Jump to content

Oljeskift - God hygiene


Arnstein

Recommended Posts

Jeg hadde i dag en erfaring jeg vil dele med dere i håp om at noen tar lærdom bedre enn jeg.

 

I stedet for levere inn båten til årlig service for olje- og andodeskift etc., gjør jeg dette selv. Vil også påstå at jeg er oppegående nok til å greie dette selv.

 

Først en liten innledning til det underliggende i historien. Jeg er oppvokst blant gravemaskiner og traktorer og en far som er hysterisk når det gjelder motorhygiene. Fylling av motor- og hydraulikkolje foregikk (pensjonist nå) på en nærmest rituell fremgangsmåte.

 

Etter avtapping (kanskje ikke alltid like imponerende etter dagens standard) ble påsfyllingslokk og området rundt, nærmest desinfisert. Det fantes ikke det minste korn av noe slag som kunne avdekkes med det blotte øye på lokk eller rundt påfyllingsstuss.

 

Før åpning av påfyllingslokk ble trakt og oljekanne forberedt. Trakten ble tørket uhyre nøye. Og silen var selvsagt på plass.

 

Så var det oljespannet sin tur. Enda dette var nytt og blankt i lakken rett fra leverandør, så var dette ikke godt nok. Igjen var det å tørke både rundt avtapping og rundt hele spannet, over som under. Omkvedet var, dritt i systemet betyr slitasje, trøbbel og utgifter. Javel, og så? Syntes for såvidt dette var en god leveregel, men kanskje typisk for en som startet sitt virke i etterkrigstidens knapphet.

 

Vel, tror ikke dette har noe med knapphet å gjøre, men heller med god maskinhygiene.

 

Hvor skrøpelig kan man i sin fortreffelighet egentlig bli? Som sagt skiftet jeg olje på motoren i dag. Tørket og dudlet som min far, men ikke like nøye. Jeg hadde rigget til trakta (en vid en med stort oppsamlingsareal for å unnga søl) og skulle til å slå. Da hopper de en liten sten på størrelse med en melketann opp i trakta og ned i motoren. Himmel og hav, tenker jeg (dvs, helt andre gloser ble sluppet heller uanstrengt). Jeg hadde forbrutt meg på minst to punkt fra min fars rituale - tørking av kanne på undersiden der stenen hadde hengt og sil i trakta.

 

For å gjøre en lang historie kort, lykken står alltid den kjekke bi. Fant heldigvis stenen når jeg fjernet ventildekselet.

 

Hva kunne i grunnen denne stenen ha forårsaket? Ville den blitt liggende urørt i bunnpanna eller blitt malt opp i oljepumpens gearpumpe?

 

Ord for dagen - Ha alltid sil i trakta.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Steinen har 3 muligheter:

  1. Blitt ligende i en grop i toppen sannsynligvis uten å gjøre noen skade.
  2. Funnet veien ned i bunnpannen uten å gjøre noen skade.
  3. Fortsatt fra bunnpannen og opp i silen før oljepumpen, fremdeles uten å gjøre noen skade.

Det verste er nok om den legger seg på en uheldig plass i toppen og kiler seg ved ventiler eller støtstenger. Kommer den ned i bunnpannen er i alle fall faren over.

 

Normal hygiene med å tørke av trakten er godt nok. Om der skulle komme noe småskitt i oljen så vil jo det stoppe i oljefilteret og da der det kun oljepumpen som kan få deg en knekk men det skal litt uflaks til.

 

Plukket en gang et halvt stempel (bokstavlig talt) ut av oljesilen på en BMW-diesel :eek: Motoren hadde gått med en stygg klakkelyd i et års tid og når bunnpannen ble tatt av viste det seg at et stempekskjørt i småbeter lå inne i oljesilen. Dette var en del år siden og med et nytt stempel går motoren som en klokke fremdeles.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...