" på vei til meg, gratis. I 2008 ble boltene skiftet over til Titan pga problemet.

 

Det var ikke et blad som var ødelagt av isen. Så High tech propell er tingen.

Servicen på Kiwi er topp og jeg tør å anbefale Kiwi propellen. Selv til ekstreme forhold.

 

Bilde av Kiwi propellen på Bloggen her:

 

http://trondaasvoll.seilmagasinet.no/12546...asjen_ble_.html

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Takk for god info om Kivi. Jeg ser båten er langkjølet og sikkert relativ tung, kan en da merke noe fartsforskjell under seiling i forhold til en fast trebladet propell? og jeg lurer på det samme ang. motorgange, noe fartsforskjell ved marsfarts omdr.?

Nå vet jeg jo ikke hva du hadde før Kivipropellen så det blir vel et spørsmål litt ut i det blå :smiley:

Skal forresten lese meg godt opp på turen din, spennende.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...