Jump to content

Defekt trimmplan, hvilken type er det?

Ojda

Recommended Posts

I sommer ble den ene sylinderen på trimmplanene mine ødelagt (bilde 1).

Det var den gjengede flensen som man skrur på nedenifra som hadde sprekt.

Jeg har lett med både lys og lykte (speil) etter produsentens logo eller navn uten hell.

Tenkte kansje noen av dere med god hukommelse og skarpt sinn kunne være tilnytte

i denne identifikasjonsprosessen. Båten er Finsk (Tristan) 1986 mod, vet ikke om

trimmplanene er orginale. Det er jo for ille og bytte alt om man kan få tak i ny sylinder.

dsc00208min.jpg

dsc00209min.jpg

dsc00215min.jpg

dsc00216min.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Helt identiske med de jeg monterte på min draco for en del år tilbake. Dette var en eske med noen gamle sylindere og pumpe som jeg monterte og mener at dette var TX / Morse eller QL sine. Bennett er det deffinitivt ikke (de kjenner jeg fra nye båten). Men sylinderene går mye overrens med hverandre, og med litt "mekking" får du en annen produsent til å passe. Om jeg ikke husker feil, så er dette en sylinder hvor det blir skrudd inn et rør i bakkant av øvre feste (hydraulikk-rør). Dersom du løsner alle 4 boltene i det øverste festet, så deler du denne koblingen. Stemmer ikke det? Med litt hell, kanskje jeg finner den gamle esken etterhvert.

Nei, jeg ser iallefall at bennet har trepunkts øvre feste på sylinderne sine og det er vel tvilsomt at de skulle forandre på en slik detalj. Skal skru den løs neste gang jeg er innom opplagsplassen og se nærmere.

Om du finner esken så får du hyle høyt. "(Hvor står den Dracoen nå)" :lol:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Har kikket litt selv. Teleflex er en kjent leverandør i dag av syresystemer (nesten samtlige vaierstyringer og girsystemer er teleflex). Tror ikke de har trim tabs i portefølja lengere, noe som gjør at jeg tror det blir vanskelig å få tak i disse sylinderene. Men lapp igjen hullene, og monter to stk fra Bennett isteden (bør være likt på begge sider). Disse har også rørtilkobling på baksiden og tipper disse rørene passer direkte overrens med hverandre. Om ikke, er det ikke stor/dyre jobben å få en liten overgang hos Tess, Hydroscand eller tilsvarende. Bennett finnes i hopetall og fungerer helt upåklagelig. Mine er 20 år og like fine (måtte bytte en o-ring på ene sylinderen i år, kostnad 5,-). Mitt råd er å ikke la seg falle for de elektriske som tilsynelatende skal være helt perfekte. En ny trimsylinder til Bennett koster heller ikke mange kronene. (620,- hos Maritim)

Redigert av Larspo (see edit history)

Det var kompressoren jeg kjente den igjen på. Prikk lik. Var nesten slik at jeg måtte dobbelsjekke at båten din ikke var at den gamle Dracoen jeg monterte dette i. Esken var åpnet og gammel når jeg fikk den. Om det formodning ikke skulle være produsrt av TX Controls AB, så var innholdet i esken byttet før jeg fikk den. Du får også dobbelsjekket dette om du skrur ut de 4 boltene som holder øverste festet. Denne kan da deles slik at selve sylinderarmen faller av festet uten problemer.

Redigert av Larspo (see edit history)
  • 12 år senere...

Hejsa. 
måske er jeg heldig, selvom denne tråd er gammel
Jeg har sammme trim tabs på min båd og er på jagt efter oringe til den. 
Kan jeg også få monteringspapirerne i god opløsning?

I vores sidder der nogle ringe som er flade men en split i rundt. Jeg er på jagt efter hvad de hedder. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...