Jump to content

Hvor fort går din seilbåt for motor?

Seiljåtten

Recommended Posts

Ved seiling uten motorbruk, pitcher bladene seg 90 grader automatisk slik at bladene blir stående i lengderetningen på båten.

Ved revers'ering pitcher den i underkant ca 160 grader (gradene her er jeg usikker på hvor mye, men den pitcher helt over til motsatt side ), fra stillingen forover og over til revers automatisk.

Kiwi propellen er en unik oppfinnelse slik.

Forholde til en fastpropell under seiling blir det ca i over kant 1 kn i forskjell. Altså Kiwi'en gir over 1 kn mere seilefart.

Obs.

Det og justere pitch'en på bladene, er en hel vitenskap når en begynner med dette. Det er svært lurt å skrive ned antall omdreininger på pitch'e skruven før en begynner å skruve på disse.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

• 9 år senere...
Guest Avmønstret#

Satt henne på sjøen i dag og kan oppdatere. 

Båt: Kelt 39 (37 fot). Ca 7,5 tonn. Perkins 49hk. Fast treblads. Nysmurt. 

Vanlig marsjturtall på 2500 omdreininger ca 6,5 knop. Høy marsjfart rundt 2800 omdreinger, 7 knop. Full pinne, sjekket ikke turtallet, 8 knop. 

Gleder meg til å teste for seil :-)

Stort sett samme mål, bitte litt lengre, samme vekt og samme motor og samme propell, tror jeg, som siste post over.

Går nå et halvt til en hel knop seinere, men tror det har å gjøre med at det er snart et år siden båten var på land og at den allerede begynner å bli "grodd". Mener jeg hadde nær de identisk samme data ved tilstand "nysmurt".

2.500rpm oppleves som "maks av det som er behagelig". På 3.200rpm så graver den seg ned og det er så mye støy og vibrasjon at det oppleves som "lite fornuftig" å gå med dette turtallet.

En "rar" egenskap ved båt og propell: Når båten står i ro og man gir på med rpm akterover, så går det bakover og mot styrbord uavhengig av hvordan roret står. Man må alltid tenke at "nå går det først bakover og mot venstre". Når man får litt fart på skroget og eventuelt "trotler" av, så har man (litt) styring akterover.  Forover så har man noe bedre kontroll, selv om det er forholdsvis stor avstand mellom propell og ror. 

Redigert av Arne2 (see edit history)

Finnsailer 35

Motorseiler, langkjølet.

Motor: Sabb Iveco 100 HK (forferdelig overmotorisert).

LOA: 10.7 m (35 fot)

LVL: 9.14 m (30 fot)

Dybde: 1.30 m

Vekt: 7 tonn

1000 rpm - 3.7 knop

1500 rpm - 5.2 knop

2000 rpm - 6.0 knop

2500 rpm - 7.1 knop

2800 rpm - 7.6 knop

Vi trives best mellom 1500 rpm og 2200 rpm. Etter 2200 rpm graver vi oss veldig ned og det føles litt poengløst. Bråkete blir det også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...